Nieuws Logistiek en transport
Rotterdamse haven loopt vol met containerschepen, einde vertraging nog niet in zicht
Ondernemers die wachten op goederen afkomstig van containerschepen uit het Suezkanaal, moeten voorlopig nog even geduld hebben. Na het lostrekken van containerschip Ever Given wacht de Rotterdamse haven deze weken een enorme stoet aan te verwerken containers. Het zorgt voor flinke drukte in de Rotterdamse haven. ,,Als zo’n groot schip met duizenden containers aan de kade ligt, duurt het dertig uur voordat die van boord zijn. Al die tijd kan er geen ander schip bij.’’

De MSC Rifaya is het eerste schip uit de Suezfile dat de Rotterdamse haven bereikte. Foto: Peter Bakker
Een week nadat het eerste containerschip uit de Suezfile zich in de haven meldde, beginnen de contouren van de gevolgen van de opstopping voor de grootste haven van Europa zich af te tekenen, schrijft AD. Havenmeester René de Vries bladert ontspannen door de lijsten met schepen die zijn aangekomen, nog onderweg zijn en de schepen die voor de kust liggen te wachten tot ze aan de beurt zijn. Hij is verantwoordelijk voor het scheepvaartverkeer. ,,We hebben alles onder controle.’’
Containers van boord halen duurt dertig uur
Het grote containerschip MSC Rifaya was vorige week woensdagavond de eerste uit de file. De Rifaya lag pal achter de gestrande Ever Given en is nadat die was weggetrokken in één ruk naar Rotterdam gevaren. De meeste andere schepen doen het rustiger aan.
Daar doen ze goed aan, zegt De Vries, want de containerterminals liggen iedere dag vol en kunnen niet meer schepen laden en lossen dan ze nu doen. Elke dag komen er drie, vier grote jongens. ,,Als zo’n groot schip met duizenden containers aan de kade ligt, duurt het dertig uur voordat die van boord zijn. Al die tijd kan er geen ander schip bij.’’
"Die ankergebieden zijn voor de gelegenheid uitgebreid. Gewoonlijk liggen daar 40 à 50 schepen. Op dit moment zijn dat er 75 à 80"
Lees ook: Dit is de reden waarom China zo'n grote rol speelt in onze bedrijfsvoering
Het is druk en het wordt drukker, zegt Rob Bagchus van ECT, het grootste containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven. ,,Dat gaat nog een tijdje zo blijven.’’ Het is volgens hem zaak de containers meteen nadat ze gelost zijn af te voeren, de haven uit naar hun bestemming, zodat er op de terreinen van de terminals ruimte blijft voor de containers van de volgende schepen.
Zodra een container van boord is gehaald, krijgen vrachtwagenbedrijven een seintje dat zij die moeten ophalen. ,,Afgesproken is dat zij dat direct doen.’’ Met binnenvaartschippers en treinen zijn vergelijkbare afspraken. ,,Zolang het hier niet verstopt raakt, gaat het goed.’’
Eigenaren van olietankers wachten in Rotterdamse haven zodat hun vracht meer waard wordt
Voor de schepen die op hun beurt moeten wachten, heeft de Rotterdamse haven ankergebieden voor de kust. ,,Vanaf het strand van Ouddorp kun je die wachtende schepen in de verte zien liggen’’, zegt De Vries. ,,Die gebieden zijn voor de gelegenheid uitgebreid. Gewoonlijk liggen daar 40 à 50 schepen. Op dit moment zijn dat er 75 à 80. ,,Maar’’, zegt De Vries, ,,daar liggen opvallend weinig containerschepen tussen. Afgelopen dinsdag zelfs geen enkele grote.’’ Het zijn vooral olietankers die daar geparkeerd zijn, en vaak niet omdat er geen plek is in de haven, maar omdat de eigenaren nog niet van hun vracht af willen in de hoop dat die meer waard wordt.
Lees ook: Fietsenmaker in problemen, lockdown verspert levering reserveonderdelen
"Er komen enorme krachten op zo’n schip van vierhonderd meter lang en zestig meter hoog te staan. Dan kan hij tegen de kant knallen, met schade aan het schip en de kade"
Dat er weinig containerreuzen in de ankergebieden liggen, komt volgens De Vries omdat de rederijen de schepen uit de Suezfile over de Europese havens verspreiden. ,,Ze doen eerst andere plaatsen aan voordat ze bij ons aankomen.’’
De containerterminals hebben contact met de scheepvaartbedrijven, zegt ECT’er Bagchus. ,,Zodat zij weten wanneer hun schepen bij ons terecht kunnen en daar passen zij hun vaarschema op aan.’’ De Vries spreekt van ‘piekdrukte’, maar dan wel een piek die over weken is uitgesmeerd. ,,Het vlakt uit.’’
Slechte weersomstandigheden kunnen voor nieuwe vertragingen zorgen
Wat de afhandeling van de containerstoet nog kan bemoeilijken is het weer. Vlak voor de aankomst van de MSC Rifaya waaide een windkracht 7 over de Maasvlakte. ,,Dan komen enorme krachten te staan op zo’n schip van vierhonderd meter lang en zestig meter hoog’’, zegt De Vries. ,,Dan kan hij tegen de kant knallen, met schade aan het schip en de kade.’’ De kranen kunnen de schepen dan niet lossen, omdat de containers aan de kabels zwiepen. ,,Dan loopt alles weer vertraging op.’’