Actueel

Van online-only naar Etos: Amar en Jochum gaan voor 75.000 doosjes Dappr-pleisters

Amar Thomas en Jochum Damstra van Dappr. Amar Thomas en Jochum Damstra van Dappr. Foto: eigen beeld
Amar Thomas en Jochum Damstra van Dappr. Foto: eigen beeld
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Een mijlpaal noemt Amar Thomas het dat zijn pleisters bij de Etos verkrijgbaar zijn. ,,Ons product moet gewoon in de winkel liggen. Je gaat immers niet online shoppen voor pleisters.” Het merk Dappr is pas een jaar live, maar het idee erachter is al wat ouder.

Amar vertelt: ,,Jochum en ik zijn vrienden en hebben jarenlang een creatief bureau in de zorg gehad. We hebben zelf ook allebei kinderen. En dan heb je vaak met pleisters te maken. We vonden die varianten in het schap alleen saai en veel pleisters bevatten plastic of PFAS. Dat moest anders. We wilden een mooi en functioneel product neerzetten. Er komt veel emotie bij kijken: vaak heeft het zelfvertrouwen van een kind een deuk opgelopen als het valt en een pleister nodig heeft. Wij zeggen: het is niet erg dat je valt, plak een pleister en speel lekker verder.”

Lees ook: Groei voor wc-rollenmerk The Good Roll: bouwt eigen fabriek en wordt grondstoffenleverancier

Lees verder onder de advertentie

Plasticvrije pleisters van Dappr

Drie jaar geleden begonnen ze met het ontwikkelen van het product. Ze investeerden alles wat ze met hun bureau hadden verdiend. ,,Een pleister moet aan strenge medische richtlijnen voldoen, daar waren we best nog wel een tijd mee bezig. We kozen voor plasticvrije bamboestof, omdat het zacht is voor de huid, laat ademen en biologisch afbreekbaar is. Daarnaast zorgt bamboe voor 50 procent minder CO₂-uitstoot tijdens de productie.”

Andere retailers denken: bewijs maar wat je kunt bij Etos, dan zien we wel

Ook werkten ze samen met designbureau Brandnew Amsterdam voor een opvallende merkpositionering en prints: eenhoorns, dino’s, streepjes, dierenprints en tie dye. ,,We lanceerden Dappr tijdens de Libelle Zomerweek in 2024. Mensen kwamen langs onze stand, veel vertelden ons dat ze allergisch voor pleisters waren. Onze pleisters zijn hypoallergeen, dus we zeiden: doe er maar eentje op, loop een rondje en kom daarna maar terug. Real life testing dus, maar de eerste keer was toch spannend”, lacht Amar. Maar het pakte goed uit: geen allergische reacties én veel enthousiaste reacties.

Lees ook: Dit duurzame merk maakt biologisch afbreekbare sneakers ‘on demand’

Lees verder onder de advertentie

Van 5.000 naar 75.000 verkochte Dappr-pleisterdoosjes

De website ging vervolgens live en ook webgigant Bol werd een online verkooppunt. ,,Toen zijn we in gesprek gegaan met retailers. Etos had interesse en wilde wel iets nieuws voor het ouderwetse schap. Het pleisterschap is namelijk nauwelijks vernieuwd. Het is net zoals met een wc-rol, iets waar je niet over nadenkt, maar wel verschil mee kunt maken.” Amar en Jochum zijn bezig met meer verkooppunten.

,,Volgens mij denken andere retailers: bewijs maar wat je kunt bij Etos, dan zien we wel. We zijn heel blij dat we bij meer dan vijfhonderd winkels van Etos liggen. We worden nu bekend bij het grote publiek. Het gaat nu pas echt beginnen en gaan nu pas echt omzet draaien. Afgelopen jaar hebben we ongeveer 5.000 doosjes verkocht. Dit jaar verwachten we minimaal 75.000 doosjes te verkopen.” Bij Etos worden de Savanne- en Tie Dye-pleisters verkocht. Sindsdien zijn deze thema’s tijdelijk niet meer verkrijgbaar via de eigen website omdat de voorraad te snel ging.

Lees ook: The Good Roll eerste fair trade wc-papier ter wereld: ‘Goud’ toiletpapier de nieuwe standaard’

Lees verder onder de advertentie

Dappr start met financieringsronde

Dappr wordt de komende tijd uitgebreid met pleisters in meer thema’s, maar ook andere groottes: voor geschaafde knietjes en ellebogen. Pleisters zijn slechts het begin, verder willen Amar en Jochum de hele EHBO-doos aanpakken: van gaasjes tot sporttape. ,,We willen het verfrissen en minder plastic gebruiken.” Om dat te kunnen realiseren starten ze binnenkort met een eerste financieringsronde. Dappr is op zoek naar investeerders met ervaring in consumentenmerken of de wondverzorgingsmarkt.

We willen verfrissen en minder plastic gebruiken

Amar Thomas en Jochum Damstra Dappr

De droom van Amar en Jochum is eerst verder groeien in Nederland en dan in Europa. Ook willen ze evenementen en workshops organiseren voor kinderen waar ze de kracht van doorzettingsvermogen leren. ,,We geven stepclinics met een Europees kampioenschap stuntsteppen. We zijn er voor iedereen die niet te stoppen is. Daarom werken we ook samen met clubs en initiatieven zoals Oerrr, die deze mindset ook uitdragen. We laten zien dat duurzaamheid, design en functionaliteit perfect samengaan zonder concessies. We willen mensen leren: groeien door uitdagingen aan te gaan, leren door te vallen, en sterker op te staan. Vallen is slechts het begin van opstaan."

Dappr pleisters. Dappr pleisters. Foto: Dappr.
Dappr pleisters. Foto: Dappr.
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Nederlanders kochten afgelopen jaar vaker biologische producten