Actueel

Familiebedrijf Neycko helpt mannen aan comfortabel kantoortenue: ‘Hele week casual friday’

v.l.n.r. Thomas, Marianush en Rick van Neycko. v.l.n.r. Thomas, Marianush en Rick van Neycko. Foto: Frank Jansen
v.l.n.r. Thomas, Marianush en Rick van Neycko. Foto: Frank Jansen
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het voelt haast als een badpak, maar ziet er toch echt uit als een suède, bruinkleurig jasje. Hetzelfde geldt voor de polo’s die ernaast aan het rek hangen, of de blouse die van jeansstof gemaakt lijkt te zijn. Met de kleding van herenmerk Neycko hebben mannen volgens eigenaren Rick en Marianush Ros het gevoel in een joggingbroek naar hun werk te gaan. Comfort wear wordt dit genoemd.

Aan het begin van de coronapandemie paste Rick een broek die zijn vader had gemaakt van een technische jerseystof, vergelijkbaar met materiaal waar zwemgoed van wordt gemaakt. Pa Nico ontwierp voor verschillende modemerken. De twee hadden het er al vaker over gehad om ooit samen te gaan ondernemen en toen Rick de pantalon aantrok klikte het. ,,Hier moesten we iets mee doen”, vertelt hij aan het AD, zittend aan een tafel in zijn kantoor in Rijswijk. ,,Ik zette een webshop op en bood daar een aantal van die broeken in diverse kleuren aan.”

Via mijn werk kende ik voetballers. Zij gingen in die broeken lopen, waardoor we best wat bekendheid kregen

Zelf werkte hij drie jaar geleden nog als salesmanager bij een tech-startup. Na een paar maanden liep de webshop echter zó goed, dat de Hagenaar zijn baan opzegde. ,,Via mijn werk kende ik voetballers. Zij gingen in die broeken lopen, waardoor we best wat bekendheid kregen.” Neycko was begonnen. Rick vernoemde het bedrijf naar zijn vader, maar dan in een ander jasje omdat de domeinnaam ‘Nico’ op diverse manieren niet meer bleek vast te liggen. Zijn vader was er tot zijn overlijden vorig jaar bij betrokken. ,,Het was voor hem ook een soort nalatenschap. Overal zie je de letter N. Dat hebben we toch mooi neer kunnen zetten.”

Lees verder onder de advertentie

Kledingwinkel

Twee jaar geleden werd Rick benaderd door een kledingwinkel met de vraag of die hun merk mocht verkopen. En dat mocht om het groter neer te kunnen zetten. Met een kledingrek achterin de auto reed Rick vervolgens stad en land af op zoek naar nóg meer winkels die hun kleding zouden willen verkopen. Uiteindelijk werden het er twaalf, allemaal zaken in het midden- of hoogsegment. Geen grote ketens maar familiebedrijven die door klanten worden vertrouwd.

,,Daarna werd het steeds drukker”, vertelt Rick. Hij knikt naar zijn vrouw: ,,Vorig jaar is zij erbij gekomen.” Marianush glimlacht. ,,Ik werkte bij een advocatenkantoor op de financiële afdeling. Hij kreeg het drukker en ik zat niet helemaal meer op mijn plek. Het was een goede timing. Ook al was ik natuurlijk de enige met een vast inkomen.”

Veel meer casual bij Neycko

De keuze pakte niet verkeerd uit. De twee vullen elkaar naar eigen zeggen goed aan. Hij doet de commerciële kant en gebruikt zijn babbel om de kleding aan de man te krijgen en zij zorgt voor zaken als een platform om bestellingen op te plaatsen en voor het financiële aspect.

Lees verder onder de advertentie

Rick en Marianush merkten wel dat ze met het bedrijf een gat in de markt vulden. Tijdens de coronapandemie ontdekten mensen hoe lekker het eigenlijk is om vanuit huis te werken in een joggingbroek. Weg met de stropdas, het mantelpak en de hoge hak. En komt u maar, comfortabele outfit.

