Toen de winkel aan de Korte Hoogstraat de deuren opende in 2022, liep het storm bij Forbest vanwege de lage prijzen. Een fietsbel voor 35 cent, champagneglazen voor 49 cent, een opblaasbaar zwembad voor 3,99 euro en een opvouwbare barbecue voor diezelfde prijs. ,,Nergens anders zijn deze producten goedkoper te krijgen”, vertelde eigenaar Hilmi Acar. De winkel werd al snel de concurrent van de Action genoemd, waar klanten massaal op afkwamen.
Prijzen in winkel klopten vaak niet
Maar de vreugde was van korte duur, zegt Acar. Door ‘slecht management’, hij maakt er geen geheim van, is Forbest klanten kwijtgeraakt, vertelt hij. Eerst was er een personeelstekort en het personeel dat er was, sprak nauwelijks Nederlands of Engels. Ook hadden de medewerkers geen ervaring als verkoper. ,,Daarin hebben we een grote fout gemaakt”, zegt de winkeleigenaar tegen het AD.
Klanten die aan de kassa betaalden, werden regelmatig verrast met prijzen die niet klopten. Acar: ,,Het heeft allemaal lang geduurd voordat we dat op orde hadden. Ondertussen waren we de klanten kwijt. Nu ben ik al blij als honderd klanten de winkel binnenlopen en iets kopen.”
In Izmir zijn wij dé Action
Zestien vestigingen van Forbest
Hilmi Acar woont en werkt in Turkije. In 1993 richtte hij de winkelketen Forbest op in de Turkse badplaats Izmir, waar hij begon met het produceren van koffers, kerstbomen en tuinartikelen. Forbest groeide uit tot een winkelketen met veertien vestigingen in Izmir en nog twee vestigingen in Manisa en Mugla. Bij elkaar trekt Forbest jaarlijks zo’n 4 miljoen klanten. ,,In Izmir zijn wij dé Action”, zegt Acar lachend.
Na de breuk met zijn zakenpartner heeft de Turkse ondernemer nog maar tien vestigingen in eigen bezit waaronder ook die in Rotterdam, de eerste winkel buiten Turkije. In de schappen op de Korte Hoogstraat liggen 11.000 producten. 25 procent van de artikelen produceert Forbest zelf. 60 procent wordt ingekocht in Turkije en de overige 15 procent komt uit China. In de twee verdiepingen tellende winkel van 834 vierkante meter verkopen ze huishoudartikelen, textiel, keukengerei, speelgoed, woonaccessoires, keukenproducten, tuinartikelen en verzorgingsproducten.
Acar zegt dat hij heeft onderschat hoe anders ondernemen in Nederland is, vergeleken met Turkije. ,,Het koopgedrag van Nederlanders is ook heel anders”, merkt Acar. ,,Nederlanders kopen alleen datgeen wat ze écht nodig hebben. Terwijl Turken spullen kopen die ze niet per se nodig hebben, om het uiteindelijk een keer cadeau te doen aan hun kinderen of de buurvrouw”, zegt de ondernemer lachend.
Als ik de Dille & Kamille binnenstap, dan raak ik geïnspireerd
Geïnspireerd door Dille & Kamille
Van ondernemen in Nederland, leert Acar veel, zegt hij. ,,Hier zien de winkels er netjes uit. Als ik de Dille & Kamille binnenstap, dan raak ik geïnspireerd.” Acar zet nu plannen uit om klanten weer op de been te krijgen. ,,We moeten onszelf zien te vernieuwen. De winkel moet er wat netter uitzien. De etalage hebben we al veranderd, en ziet er niet meer zo rommelig uit. Het zwarte plafond hebben we wit geverfd. Dat oogt frisser. Zo zijn er meer plannen.”
De Turkse ondernemer is niet van plan om de winkel te sluiten. ,,Al draaien we niet goed, de kosten dekken we gelukkig met de inkomsten uit Turkije.” Acar heeft nog steeds grootste plannen voor in Nederland. ,,Als we hier succesvol waren, dan wilden we graag ook uitbreiden naar andere steden. De tijd is er nog niet rijp voor. Maar ooit gaat het gebeuren.”
Lees ook: Keten in noodweer: ‘Blokker heeft tekenen des tijds niet goed weten in te schatten’