ActueelLogistiek en Transport

Problemen alom voor logistiek: oplossingen in data en robotisering?

Er is een tekort aan personeel dat in magazijnen wil werken. Foto: Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Maandagochtend stond de logistieke wereld in en om Rotterdam stil vanwege een tekort aan personeel. Stilstaan door personeelstekort? Als gevolg van twee zieke ambtenaren moest Rijkswaterstaat noodgedwongen de Ketheltunnel bij Rotterdam – in de A4 – sluiten. De tunnel kon niet meer bewaakt worden. Vrachtwagens van en naar distributiecentra stonden bumper aan bumper.

De achterliggende dagen kwam ook NS naar buiten met de gevolgen van het tekort aan personeel. Er zullen minder treinen gaan rijden. Echter bij de wegtransportbedrijven als logistiek dienstverleners zal het tekort toenemen, signaleert Bart Banning, sector bankier Transport en Logistiek ABN Amro, die dat samen met Buck Consultants International onderzocht. Het gaat niet alleen om de vrachtchauffeurs, maar ook om de mensen die in de gigantische magazijnen werken als ook de data-analisten. Werkgevers moeten steeds meer moeite doen om huidige medewerkers te behouden en nieuwe medewerkers te vinden, constateert Banning. ,,In het eerste kwartaal van 2022 ervoer maar liefst 46 procent van de wegtransporteurs en 30 procent van de logistiek dienstverleners een tekort aan arbeidskrachten als een belemmering voor groei.”

Door vergrijzing neemt personeelstekort toe

De toekomst ziet er volgens brancheorganisatie evofenedex dan ook weinig rooskleurig uit. ,,De tekorten zullen naar verwachting blijven oplopen”, aldus Rogier Spoel van evofenedex. ,,Want voor vrijwel alle logistieke functiegroepen wordt voor 2022 een verdere stijging van vacatures verwacht. Daarnaast zorgen demografische ontwikkelingen voor een langdurig tekort. Dat vraagt om een andere manier van kijken naar het menselijk kapitaal, niet alleen het (anders) werven maar net zo belangrijk is het behouden en ontwikkelen van medewerkers.”

Lees verder onder de advertentie

We moeten personeel niet zien als kosten op de jaarrekening, maar als kapitaal op de balans

Jurgen Mook, ceo van Nedcargo Logistics

In het onderzoek valt te lezen dat de Top 100 logistiek dienstverleners het HR-beleid de laatste jaren fors heeft vernieuwd. In het rapport komt Jurgen Mook, ceo van Nedcargo Logistics, aan het woord. ,,We moeten personeel niet zien als kosten op de jaarrekening, maar als kapitaal op de balans. Nedcargo heeft een ‘wasteless’ supply chain-ambitie. Dit gaat zeker ook over het niet verspillen van talent. Als dit de missie is, dan ga je heel anders nadenken over personeelsbeleid, meer gericht op talent herkennen en ontwikkelen. Zo werven wij geen leidinggevenden meer van buiten, maar leiden deze alleen nog intern op.”

Lees ook: Arbeidsmarktexpert Yves Pilet: ‘Ondernemer, verander je gedrag, anders kom je nooit aan personeel’

Automatisering, robotisering en Artificial Intelligence

Ondanks een goed HR-beleid blijft schaarste aanwezig en kan volgens ABN Amro deels worden opgevangen door het efficiënter maken van distributiecentra waar vele tienduizenden mensen vaak in ploegendiensten werken. Er zijn volgens de bank in Nederland momenteel ruim 2.500 warehouses groter dan 2.500 m2, en daarnaast nog eens een kleine vijfhonderd stadshubs tussen de 500 en 2.500 m2.

Lees verder onder de advertentie

Het slimme magazijn zal de Top 100 de oplossing geven om het hoofd boven water te houden, stelt bankier Banning. ,,In een smart warehouse gebruikt een dienstverlener een combinatie van toepassingen en innovaties in material handling, automatisering, robotisering en Artificial Intelligence om met minder personeel een groter volume aan goederen op een beperkte oppervlakte te kunnen verwerken. Innovatie kan de grenzen aan de groei dus verleggen als oplossing voor het tekort op de arbeidsmarkt.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Het AutoStore-robotsysteem van Jan de Rijk Logistics
Lees verder onder de advertentie

Jan de Rijk Logistics heeft het warehouse in Roosendaal voorzien van het AutoStore-robotsysteem. Robert Kleppers, Commercial Director, vertelt in het ABN Amro-rapport dat dit robotsysteem een oplossing is voor de krappe arbeidsmarkt, omdat het systeem menselijke taken kan overnemen en sneller kan uitvoeren. ,,Dit robotsysteem kan tot vier keer zo veel picks per uur behandelen als een ervaren menselijke orderpicker.”