BlackFriday zorgde dit jaar voor 70 procent meer omzet dan op een normaledag, meldt Betaalvereniging Nederland. In fysieke winkels werd ditjaar op Black Friday voor ongeveer 588 miljoen euro uitgegeven.Online kwam dit neer op 550 miljoen euro aan bestellingen.
Datde groei in de fysieke winkels groot is, is logisch. In 2021 zorgdende coronamaatregelen nog voor een rem op de winkelverkopen. Maar ookonline is de verkoop rond Black Friday gestegen. Zo noteerde ICS 13procent meer creditcardtransacties dan vorig jaar.
Lees ook: Elske Doets: 'Black Friday is een gitzwarte dag'
Wat zegt succes Black Friday over de rest van het jaar?
Hoeenthousiast de retail ook is over de resultaten van Black Friday,enige scepsis blijft over de omzetontwikkelingen tijdens debelangrijkste maand van het jaar. Dat komt vooral doordat meer dan dehelft (60 procent) van de Nederlanders volgens Klarna met deportemonnee in de hand heeft gewacht tot de week van Black Friday omeen grote aankoop te doen.
OokTrunkrs weet niet goed wat te verwachten. ,,Dedrukte van vorig jaar is geen goede indicatie voor wat we kunnen gaanzien aan consumentengedrag”, zegt Jan Wijn, CEO van Trunkrs.,,Vorig jaar zat Nederland bijvoorbeeld rond deze periode inlockdown. Dit jaar is er onzekerheid over de economie, hebben we temaken met een sterke inflatie en kunnen mensen bovendien ook naar dewinkelstraat voor hun inkopen. Toch hebben we ons dit jaar ookvoorbereid op maximale groei.”
Lees ook: Econoom Cor Molenaar: ‘Vergeet Black Friday, ga voor Verwen Friday’
Toch gewoon de verlenging van de feestmaand voor de retail
Derecordverkopen rond Black Friday komen als een verrassing, vooralomdat het verkoopmoment meer dan ooit onder druk staat.OnderzoeksbureauMotivaction voorspelde dat minder Nederlanders dit jaar zouden gaanshoppen en dat de bestedingen ook zouden achterblijven door de hogeinflatie.
Ook werden er ethische vraagtekens geplaatst bij deshopping frenzy die rond Black Friday hangt. ,,Consumenten vindenduurzaamheid steeds belangrijker", aldus een woordvoerder vanINretail. "En door de hoge energieprijzen zijn ze zich ooksteeds bewuster waar ze geld aan uitgeven."
Demilieuvriendelijke tegenhanger Green Friday zou daarom steedspopulairder worden. Volgens een onderzoek in opdracht van websiteActies.nl zou een op de drie Nederlanders zelfs een verbod op BlackFriday willen zien.Alleen RND-voorman Eus Peters zat met zijn voorspelling op de juistegolflengte. Hij vermoedde dat Black Friday toch gewoon de verlengingvan de feestmaand zou worden die december toch al is voor de retail.
Lees ook: 'Helaas! Black Friday-kortingen leveren geen klanten op'
'Zo haal je zeurklanten binnen'
De grote vraag is of het succes op de korte termijn ook succes op de langere termijn betekent: is een klant die iets koopt op Black Friday ook een klant die op een verdwaalde woensdag in de winkel terugkomt? Retailexpert Cor Molenaar twijfelt daar enorm aan. ,,Met kortingen voor koopjesjagers op Black Friday haal je de zeurklanten voor je bedrijf binnen,” is Molenaar kritisch. Klanten die met korting bij je kochten komen dus alleen terug als ze opnieuw korting kunnen krijgen. En klanten die niet bij je kochten omdat ze te laat waren komen zeker niet naar je toe de volgende keer.