Het idee voor een eigen merk ontstond toen Karin een stuk gelopen had. ,,Ik maakte wel eens een wandeling, maar vond de gewone wandelschoen niet zo mooi. Ik liep daarom op sneakers. Dat werkte, maar ik kreeg vaak natte voeten of de schoenen werden snel vies. Ik keek of er ook hippe of leuke wandelschoenen waren, maar kwam algauw tot de conclusie dat die er niet zijn. Niet wat wij zochten. Toen we dat samen bespraken aan de keukentafel zeiden we: eigenlijk zouden we ze zelf moeten ontwikkelen. Waarop Kelsey antwoordde: ‘Waarom gaan we dat dan niet doen?'”
Op zoek naar een producent
Kelsey tegen de Stentor: ,,Na het ontstaan van het idee, zochten we een producent. We konden zelf geen schoen ontwerpen, want we hebben op werkgebied een heel andere achtergrond. Mijn moeder is wijkagent en ik werkte in de marketing. Ik kan wel iets op de markt brengen, maar deed dat nooit in de schoenenbranche.”
Lees verder onder de foto >
Een eigen zool
Karin en Kelsey kwamen uit op een Nederlands familiebedrijf. Kelsey: ,,We vonden een vader en zoon die het hele proces konden doen; van de eerste schets tot het contact met de fabriek. Er komen daar vaker mensen met ideeën, dus mochten we eerst ons idee bij hem pitchen. Hij was verbaasd dat dit er nog niet was, zelfs niet in wandellanden als Duitsland en Oostenrijk. Hij was helemaal enthousiast.”
Vervolgens begon de ontwerpfase. ,,We schoven aan tafel bij een ontwerper. We legden onze ideeën uit en na dat gesprek kwamen zij met de eerste ontwerpen van de zool”, vertelt Kelsey. Karin vult aan: ,,Over het ontwerpen van de zool deden we een halfjaar. De zool is ontzettend belangrijk voor een wandelschoen.”
Lees verder onder de foto >
Testen, testen, testen
Natuurlijk testten Karin en Kelsey de schoenen zelf, maar ook andere proefkonijnen gingen aan de wandel. Zo plaatste het duo een oproep op Instagram of mensen hun schoen wilden uitproberen. Karin: ,,Daardoor ontdekten we verbeterpunten. Bijvoorbeeld het verstevigen van de hak, het aanpassen van het materiaal aan de binnenkant en het weghalen van een drukpunt bij de veter-ringen. Die aanpassingen gaven we door aan de producent en dan kregen we een nieuw prototype. Door al dat testen duurde het ontwikkelen best lang, maar dan weet je dat het een goede schoen is.”
We hebben de schoenen in de markt gezet als wandelstappers, maar ze zijn ook perfect voor een dagje weg naar een stad, het pretpark of weekendje weg
Aan de wandel
Het merk is nog niet heel lang online verkrijgbaar, toch zijn er al schoenen verkocht. ,,Laatst was ik aan het werk in de Stadkamer en zag ik iemand zitten met onze schoenen. Zij vertelde dat ze de schoenen elke dag droeg”, vertelt Kelsey. ,,We hebben de schoenen in de markt gezet als wandelstappers, maar ze zijn ook perfect voor een dagje weg naar een stad, het pretpark of weekendje weg. We gingen voor een lichter type schoen. Misschien niet per se handig voor een hike in de bergen, maar wel voor veel wandelingen.”
Lees verder onder de foto >
Iedereen denkt mee
Hoe gaat de samenwerking tussen moeder en dochter eigenlijk? ,,Kelsey en ik zitten continu op één lijn. We hadden maar één keer een meningsverschil, maar dat ging om een klein stiksel in het ontwerp”, zegt Karin lachend. Kelsey: ,,Ik doe de marketing en mijn moeder verstuurt de schoenen. Maar ook de rest van de familie denkt mee. We hebben samen een WhatsApp-groep waar de hele familie inzit, zelfs oma.”
Dromen voor de toekomst
Of ze nog dromen hebben voor de toekomst? ,,Tot nu toe verkopen we de schoenen via onze webshop. Het lijkt ons leuk om samen te werken met boetiekjes in Nederland. Mensen vinden het vaak fijn om schoenen te kunnen passen. Door paspunten te creëren, kun je ze daarna via de winkel bij ons bestellen”, zegt Kelsey.
Karin: ,,We zouden ook ooit wel uit willen breiden met accessoires, bijpassende sokken, tassen of regenjassen. We hebben genoeg ideeën. Bijvoorbeeld een limited edition waarmee we uitpakken en een wandelschoen in beperkte oplage. Kelsey vult aan: ,,We willen ook nog uitbreiden qua bereik. Dat we misschien onze schoenen verkopen in Scandinavische landen, waar fashion met outdoor gecombineerd wordt. Dan zijn we echt een paar stappen verder, maar dromen mag altijd.”
Lees ook: Duurzame stappers: steeds meer ondernemers richten zich op ‘refurbished’ schoenen