Actueel

Jaguar, Tomorrowland, megacruiseschip van 1,8 miljard: alle hebben een link met dit Twentse bedrijf

 
Erik Damink, CEO van SCS Logistics uit Ootmarsum. Het bedrijf speelt een rol in allerlei bijzondere transporten over de hele wereld. Robin Hilberink
Robin Hilberink
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Het Belgische dancefestival Tomorrowland, de bouw van een grote kerncentrale in Engeland en trainingsmissies van de NAVO. Zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar toch is er een gemene deler: ze schakelen allemaal de hulp in van SCS Logistics uit het Twentse Ootmarsum. „Voor een simpel transportje naar Italië hoef je ons niet te bellen.”

Lees verder onder de advertentie

Het is 27 januari 2024. Na jaren van voorbereiding vaart Icon of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, voor het eerst weg uit de haven van Miami. De wereldpers is uitgerukt om de mooiste foto’s en verhalen te maken. Het tovert een stiekeme lach op het gezicht van Erik Damink (39), ceo van SCS Logistics. Want ook bij de realisatie van Icon of the Seas speelde het Ootmarsumse bedrijf een rol.

Tapijt uit Ierland, motoronderdelen uit Finland, planten uit Nederland en glijbanen uit Italië: SCS zorgde ervoor dat er allerlei spullen van A naar B kwamen bij de bouw van het grote cruiseschip. „Wij spelen in de meest bijzondere projecten ter wereld een rolletje”, vertelt Damink in het AD. „Voor alle speciale transporten op wielen ben je bij ons aan het juiste adres.”

We zijn uniek in de regio, dat durf ik wel te stellen

Erik Damink, CEO SCS Logistics

Het begon allemaal in 2000, toen Damink nog niet betrokken was bij SCS. Het bedrijf werd opgericht door Robin van der Stigchel en later opgesplitst in twee delen: SCS Heavy (nu OX Heavy) en SCS Logistics. In 2010 stapte Damink in. „Ik werkte voor een bedrijf dat werd overgenomen door een grote investeringsmaatschappij. Al snel besloot ik dat ik voor mezelf wilde beginnen. Ik kende Robin al en toen ik hem in Ootmarsum tegen het lijf liep, ging het balletje rollen.”

Lees verder onder de advertentie

De focus van Damink lag vanaf het begin op SCS Logistics. Hij richtte zich meteen op speciale transporten. „Wij noemen dat hier Express/Time Critical, de transporten waarvoor geldt: hoe sneller hoe beter. Klanten die ons vragen om vandaag een transport te regelen en het liefst hadden gezien dat het gisteren al geleverd was. Zo kun je het zien”, vertelt Damink lachend.

Icon of the Seas vaart uit. SCS regelde meerdere transporten voor de realisatie van het grootste cruiseschip ter wereld. REUTERS
REUTERS

Jaguar Land Rover als klant

Een van de klanten van het eerste uur was Jaguar Land Rover. Een overname van de autoproducent kwam voor SCS precies op het juiste moment. Damink: „Een aantal Nederlandse jongens werd die kant op gestuurd om orde te scheppen in de logistieke chaos. Daar kende ik er een aantal van en sinds dat moment zijn wij de transporten voor ze gaan regelen. Wij haalden door heel Europa onderdelen op, om deze naar de fabriek te vervoeren. De productieband moest blijven lopen.”

Lees verder onder de advertentie

Met de komst van de eerste grote opdrachten groeide ook het personeelsbestand van SCS gestaag mee. In 2019 werd intrek genomen in het huidige pand, aan de Denekamperstraat. Ruim dertig personeelsleden zorgen ervoor dat er bij ieder transport waarbij haast geboden is binnen dertig minuten een offerte klaarligt. En de afgelopen jaren werden er nieuwe SCS-kantoren geopend in Spanje en Polen. „Handig in Zuid-Europa, waar de taal vaak nog een ding is. En een kantoor in Oost-Europa is praktisch, omdat we veel met chauffeurs uit die regio werken.”

Rit van 12.500 kilometer

Door de jaren heen boorde SCS contacten aan op de meest bijzondere plekken ter wereld. Veel transporten naar Cyprus worden door het Ootmarsumse bedrijf geregeld („lastig, want de boot naar het eiland gaat alleen op vrijdag en maandag”) en in het verleden verzorgde het eens een bijzonder transport naar Rusland. „Voor de oorlog, toen daar nog geen restricties op lagen”, vertelt Damink. „Er moest een transport vanuit Nederland naar Okha, een plaats op een Russisch eiland boven Japan. Een rit voor Shell van 12.500 kilometer. En dat moest per vrachtwagen: vliegen was te duur en per schip zou het te lang duren...”

Je gaat geen tweede onderneming zoals de onze vinden hier

Erik Damink, CEO SCS Logistics

Het maakt het werk zo interessant, vindt Damink. De ritten die door SCS geregeld worden, zijn niet alledaags. De transporten voor het cruiseschip Icon of the Seas spreken tot de verbeelding, opdrachten voor de NATO en de grote kerncentrale in Groot-Brittannië worden ook geregeld door het bedrijf. Damink: „En er schiet me ook nog een ander transport te binnen, naar Estland. Tussen Kerstmis en oud en nieuw. Zeker zestig vrachtwagens met convoi exceptionnel moesten die kant op in die lastige periode. Dat wisten we voor elkaar te boksen.”

Lees verder onder de advertentie

Meer dan alleen transportbedrijf

Transporten over de hele wereld: ze worden geregeld vanuit Ootmarsum. Toch vergeet het bedrijf zijn roots niet. „We zijn uniek in de regio, dat durf ik wel te stellen. Je gaat geen tweede onderneming zoals de onze vinden hier”, vertelt Damink. Het overgrote deel van het personeel, komt uit de buurt. „Als ze willen, kunnen ze bijna allemaal op de fiets naar kantoor. En het fijne: mensen die hier twaalf jaar geleden begonnen zijn, werken hier nu nog.”

Om wat terug te doen voor de regio, onderhoudt SCS goede banden met het verenigingsleven. Er is een speciale regeling afgesproken met de werknemers. Damink: „We willen met SCS meer zijn dan alleen een transportbedrijf, de leefbaarheid in de omgeving vinden we belangrijk. Verenigingen kunnen niet zonder een stukje sponsoring. Daarom mag iedere werknemer bij ons een vereniging of stichting aandragen die ze een warm hart toedragen, die wij dan gaan sponsoren. En zo kan het zijn dat je onze reclameborden ziet hangen bij de jeu- de-boulesbaan in Rossum. Die betrokkenheid bij de regio hoort bij SCS, dat verliezen we niet uit het oog.”

Erik Damink voor het bedrijf. Robin Hilberink
Robin Hilberink
Lees verder onder de advertentie