Actueel

Tonnen aan boetes voor retailers als G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker om nepkortingen

Boetes voor webshops bekende merken om 'nepkortingen'. Boetes voor webshops bekende merken om 'nepkortingen' | Beeld: Shutterstock
Boetes voor webshops bekende merken om 'nepkortingen' | Beeld: Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De hoogste boete van 163.000 euro ging naar het bedrijf achter de aanbiedingensite koopjedeal.nl. In totaal bedragen alle opgelegde boetes samen 621.000 euro.

,,De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen, terwijl dat in feite niet zo is”, stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Berg. ,,Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”

Nepkortingen bij G-Star, Tommy Hilfiger en JYSK

De ACM noemt een geval waarbij een product zou zijn afgeprijsd van 699 euro naar 629 euro, maar nog geen maand eerder 539 euro kostte. Consumenten denken daarbij dat ze korting krijgen, maar in werkelijkheid waren ze duurder uit.

Lees verder onder de advertentie

Kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen JYSK hebben toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Leen Bakker zegt juist in beroep te gaan tegen de opgelegde boete, melden ze tegenover het AD. ,,Wij misleiden onze klanten niet, als wij kortingen aanbieden dan betreft dit altijd echte kortingen. Wij werpen deze beschuldiging van de ACM dan ook verre van ons”, reageert een woordvoerster van de winkelketen. Ook het moederbedrijf van koopjedeal.nl, Day Traders, heeft de overtreding niet erkend en kan nog in beroep gaan.

Lees ook: Toezichthouder ACM gaat winkels en bedrijven strenger controleren op nepkortingen

De toezichthouder ontdekte bij meer webshops nepkortingen, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden voert de ACM een waarschuwingsgesprek.

Lees verder onder de advertentie

Thuiswinkel.org waarschuwde webwinkels al eerder

De brancheclub voor webwinkelbedrijven, Thuiswinkel.org, waarschuwt de achterban al langer dat ACM streng handhaaft als het gaat om misleiding. Zo is het verboden om een prijsvermindering te tonen waarbij de ‘van’-prijs van een grotere verpakking wordt vergeleken met een ‘voor’-prijs van een kleinere verpakking van hetzelfde product. Het gebruik van verzonnen adviesprijzen is eveneens verboden.

Referentieprijs moet laagste prijs zijn waarvoor het product werd aangeboden in 30 dagen voorafgaand aan de korting

De huisadvocaat van deze organisatie, Cyriel Ruers van Maverick Advocaten, meldt dat ‘van/voor-prijzen’ onder sommige omstandigheden wel zijn toegestaan en introduceert daarbij de 30-dagen-regel. ‘Daarbij dient de webshop wel steeds de referentieprijs - de vorige prijs of ‘van-prijs’ - te vermelden. Dit moet de laagste prijs zijn waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan de korting.’

Op deze regel is overigens een aantal uitzonderingen van toepassing. Zo geldt de 30-dagen-regel niet voor producten die snel bederven of beperkt houdbaar zijn. De 30-dagen-regel is evenmin van toepassing op zogeheten stapelkortingen, waarbij het kortingspercentage onafgebroken oploopt (bijvoorbeeld 10 procent, 20 procent en uiteindelijk 50 procent ten opzichte van de originele prijs).

Lees verder onder de advertentie