Retail

Moeite met overleven in winkelstraat? Deze businessmodel-aanpassingen zijn nodig volgens experts

Een winkelstraat in Haarlem. Ook dit jaar zal de retail het volgens ABN Amro zwaar hebben
Een winkelstraat in Haarlem. Ook dit jaar zal de retail het volgens ABN Amro zwaar hebben
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Modewinkel Roetgerink in Enter snapt het, die zijn diensten gaan aanbieden waardoor uit heel Nederland consumenten naar Overijssel rijden. De koffie en koek zijn gratis in deze winkel van 6500 vierkante meter. Verder hebben ze een eigen naaiatelier, personal shoppers, een brasserie en een bios voor de kleintjes. Deze ondernemers achter dit familiebedrijf – bestaat 165 jaar - snappen het. Zij zorgen voor beleving, dat is hun kracht. Maar beleving kost geld en dan komt ondernemerschap om de hoek kijken.”

Retaildeskundige Paul Moers is hier aan het woord en reageert op het sombere perspectief dat ABN Amro gister in een analyse over de retail schetste. Winkels kunnen dit jaar niet of nauwelijks herstellen van hogere kosten en verminderde consumentenuitgaven, aldus de bankiers. Retailers hebben last van de kosten voor personeel, inkoop, energie en huur, die zijn afgelopen jaren gestegen. Daar komt bij dat sommige winkeliers coronaschulden nog moeten terugbetalen en veel consumenten op hun uitgaven blijven letten.

Lees ook: Na online succes opent JOSH V tóch haar eerste fysieke winkel

Lees verder onder de advertentie

ABN Amro-sectoreconoom Gerarda Westerhuis sluit zich aan bij wat Moers zegt, dat ondernemers goed naar hun verdienmodel moeten kijken. ,,Juist in onzekere tijden is het cruciaal om proactief maatregelen te nemen, want dat geeft je een voorsprong op de concurrentie en biedt kansen voor succes op langere termijn. Fysieke winkels kunnen zich onderscheiden, door bijvoorbeeld ook de mogelijkheid tot reparaties aan te bieden.”

Slim van MediaMarkt om met een kleinere winkelformule te komen

Paul Moers is retaildeskundige

Bij die transitie naar retailer 2.0 speelt data een steeds belangrijkere rol om onder meer de processen te optimaliseren. Westerhuis: ,,AI kan hierin een grote rol spelen door inzichtelijk te maken welke activiteiten geautomatiseerd kunnen worden, zodat retailers hun personeel kunnen inzetten op werkzaamheden met een grotere toegevoegde waarde.”

Elektronicawinkels zitten in de lift

In de doorkijk rekent de bank krimp van verkopen voor voedingsspeciaalzaken, kledingwinkels, meubelwinkels en doe-het-zelfzaken. Webshops, elektronicawinkels, drogisterijen en supermarkten kunnen dit jaar naar verwachting wel iets herstellen. In de licht gezien is het niet verrassend dat MediaMarkt maandag een nieuwe winkelformule lanceerde met de naam Xpress. Volgens de woordvoerder van de Duitse retailketen komen er circa 3800 producten in deze winkels liggen die niet zijn te vinden aan de randen van de stad, maar meer richting centrum.

Lees verder onder de advertentie

Moers wil dat consument gaat consumeren

,,Slim gedaan van MediaMarkt om deze wat kleinere winkels te situeren in winkelcentra waar Jumbo, AH of een Action voor traffic zorgen”, meent Moers. ,,Ze leggen er een deel van hun assortiment, vaak hardlopers neer. MediaMarkt boort zo een nieuwe consument aan die na de dagelijkse boodschappen even langsgaat voor een snoertje. Mocht je een groter product kopen dan brengen ze het thuis. Met de Olympische Spelen in aantocht is zo’n formule goed om de consument te verleiden, die zit op een spaarrekening van 576 miljard euro. Er is echt geld genoeg, en op de bank word je geld alleen maar minder waard door inflatie.”