Nieuws Actueel

De lessen van dj en topondernemer Sebastiaan Hooft

Hij runde een uiterst succesvol e-commercebedrijf, waarmee hij het schopte tot de Quote Jonge Rijkenlijst. Tot hij op een dag wakker werd in het ziekenhuis: een burnout. Inmiddels is Sebastiaan Hooft afgekickt van zijn workaholisme, maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Hij heeft van een oude hobby een nieuwe uitdaging gemaakt: dj’en.

Sofie Smulders | Foto: Mike Maciel 13 oktober 2018

Sebastiaan hooft dj ondernemer

Als je hoort hoe de werkdagen van Hooft er in het verleden uitzagen, is het goed te begrijpen dat hij eraan onderdoor ging. “Ik stond om half 6 op, sprong onder de douche en was eigenlijk direct al misselijk. Dan stapte ik in de auto naar werk en probeerde ik altijd net wat sneller te zijn dan de dag ervoor, dat was mijn pleziertje. Op kantoor zorgde ik dat alles er piekfijn bij stond en dan zette ik om half 8 een film op terwijl ik mijn mails weg werkte. Om 9 uur kwamen andere mensen binnen, die om 6 uur weer weggingen. Ik werkte nog even door. ‘s Avonds had ik altijd wel een zakelijk etentje, soms ook wel twee. Dan ging ik daarna nog even terug naar kantoor, ik vond het heerlijk dat er dan niemand was. In de auto en thuis pleegde ik nog wat telefoontjes om vervolgens de volgende ochtend weer vroeg wakker te worden, vaak met mijn telefoon nog in de hand.”

Wereldreis

In het ziekenhuis werd hij uitvoerig bevraagd over drank- en drugsgebruik, maar niets van dat alles: Hooft is namelijk geheelonthouder. “Ik werkte zo hard. Elke keer dat ik dacht: ik kan niet meer, rekte ik het op, op, op. Totdat het niet meer kon. Ik moest revalideren en weer een normaal mens worden. En nu?, dacht ik daarna. Ik was pas 35 jaar oud. In ieder geval wilde ik alles verlaten wat met mijn carrière zoals hij toen was, te maken had. Ik verkocht mijn bedrijven.” Hooft besloot de wereld rond te reizen. “In 15 landen sprak ik 500 ondernemers. Wat ik wilde, was antwoord op twee vragen. 1. hoe heb ik die eerste periode van mijn ondernemerschap zo succesvol kunnen zijn? 2. hoe heb ik mezelf als mens in die laatste periode zo om zeep kunnen helpen?

Hooft ontdekte dat iedere ondernemer zijn of haar tijd verdeelt over vijf basiselementen: het idee, het team, de planning, de resources en gezondheid. “Ondernemers die sustainable succesvol zijn, weten heel goed hoe ze hun tijd over die pijlers moeten verdelen. Het is in balans. Als een of twee van die vijf elementen onderbelicht worden, gaat het vaak mis.” Bij Hooft was het duidelijk de gezondheid die verwaarloosd werd. “Ik had zelf geen idee hoe het met me ging. De dag dat Quote naar me toe kwam met de mededeling ‘je bent goed voor meer dan zoveel miljoen’, dacht ik bij mezelf: daar heb ik nou nog nooit zo over nagedacht. Ik wilde iets met die bevindingen.” Het balletje ging weer rollen: Hooft gebruikte zijn ondernemerservaring bij het schrijven van een boek en werd coach en spreker.

Mixtapes

In die laatste rol krijgt hij vaak de vraag wanneer hij gestart is met ondernemen. “In 2003 zei ik dan, toen begon ik met mijn e-commercebedrijf. Maar dat klopte niet. Op mijn 13e was ik namelijk al aan het ondernemen. Ik kocht platen en thuis mixte ik op mijn twee platenspelers mixtapes in elkaar. Die verkocht in dan op het schoolplein. Van die vijf basiselementen zaten er al veel in, maar ik miste bijvoorbeeld het team van mensen om me heen. Daarom begrijp ik nu waarom dat idee een stille dood is gestorven.”

Muziek is echter altijd de rode draad in zijn leven gebleven, maar verdween in de drukste jaren naar de achtergrond. “Na mijn burnout ging het weer lopen. Een van de bedrijven die bij mij aanklopten voor coaching is de DJ-school in Amsterdam. Ik hielp daar studenten met ondernemerschap en ben zo weer verliefd geworden op het draaien.” In die fase bouwde Hooft een mentornetwerk en kwam zo via via in contact met de manager van Ferry Corsten, Joeri Lodders. “‘Sebastiaan, wat kan ik voor je doen?’, vroeg hij me. ‘Het is heel simpel’, begon ik. ‘Sinds mijn dertiende maak ik al muziek. Ik ben nu weer een jaar aan het draaien, maar ik wil echt meters maken.’ Joeri heeft toen vijf minuten lang zitten lachen. ‘Ik heb hier talentjes van 14, 15 jaar die net beginnen en dan kom jij, 38, me vertellen dat je wilt professionaliseren. Je hebt eigenlijk alles tegen, maar toch geloof ik in jou omdat je weet hoe ondernemerschap werkt en creatief bent. Jij snapt dat een dj eigenlijk gewoon een ondernemer is.’” Inmiddels heeft Hooft een team om zich heen dat ook grote namen als Oliver Heldens en Martin Garrix van advies voorziet. “Natuurlijk, ik heb niet het productietalent van een Garrix, maar verder lukt het allemaal heel goed. Ik kan best over mezelf zeggen dat ik goed kan draaien, maar daarmee alleen kom je er in de dj-wereld niet. Ik heb producers nodig die het voor me afmaken. Maar dat weet ik ook van mezelf.”

ADE

Volgens Hooft zijn er twee manieren om door te breken als dj. “De eerste is om een hit als Animals te produceren, waar je de rest van je loopbaan op kunt bouwen. Daar moet je natuurlijk veel talent voor hebben. De tweede is je eigen feest organiseren, waarbij je zelf draait. Voor en na jouw set zet je een dj die je bewondert en je nodigt je vrienden uit. Hoe groot dat feest is, hangt natuurlijk af van je budget, maar als jij een bepaalde sound ontwikkelt die aanslaat bij anderen, dan maakt het niet uit of er tien, honderd of tienduizend mensen staan. Het begint bij tien. Ik zou iedere jonge dj aanraden om een eigen sound te ontwikkelen. Ga met vrienden die kunnen produceren de studio in.”

ADE is volgens Hooft het evenement om als dj lijntjes uit te gooien. “Het mooie van ADE is dat Amsterdam volstroomt met mensen die enkel bezig zijn met dancemuziek. De complete industrie loopt hier rond. Niet alleen de wereldacts, maar ook de managers, de producers en de labels. Wil je dj’en, dan zou ik zeggen: ga naar Amsterdam tijdens ADE, al hang je alleen maar een beetje rond in de stad. De kans is groot dat je in een koffietentje naast een van je helden zit. De kans is echter nog groter dat je het team rondom jouw held tegenkomt. En dat zijn precies de mensen die je wilt spreken.''