Actueel

Expert Paul Moers vol lof over succes van winkelketen Action: ‘ASML van de retailwereld’

Action blijft doorgroeien in Europa
Action blijft doorgroeien in Europa
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De normaal uiterst kritische Paul Moers komt superlatieven tekort om het succes van het ‘slechts’ dertig jaar oude Action te omschrijven. De retaildeskundige spreekt over de ‘ASML van de retailwereld’.

,,Een marge van bijna 15 procent is ongekend, wat een verdienmachine. Niet normaal. Hajir Hajji (Chief Executive Officer van Action, red.) stuurt het bedrijf fantastisch. Ze weet binnen Action van de hoed en de rand. Hajji heeft de processen goed op orde, die zijn niet te complex.”

Action nu actief in twaalf landen

Moers reageert op de donderdag gepresenteerde definitieve 2023-cijfers van Action. Bij een omzet van 11,3 miljard euro werd een EBITDA (winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen) van 1.615 miljard euro (+34 procent) gerealiseerd. Verder werden er 303 nieuwe winkels geopend en 8.988 banen gecreëerd. Moers: ,,Werken bij Action is zekerheid en dat heb je bij Blokker niet.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: ‘Blokker in de problemen door moordende concurrentie na verkeerde keuze’

Sinds 29 februari van dit jaar werd Action in het twaalfde Europese land actief: Portugal. Op die datum werd in Porto de eerste winkel geopend en rap daarna eentje in Coimbra.

Action redder van de winkelstraat?

Moers heeft het in de media regelmatig over de problemen van de winkelstraat. Los van de twee geopende Portugese winkels heeft Action inmiddels 2.566 winkelruiten waar zo’n 15 miljoen consumenten per week komen.

Lees verder onder de advertentie

Zijn zij daarmee de redder van de winkelstraat? ,,Hangt er vanaf welke winkelstraat je bedoelt”, antwoordt de retaildeskundige. ,,Hajji stuurt op goedkope locaties, dat is mede de kracht van de formule. Geen dure A-locaties. Ze zitten echt aan de randen van stadscentra. Consumenten komen er graag vanwege het vaste assortiment, je weet dat het in het schap ligt, en het is een goed wisselend maar verrassend assortiment. Andere retailers kunnen daar wat van leren.”

Action zet vol in op verduurzaming

In een toelichting op het jaar 2023 ruimt Hajji een groot deel in voor duurzaamheid: ,,We verminderen de uitstoot van onze eigen activiteiten (scope 1 en 2) met 46 procent, en hebben onze indirecte (scope 3) CO2-emissies in kaart gebracht als basis voor die reductiestrategie. We blijven ons voortdurend richten op het verbeteren van zowel productkwaliteit als duurzaamheid.”

Hajir Hajji, Chief Executive Officer van Action.
Hajir Hajji, Chief Executive Officer van Action.
Lees verder onder de advertentie

In een eerder gesprek met Hajji heeft Moers het hierover gehad. ,,Ik heb haar op constructieve wijze voorgehouden dat het een bedreiging van de formule is, als er niet keihard wordt gewerkt aan het verduurzamen van de producten.”

,,Kijk wat ze heeft gedaan en nog gaat doen. Katoen is 100 procent duurzaam geworden, hout heeft een keurmerk, bijna alle winkels zijn uitgerust met energiebesparende LED-verlichting. Chapeau hoe zij dat allemaal voor elkaar heeft gekregen. Nu nog duidelijker aan klant en samenleving laten zien en misschien mag het iets gezellig, minder discountgevoel. Het is nu iets te sober.”

Lees ook: Paul Moers over winkelstraat: ‘Ondernemers zijn in slaap gevallen’

Lees verder onder de advertentie
Action
Action