Verzekeren

Koperslager Sander Pronk over verzuim in de werkplaats: ‘Werkmethode drastisch aangepakt’

Aangeboden door Centraal Beheer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Sander (32) staat sinds 2016 aan het roer van de koperslagerij die in 1881 werd opgericht. De ambachtelijke signatuur van het bedrijf bleef al die decennia in tact. Ook toen Sander als jonge ZZP’er de zaak overnam van zijn goede vriend en voorganger. Van massaproductie is geen sprake; hier worden messing, hout en koper met de hand omgevormd tot sierlijke producten en attributen voor onder andere particuliere opdrachtgevers en bekende locaties waaronder Paleis ’t Loo en een bekend kantoorpand aan de Amsterdamse Zuidas.

De mensen op de werkvloer verrichten (zwaar) fysiek werk met de bijbehorende risico’s

Slimme social media aanpak

Het ambachtelijke, antieke karakter van het bedrijf weerhield Sander er niet van om werk te maken van een fijn staaltje marketing. Hij liet een fraaie website bouwen en ging aan de slag met social media. Een uitstekende zet: de klussen vermenigvuldigden zich in rap tempo en nieuwe klanten drongen om voorrang. ,,Naarmate we meer klussen kregen, hadden we ook meer mensen nodig. Ik ging met ZZP’ers in zee, maar kwam er al snel achter dat dit niet de juiste oplossing was, ze waren me te wispelturig. Ik had meer zekerheid en continuïteit nodig. Meer ruimte en tijd om mensen op te leiden in een specialisme, want die vind je niet zomaar.’’

Zwaar fysiek werk

Inmiddels, zeven jaar later, beschikt Sander over twee vaste krachten op kantoor en vijf specialisten op de werkplaats. Jonge rekruten worden er opgeleid en klaargestoomd voor allerhande specialismen. Het geeft hem zekerheid, maar ook een grote verantwoordelijkheid. De mensen op de werkvloer verrichten (zwaar) fysiek werk met de bijbehorende risico’s. ,,We zijn een kleine club en we letten goed op elkaar. Toch konden we niet voorkomen dat een collega door fysieke klachten langdurig uitviel.’’

Lees verder onder de advertentie

Tip van Tessa: voor ingewikkelde gesprekken hulp van een mediator

Sander moest in deze verzuimcases ingewikkelde gesprekken voeren met zijn werknemer, terwijl zij ook bevriend waren. Dat is natuurlijk lastig en hiervoor kun je extra ondersteuning krijgen van een casemanager, hij treedt dan op als een mediator. Deze dienst kun je meeverzekeren bij een verzuimverzekering. Neem gerust contact met me op als je hier mee over wilt weten.

Formaliteiten zorgden voor afstand tussen mij en de werknemer

Impact van de uitval

Sanders ploeg is hecht, maar ook gering. Het uitvallen van een collega had op vele vlakken impact. ,,Als ondernemer voel je je enorm verantwoordelijk. Zeker toen een gewaardeerde collega vanwege het vele schuurwerk een polsblessure opliep en langdurig thuis kwam te zitten.’’ Daarbij kreeg Sander als ondernemer voor het eerst te maken met een arbeidsongeschiktheidstraject, dat enorm ingewikkeld bleek en een wig dreef tussen hem en zijn collega. ,,Waar we eerst vriendschappelijk met elkaar omgingen, waren daar plots allerlei regels en verplichtingen waardoor onze goede band verhardde.’’

Het roer om

Het raakte hem persoonlijk, maar Sander wist: ook dít is ondernemen. Hij baande zich een weg door formaliteiten die de wet-en regelgeving, de Arbodienst en de verzekeraar hem verplichtten, terwijl de klussen op de werkvloer zich opstapelden. Toen ook de vervanger van de uitgevallen collega door de vele schuurwerkzaamheden met een polsblessure wegviel, gooide Sander het roer om. ,,Het moest anders, dat was duidelijk. Om overbelasting te voorkomen hebben we onze werkmethode drastisch aangepast. Dit mocht niet nóg een keer gebeuren.’’

Sander in zijn werkplaats.

Letten op elkaars welzijn

Sander en zijn ploeg staken de koppen bijeen en besloten de werklast gelijkmatig over de manschappen te verdelen, zodat overbelasting zo veel mogelijk werd vermeden. Ook schafte hij een eersteklas schuurrobot aan, die het grove werk kon overnemen. ,,Het zijn praktische oplossingen, maar we zijn inmiddels ook nóg scherper gaan letten op elkaars welzijn. Bij de eerste kleine klachtjes zijn we al gealarmeerd en doen we een stapje terug.’’

Twijfel? Overleg met verzekeraar

Naast de nodige ingrepen, zette het Sander ook aan tot nadenken: was hij wel zo goed verzekerd als hij dacht? Kreeg hij wel voldoende uitgekeerd en ondersteuning bij re-integratie. En kon hij dat laatste niet uitbesteden? ,,In deze branche heb je met meer risico’s te maken dan in – pak ‘m weg – de zakelijke dienstverlening. Soms vraag ik me af of ik de juiste keuzes maak. Over dit soort twijfels wil je kunnen praten met je verzekeraar.’’

Lees verder onder de advertentie

De tips van Sander:

  • Denk goed na over het lange termijn-welzijn van je werknemers. In mijn vakgebied is goede isolatie van de werkruimte essentieel. Een centraal luchtzuiveringssysteem en filters helpen daarbij.

  • ,,Maak een bewuste keuze of en hóe je je verzekert voor langdurig verzuim. Wanneer het je overkomt, komt er veel op je af. Je krijgt te maken met een hoop regels en verplichtingen. Daarbij zijn de kosten van loondoorbetaling hoog en moet je dat lang kunnen volhouden.’’

Centraal Beheer: informatie, inzicht en oplossingen

Als ondernemer kun je Centraal Beheer inschakelen voor inzichten, informatie en oplossingen. Het is aan jou als werkgever om te kiezen wat je wel of niet verzekert. Centraal Beheer kan helpen om hierin een bewuste keuze te maken of je voorzien van informatie over wat de wet van je eist. Wil je meer weten of contact met een van de specialisten? Klik hier voor meer informatie.

ehbv DO
DO