Nieuws Actueel
Dj's en het geheim van het succes

Danceliefhebbers die vanuit de hele wereld naar Breda komen om dé dj experience te beleven. Dat doen ze dan in het gebouw van de voormalige Casinobioscoop aan de Reigerstraat. Dat is althans de ambitie van Arnold van der Leden (48) en Sven Rounen (28). Zij zijn de initiatiefnemers van House of DJ's. Zij vertellen erover in BN/DeStem
Het is de bedoeling dat dj's hier over twee jaar de studio in kunnen duiken. En bezoekers kunnen hun ogen uitkijken in de zes tot acht zalen van het interactieve museum. Daar kunnen ze dan ontdekken wat hét geheim is van het succes van Nederlandse en vooral de Bredase dj's. De wieg van 's werelds beroemdste dj's als Tiësto en Hardwell stond immers in de Baroniestad.
"Het DJ Center wordt straks een centraal punt voor dj's", zegt Van der Leden. "In onze studio's kunnen professionals en beginners muziek produceren en met elkaar brainstormen."
UniekDaar blijft het niet bij. De danceliefhebbers kunnen hun hart ophalen in het DJ Experience Center, het interactieve museum. Ook komen er een lunchroom en een pub. "Ons idee is wereldwijd uniek. We zijn fulltime aan de slag om het werkelijkheid te maken. De managers en omgeving van Hardwell en Tiësto zijn erg enthousiast. Ze juichen het plan toe, zeggen ze. Maar ze kunnen nu nog niet concreet zeggen of Hardwell of Tiësto komen draaien. Het plan is om over twee jaar de deuren te openen."
Het DJ Experience Center moet dé toeristische trekpleister van Breda worden. Daar kunnen bezoekers niet alleen het geheim van succesvolle dj's doorgronden, maar ook dj's aan het werk zien. "Wat het geheim is? Dat bewaren we tot de opening", lacht Van der Leden.
De initiatiefnemer mikt erop dat er publiek uit de hele wereld komt. "Mensen uit Engeland en Amerika vliegen nu al hierheen om naar grote festivals te gaan. Dit doen ze ook om de dj's bij ons aan het werk te zien. We rekenen op zo'n honderdduizend bezoekers per jaar."
VVV-directeur Marlice Dreessen is enthousiast over het project. "Wij moeten onze dj's koesteren. Ze zijn een exportproduct van Breda. Dit initiatief is van belang voor het toerisme, omdat bezoekers blijven hangen in de stad."
Dj's zijn sexyOm de uitvoering van de plannen te betalen, wordt een crowdfunding opgezet. Van der Leden rekent erop dat vier tot zeven miljoen euro nodig is. De Casinobioscoop aan de Reigerstraat kost volgens hem rond de 1,2 miljoen euro en er moet asbest verwijderd worden. House of DJ's is inmiddels in onderhandeling over de aankoop van het pand. "Toen een crowdfundingspecialist over de plannen hoorde ging hij meteen uit zijn dak van enthousiasme. Dj's zijn sexy en dance is een blijvende muziekstroom. Dat maakt het een sterk en goed plan."
De Bredase horeca krijgt een boost, denkt ook de eigenaar van de nabijgelegen club De Graanbeurs, Raymond Elzerman. "Als House of DJ's de honderdduizend bezoekers bereikt, heeft dit positieve gevolgen voor de Bredase horeca. Dat betekent dat er veel nieuwe mensen in het centrum komen. En de Bredase dj's mogen zeker geëerd worden. Standbeelden zijn misschien wat overdreven, dus dit is zeker een goed eerbetoon."
Wethouder Marianne de Bie spreekt ook vol enthousiasme over de publiekstrekker in spe. "Het project is een aanwinst voor de stad. Wij hebben al eerder gezegd dat we meer willen doen met Breda als 'DJ Capital'. Er is hier steeds meer talent en dat heeft baat bij dit plan. Het kan jongeren inspireren. Dit zorgt voor een doorlopende aanwas van Bredase dj's. Wij gaan kijken wat de gemeente kan betekenen voor het initiatief."