ActueelE-commerce

Financiële problemen startup Pieter Pot: hoe nu verder?

Pieter Pot Pieter Pot
Pieter Pot
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Laatste update: 16 februari 2023 15:00

De investeerders vragen aan leveranciers om een korting op de openstaande facturen. Hoeveel die korting is, is niet bekend gemaakt. Wel heeft al ‘meer dan 90 procent’ aangegeven hier positief tegenover te staan. De besproken aandeelhouders in deze zijn Jordan Koppelle en Dominique Rommers, die als eigenaren van de Delicatessenfabriek zowel leverancier zijn, als de operatie van het wassen van de potten tot zich nemen. Zij hebben alle aandelen van Pieter Pot overgenomen, waarmee oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt niet langer eigenaar zijn van het bedrijf.

Jouri Schoemaker: stap terug als ceo, blijft wel betrokken bij Pieter Pot

Jouri Schoemaker is ook niet langer ceo van de startup, het is onbekend wie die positie overneemt. Wel blijft hij betrokken bij Pieter Pot, voor Martijn Bijmolt lijkt dat niet het geval.

Lees verder onder de advertentie

In een directe reactie aan De Ondernemer vertelt Jouri 'natuurlijk aangeslagen te zijn'. ,,Het plan was dat het in de eerdere vorm zou lukken om de businesscase rendabel te krijgen. Maar er moest iets verdergaands gebeuren om Pieter Pot te laten slagen. Uiteindelijk gaat het om zo’n kleine marges per order. En die marges waren te klein om het model rendabel te krijgen op de volumes waar we nu zitten. Maar in principe probeer ik het een positieve flow te geven, want het is een positieve uitkomst dat Pieter Pot door kan.''

De reorganisatieplannen worden nog ontwikkeld, er is nog niets veranderd in het team en iedereen is nog in dienst

Na de reorganisatie heeft Pieter Pot stappen gezet om in zwarte cijfers te komen

Vorig jaar was er al een reorganisatie bij Pieter Pot. In een interview aan De Ondernemer vertelde Jouri toen dat dit nodig was omdat het investeringsklimaat snel was veranderd. Waar het voorheen zo was dat ondernemers snelle groei moesten laten zien, werd er nu winstgevendheid verwacht. Na de reorganisatie heeft Pieter Pot stappen gezet om in de zwarte cijfers te komen. Alleen, blikt Jouri nu terug, zijn ze niet ver genoeg gekomen in de vereiste stappen naar winstgevendheid om verder te gaan met de aandeelhouders. Deel van de reorgansiatie, en bijbehorende extra investeringen, was dat stepping stones behaald moesten worden. Dat laatste is niet gelukt.

Lees verder onder de advertentie

De nieuwe eigenaren van Pieter Pot zijn nog bezig om de plannen af te stemmen. Wat wel bekend is, is dat zij de vaste lasten van het bedrijf willen verlagen door integratie te zoeken met hun bestaande bedrijf, de Delicatessenfabriek. Daarmee willen zij het voor elkaar krijgen dat Pieter Pot op het bestaande order volume alsnog winstgevend wordt.

Lees ook: Dossier Pieter Pot: de groei én val van de verpakkingsvrije supermarkt

Op welke manier daarbij een nieuwe reorganisatie aan de orde is, dat is niet duidelijk. Jouri: ,,Die plannen worden nog ontwikkeld, er is nog niets veranderd in het team en iedereen is nog in dienst. Jordan en Dominique (de nieuwe eigenaren, red.) zijn in gesprek met het team, om de optimale vorm te vinden om dit voort te zetten en rendabel te krijgen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Jouri Schoemaker (Pieter Pot) kreeg ander 2022: reorganiseren en break even, dan weer groei

'Na vier jaar moeten we, met pijn in ons hart, het stokje overdragen'

Martijn Bijmolt maakte via LinkedIn zijn vertrek bij Pieter Pot bekend. 'Inmiddels hebben we met 50.000 klanten in Nederland en België meer dan 4 miljoen verpakkingen bespaard. We hebben een systeemverandering in gang gezet, waarbij grote en kleine leveranciers hun keten hebben aangepast en we hebben aangetoond dat klanten wel degelijk voor verpakkingsvrij willen kiezen als het maar gemakkelijk en aantrekkelijk is', schrijft hij.

Maar ook: 'Na vier jaar moeten we - met pijn in ons hart - het stokje overdragen. Zoals we altijd hebben gezegd: onze missie gaat boven ons bestaansrecht, onze missie gaat boven onze eigen positie. Nu moest de daad bij het woord gevoegd worden: want om onze missie voort te zetten en ons circulaire model rendabel te krijgen was het noodzakelijk dat we een partij vonden die de processen binnen de circulaire keten verder kon integreren. Die partij hebben we gevonden in de Delicatessenfabriek, een productiebedrijf en wasser waarmee we al samenwerkten voor het wassen van onze potten. Ik heb er vertrouwen in dat zij onze missie met vol enthousiasme zullen doorzetten'.

'Ik vertrek, maar blijf voor altijd ambassadeur'.

Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker (archieffoto).
Lees verder onder de advertentie