Nieuws Actueel
Dit verdienen Tesla, Ferrari en andere automerken per verkochte wagen
Van bekende automerken als Tesla, Bentley of Ferrari zou je verwachten dat ze behoorlijk verdienen aan elke verkochte auto. Toch lopen de de winstmarges van de bekende automerken nogal uiteen. Het AD zette de cijfers op een rij.

Ferrari is met een winst van 69.000 euro per geleverde auto de grote uitschieter van het afgelopen halfjaar, aldus onderzoeker Ferdinand Dudenhöffer. De Duitse econoom berekende de winstmarges van de grote automerken in deze periode en publiceerde zijn resultaten in het Oostenrijkse vakblad Industriemagazin.
Verlies bij Tesla
Ook opvallend zijn de marges van Tesla: de fabrikant van elektrische auto’s bungelt bijna onderaan met een verlies van wel 11.000 per geleverde auto. Bentley springt eveneens negatief in het oog met 17.000 euro verlies per auto. De dure investeringen in elektrische aandrijving zou het grote verlies van Bentley verklaren.
Lees ook: Onderzoek verwacht naar marktmanipulatie door Tesla-oprichter Elon Musk
Kijkend naar de resultaten, valt het overigens op dat er een paar grote namen missen: Rolls-Royce en Lamborghini. Naar verluidt wilden deze bedrijven hun winstcijfers niet prijsgeven.
Overzicht winstmarges per verkochte auto
• Ferrari 69.000 euro winst
• Porsche 17.000 euro winst
• Maserati 5.000 euro winst
• BMW 3.000 euro winst
• Mercedes 3.000 euro winst
• Audi 3.000 euro winst
• Jaguar Land-Rover 800 euro winst
• Tesla 11.000 euro verlies
• Bentley 17.000 euro verlies