Actueel

De missie van Cishew: ‘Onze noot als onderdeel van dagelijkse voeding’

De cashewnoot op deze salade worden door het Nederlandse bedrijf Cishew rechtstreeks van de boer in Afrika betrokken. Cishew
Cishew
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

De coronaperiode heeft ook zo zijn goede kanten gehad. Het was voor de Twentse ondernemer Frank ten Bokum de tijd om over een nieuw idee na te denken en meteen uit te werken. Hij zette samen met partners het bedrijf Cishew in Almelo op. ,,Wij halen van vaste boerencorporaties in West-Afrika cashewnoten in een rechte lijn naar Nederland. We doen dat samen met de Zwitserse onderneming Cocoasource, die ook alle cacao voor de repen van Tony’s Chocolonely levert”, vertelt Ten Bokum over de start. ,,De aanleiding is dat we vinden dat teelt, transport en verwerking veel duurzamer moet. Daarnaast is de cashewnoot een gezonde vervanger van vlees.”

Lees ook: Vegan Masters groeit door en lanceert nieuwe financieringsronde

De cashewnoot zwerft de wereld over alvorens deze bij de consument aankomt. Een andere naam voor de cashewnoot is dan ook de ‘omreisnoot’, de cashew legt vaak tienduizenden kilometers af. Ondernemer Frank ten Bokum stelt daar paal en perk aan. ,,Niks geen ‘omreisnoot’ meer, maar in één rechte lijn naar Nederland.”

Lees verder onder de advertentie

,,Het is een echte zwerver. Het pellen vindt plaats in lagelonenlanden in Azië. Zo’n vrucht gaat in een boot vanuit West-Afrika, bijvoorbeeld Ivoorkust, de wereldzeeën over, dan vervoer je veel lucht en afval. Het is niet duurzaam.”

Cashewnoten dragen bij aan gezonder eetpatroon

,,Wij nemen de complete productie over van boerencorporaties en laten het in hun lokale fabrieken pellen. Onze wijze van werken zorgt daar voor duurzame werkgelegenheid en inkomen voor boerengezinnen. We nemen alles af, ook nootjes waar een spikkeltje op zit. Daarna gaat het in rechte lijn naar ons ambachtelijke fabriekje in Almelo. Onze ‘chefkok’ gaat daar met de nog onbewerkte blanke nootjes mee aan de slag.”

Wij hebben de ambitie om een serieus A-merk te worden in de Europese notenwereld

Timo Schuilenburg Cishew

Cishew haakt ook in de trend dat we veel meer plantaardige voeding tot ons moeten nemen in plaats van dierlijk. De Gezondheidsraad vindt in een onlangs uitgegeven advies dat het voedingspatroon moet opschuiven naar meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten.

Lees verder onder de advertentie

Tijdens het gesprek schuift ook Timo Schuilenburg, Head of Sales en medeaandeelhouder, aan en vertelt dat salades veel lekkerder en gezonder worden met daarover gemalen cashewnootjes. ,,Vervang in de maaltijdsalade de uitgebakken spekjes of de kip door cashewnoot. De eetgewoontes van de Nederlander moeten veranderen en wij dragen daar aan bij. We moeten echt bewuster gaan eten en nootjes hebben de goede vetten en zijn voedzaam. Het is een goede maaltijdverrijker. ”

Lees ook: Jonge werknemers willen beloond worden voor gezonde levensstijl

In zee met Crisp en Hanos

Ondernemer Ten Bokum begon met het op de markt zetten van Cishew in een abonnementsvorm. ,,Consumenten konden zich abonneren op een box met vijf potjes cashewnoten, die elk een andere smaak hadden. Onze chef maakt wel twintig verschillende producten.”

Lees verder onder de advertentie

,,Als je naar het notenschap in een supermarkt kijkt is dat voor 85 procent privat label en al helemaal niet spannend. Je hebt maar drie variaties: rauw, gezouten of ongezouten cashewnoten. Je probeert als ondernemer iets te zoek in de markt. Of je wil de goedkoopste zijn, of graag bijzonder. Wij dat laatste en hebben daarom smaken ontwikkeld, zoals een nootje met een bietencoating. Zo hebben we ook een nootje bedacht met gerookte zeezout.”

De eetgewoontes van de Nederlander moeten veranderen en wij dragen daar aan bij. We moeten echt bewuster gaan eten en nootjes hebben de goede vetten en zijn voedzaam

Timo Schuilenburg Head of Sales Cishew

De abonnementsvorm liep niet meteen storm, vertelt Schuilenburg. ,,In de foodretail hebben we nu Crisp erbij gehaald. Hun uitgangspunt op het vlak van duurzaamheid sluit goed aan op dat van ons. We hebben daar zelfs recepten aan toegevoegd met daarin onze gemalen cashewnoten. We zijn daarnaast een bedrijfje begonnen dat zich richt op de zakelijke markt. We verkopen zakken van 1 kilogram aan Hanos en inmiddels enkele restaurants als die van Van der Valk. In de professionele markt wordt de meeste voeding genuttigd. Daar kan ook een slag worden gemaakt naar plantaardig.”

Timo Schuilenburg van Cishew Cishew
Cishew
Lees verder onder de advertentie

Tony’s Chocolonely voorbeeld voor Cishew

De ambitie van Ten Bokum en Schuilenburg is om Cishew net zo te laten groeien als Tony’s Chocolonely, dat een voorbeeld voor hen is. Schuilenburg: ,,Wij hebben de ambitie een serieus A-merk te worden in de Europese notenwereld. We beginnen in Nederland, maar liggen ook nu bij Hanos in België. Het kan snel gaan.”

Ten Bokum vult aan: ,,Cishew wil ook naast het notenschap komen. We zijn a brand on a mission: ons nootje als onderdeel van de dagelijkse voeding, van de ochtend tot de avond. Het moet een all day item worden. En voor bij de koffie? Een Cishew met een pure chocolade coating. Zalig.”

Lees verder onder de advertentie