,,Het hele modebeeld is veranderd en dat is door corona in een stroomversnelling geraakt. Waar ik zeventien jaar geleden als accountmanager naar mijn werk ging in pak met stropdas, zie je nu dat er vaak witte sneakers met een chino en een polo wordt gedragen. Veel meer casual dus. En comfortabel, maar nog altijd netjes”, zegt Rick.

Foto: Frank Jansen
Foto: Frank Jansen
Lees verder onder de advertentie

Marianush knikt instemmend. ,,Ik zag op het advocatenkantoor waar ik werkte de verandering zelf na corona. Zelfs dáár, terwijl er toch altijd netjes een pak werd gedragen. Het werd allemaal net wat comfortabeler. Een sneakertje in plaats van nette schoenen.” Rick: ,,Welk kantoor heeft nog casual friday? Tegenwoordig is dat gewoon een hele week. En dat hoeft niet verkeerd te zijn.”

Dat ziet ook Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie InRetail. Volgens hem begon deze trend al vóór de coronapandemie. ,,Tien jaar geleden was ik met een grote groep ondernemers in Amerika. Daar waren sneakers ontzettend populair. Een van die ondernemers zei: ‘dit gaat in Europa heel groot worden'. En tegenwoordig zie je dat sneakers overal bij gedragen kunnen worden. Onder kostuums, jurkjes, door mensen van zeventig. Iedereen loopt erop.”

De informele en casual trend nam mede daardoor de afgelopen jaren de overhand. ,,In veel sectoren is de stropdas niet meer de norm. Zelfs de premier draagt die niet! En je ziet tegenwoordig een geklede variant van de joggingbroek. In coronatijd werkten veel mensen thuis en ze kleedden zich daarom ook losjes en makkelijker. Dat is doorvertaald naar het modebeeld. Afgelopen seizoen zag je dat al duidelijk op straat.”

Lees verder onder de advertentie

1.500 kledingstukken per maand

In de verkoopcijfers is de behoefte aan comfort ook te zien. Drie jaar geleden werd de eerste broek verkocht via de webshop, inmiddels verkopen Rick en Marianush ruim 1.500 kledingstukken per maand. En waar twee jaar geleden het merk in twaalf winkels werd verkocht, zijn dat er inmiddels ruim honderd. Tachtig zaken in Nederland, twintig in België, eentje in Luxemburg en één in Duitsland.

De droom om op een dag een miljoenenbedrijf in handen te hebben is er niet. ,,Wel om verder te groeien, natuurlijk. Maar we willen stabiel uitbouwen”, zegt Rick. ,,Ik heb de afgelopen jaren goede leermomenten gehad, dat kunnen we meenemen. We hebben ook aanvragen uit Dubai en Spanje, maar volgend jaar gaan we verder kijken. Ik trap te vaak het gas in. Dan zegt mijn vrouw: reken je niet te snel rijk.”

Marianush: ,,Te snel is ook niet goed.”

Lees verder onder de advertentie

Rick: ,,Dat heb ik wel geleerd. Stap voor stap. Eerst hier een goede basis hebben.”

Cirkel ook op ‘spirituele wijze’ rond

De volgende stap is een nieuwe, grotere locatie. Neycko verhuisde op 1 april van vierhoog in een pand in de Plaspoelpolder naar een ruimer gebouw in het Forepark: drie keer zo groot, een loods en een eigen opslagruimte met rolluik.

Met het pand aan de Oude Middenweg in Forepark is de cirkel ook op ‘spirituele wijze’ rond. Ontwerper Thomas werkt voor Neycko en hij werd vroeger door vader Nico opgeleid. De nieuwe locatie is bovendien op een steenworp afstand van het pand waar Nico vroeger jarenlang zijn eigen modebedrijf had zitten. ,,Dat maakt de cirkel rond. Hij is er bij.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Oger-topman Sander Lusink: ‘Onze collectie is nog aangepast aan het vele thuiswerken’