Nieuws Maakindustrie

Funky vilt-vrouw vecht voor vrouwen en fairmade

Vaak is er een ramp nodig voor een probleem wordt aangepakt. Zoals op 24 april 2013 de ruim 1.100 doden bij de instorting van Rana Plaza, de textielfabriek in Dhaka, Bangladesh. Westerse consumenten draaiden daarna labeltjes wel twee keer om voor ze kleding aanschaften. Johanna Baptist voelde zich ‘medeschuldig’ en zette dat om in een missie, nomen est omen.

Eldert Kuiken 10 februari 2020

Laatste update: 10 februari 2020 16:18

Johanna030x

Johanna Baptist tussen talloze Beyoona-viltproducten. Foto: Roland J. Reinders

,,Zeven jaar daarvoor was ik tijdens een vakantie in India op een cashewnotenplantage. In een krakkemikkige loods zag ik talloze vrouwen met opengescheurde handen cashewnoten kraken; zo deprimerend. Gesprekjes aanknopen ging niet, de doodsbange vrouwen waren duidelijk geïnstrueerd geen contact te hebben met toeristen. Door de mannen met dure horloges daaromheen, bij wie we zakken cashewnoten kon afnemen. Geen denken aan; alles aan die plek voelde verkeerd. Maar wat kun je wél doen, als Westerse toerist?”

Terwijl de artistieke passie van Baptist opdroogde omdat ‘tijd en kwaliteit’ zich slecht verhouden tot ‘eindeloze bezuinigingen’, las ze over de ‘onveilige en oneerlijk handel die westerlingen in stand houden vanwege de lage prijs van craptrade’. ,,Ik merkte dat ik steeds meer de drang had mensen daar bewust van te maken.” De Hilversumse begon een webshop in vilt producten voor kinderen en katten en legt nu de focus op funky, fairmade en female. Na een paar inspirerende gesprekken met een vrouw die geregeld naar Nepal reisde om producten in te kopen, stapte Baptist zelf in het vliegtuig naar Kathmandu en ging het snel. ,,Ik stuurde designs die worden geproduceerd door bedrijven onder leiding van vrouwen. Zo is whatsappend het viltlabel BeYoona ontstaan.

"Wat denk je: geen mannen met dure horloges, alleen maar lachende vrouwen"

Johanna Baptist, ondernemer

Daarmee verovert de funky vilt-vrouw inmiddels ook de B2B-markt. ,,Sinds 1 januari sta ik als exposant op FairPlaza in Culemborg, dat volledig focust op fairtrade, op sociaal verantwoorde artikelen. Producten die veel winkeliers nog niet kennen terwijl consumenten die wel willen.”

Van geen ophouden weten

Baptist laat Dutch design vilten. Scandinavisch strak, zonder tierelantijnen. ,,Voor mij geen prinsessenspul. Ik kijk zelf heel graag naar mooi en ambachtelijk gemaakte dingen en nu ik samenwerk met vrouwen die al generaties lang met vilt werken ben ik weer avonden lang aan het schetsen. Dat gevoel dat ik van geen ophouden weet: heel fijn!”

Minder dan een jaar geleden was ze terug in Kathmandu. ,,Wat denk je: geen mannen met dure horloges, alleen maar lachende vrouwen. Wat een heerlijk geluid is dat. Voor minder doe ik het niet meer!”