De Vierdaagse (Walk of the World voor buitenlandse deelnemers) wordt georganiseerd door Stichting De 4daagse, met steun van de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN), Defensie en de gemeente Nijmegen. Het omvangrijke evenement wordt gerund als een bedrijf. De stichting heeft een vierkoppig bestuur en twaalf hoofden van dienst en nog twee handen vol medewerkers op de loonlijst staan. Zij sturen de ruim 350 vrijwilligers aan die jaarlijks op de been zijn. Ook zijn tijdens de Vierdaagse ook zo'n 700 blarenprikkers en andere vrijwilligers van het Nederlandse Rode Kruis (NRK) en het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS) in touw.
In de media
Door samenwerkingen met media waaronder SBS6, KRO, RTL en Omroep Gelderland is het evenement landelijk bekend geworden. Nederlanders denken bij Nijmegen dan ook in de eerste plaats aan de Vierdaagse, blijkt uit een onderzoek naar het imago van de Gelderse stad.
Lees ook: Hoe de Zwarte Cross een miljoenenomzet behaalt met humor
Sponsors
De populariteit van het evenement maakt het volgens de organisatie makkelijker om aan sponsors te komen. Onder andere deze sponsors vullen tezamen de begroting voor een kwart: Hi-Tech, Vrienden Loterij, Albron, Europcar, Quantore en Capgemini. Wat er precies omgaat binnen de stichting is niet bekend.
Inschrijfgeld
De sponsors die geld, spullen of diensten inbrengen, zorgen ervoor dat de bijdrage per wandelaar niet te hoog wordt. Desalniettemin is het inschrijfgeld de afgelopen jaren omhoog gegaan. In 2016 betaalde de wandelaars 59 euro, in 2017 64 euro en dit jaar 80 euro. “Het is een zure beslissing. Maar noodzakelijk om de kwaliteit die de wandelaars van ons gewend zijn te waarborgen”, zegt marsleider Henny Sackers tegen Omroep Gelderland.
Lees ook: Dit is de miljoenenbusiness van Pinkpop
Kostenverdeling
Om de wandelaars in te laten zien waarom ze tachtig euro moeten betalen heeft de organisatie uiteen gezet waar het geld aan wordt besteed. Ruim de helft wordt uitgegeven aan de inrichting van de parkoersen (30km, 40km en 50km) en het start- en finishterrein (gebouwen, tribunes, toiletten, hulpposten, catering, verkeersregelaars etc.). Een kwart van de tachtig euro gaat op aan kantoorkosten en personele kosten. De rest is bestemd voor pr en communicatie, medailles, controlekaarten en medische hulp.
Vierdaagsemars (economische effecten)
De gemeente -tevens subsidieverstrekker- liet in 2016 een effectmeting doen naar de Vierdaagsemars. Daarin staat dat de deelnemers een aanzienlijke economische impact maken. Naar schatting brengen de wandelaars 11,3 miljoen aan extra bestedingen naar Nijmegen en omgeving. 4,3 miljoen hiervan wordt uitgegeven aan overnachtingen, 7 miljoen euro gaven ze uit aan eten, drinken, parkeren, openbaar vervoer en overige kosten. Interessant detail: waar een dag parkeren op P+R Nijmegen Noord normaliter 3,50 euro kost, kost het tijdens de Vierdaagse 7,50 euro (voor wandelaars) en 10 euro (voor bezoekers).
(tekst gaat verder onder de foto)
Vierdaagsefeesten (economische effecten)
Naast de wandelaars die naar Nijmegen komen voor de Vierdaagse zorgen de Vierdaagsefeesten rondom het wandelevenement voor een nog grotere bestedingsimpuls. Naar schatting van de organisatie bezochten in 2016 360.000 unieke mensen de feesten. “Deze bezoekers waren afkomstig uit heel Nederland, maar met name uit Nijmegen, het gebied rond Nijmegen, en de rest van Gelderland. De vele bezoekers gedurende het zeven dagen durende evenement, brengen een aanzienlijke bestedingsimpuls met zich mee. Naar schatting leveren de feesten de stad ruim 33 miljoen extra op”, staat in een effectmeting van de gemeente Nijmegen.
Overnachten
Vele duizenden wandelaars en feestvierders logeren tijdens de Vierdaagse in of in de buurt van Nijmegen. Ze doen dit bij gastgezinnen, in hotels, of op campings. Het platform 'Vierdaagsebed', onderdeel van het VVV Rijk van Nijmegen, biedt een overzicht van deze mogelijkheden. “Vele Nijmeegse gezinnen maken tijdens de Vierdaagseweek ruimte in hun huis vrij om een of meerdere wandelaars te ontvangen en te verzorgen. Dit heeft in de loop van de geschiedenis al tot vele bijzondere vriendschappen geleid”, meldt de organisatie. Maanden voor aanvang van de Vierdaagse zijn veel hotels in de verre omgeving van Nijmegen al volgeboekt, staat in een hotelonderzoek van de gemeente Nijmegen. Veel Nijmegenaren kiezen ervoor om logeerplekken en onderkomens aan te bieden via Airbnb tijdens de Vierdaagse week.
Hotels in de omgeving bieden speciale Vierdaagse-arrangementen aan. Ook campings doen dat. Campingeigenaren Geert en Lonneke de Kok van camping Rijnhof in Millingen aan de Rijn spelen bijvoorbeeld slim in op de Vierdaagse. “Naast de veertig plaatsen op onze reguliere camping bieden we extra plaatsen op het Vierdaagse veld. Bovendien staat er een gediplomeerd sportmasseuse voor de wandelaars klaar. Wij brengen de 40 en 50 kilometer lopers 's nachts naar de bushalte.”
Gladiolen
Niet alleen blarenpleisters vinden gretig aftrek tijdens de Vierdaagse. Ook de gladiolen (bloemen) gaan als warme broodjes over de toonbank. Op de dag van de finish geven toeschouwers massaal gladiolen aan de wandelaars als zij over de 'Via Gladiola' hun laatste meters afleggen. De gladiool staat symbool voor overwinning, kracht en trots. In 2016 is er volgens bloemisten-dienstverlener Fleurop een nieuwe variant geïntroduceerd: 'The Walk of the World'-gladiool. “Deze is korter en lichter dan zijn voorganger. Dit maakt het makkelijker voor de Vierdaagse wandelaars om te dragen, gezien ze vaak nog een behoorlijk eind met de gladiolen moeten lopen en het zelden bij één bos blijft.“ De gladiool heeft slechts een marginale rol in de gehele bloemenmarkt. Ter vergelijking: er worden jaarlijks 63 miljoen gladiolen verhandeld via bloemen- en plantenveiling FloraHolland. Terwijl er van de roos doorgaans meer dan 3,5 miljard verhandeld worden. Op lokaal en regionaal niveau is de Vierdaagse periode dankzij de gladiool een piektijd.
De Vierdaags wordt sinds 1909 gehouden. De laatste tien jaar deden er steeds tussen de 38.000 en 47.000 wandelaars mee.
Vierdaagsefeiten 2018:
-
Onder de deelnemers zijn wandelaars uit 84 landen.
-
55,8 procent van de deelnemers is ouder dan 50 jaar.
-
Eén deelnemer (Bert van der Lans) loopt voor de 71e keer mee.
-
Van de individuele lopers kiest 48,1 procent voor de afstand van 40km.
-
De limiet ligt dit jaar op 47.000 deelnemers.
-
51.130 mensen schreven zich in; Een loting was onvermijdelijk.