Nieuws Retail
ABN AMRO: Daling aantal winkels stagneert
Het aantal winkels neemt nog steeds af, maar niet meer zo snel. De gemiddelde winkeloppervlakte nam daarentegen toe. Dat concludeert ABN AMRO in De Stand van de Retail.

Bij kledingwinkels nam het gemiddelde vloeroppervlak toe met 16 procent. Foto: ANP
De bank verklaart de remmende afname door de coronasteun en het lage aantal faillissementen in 2021. De toekomst voor de retail blijft uitdagend, zo menen de bankiers, omdat er een eind komt aan de overheidssteun en daardoor het aantal faillissementen en opheffingen zal toenemen.
Lees ook: ABN Amro: 'Bedrijven kampen nog jaren met te weinig personeel'
Gemiddelde winkelvloeroppervlakte tussen 2015 en 2022 in vrijwel alle categorieën toegenomen
Vooral de winkels die zich specialiseren in huishoudelijke apparatuur, elektronica en schoenen worden getroffen. Of dat met corona te maken heeft is de vraag, omdat de sectoren ook voor 2020 te maken hadden met een krimp. Verder blijkt uit het rapport dat de gemiddelde winkelvloeroppervlakte tussen 2015 en 2022 in vrijwel alle categorieën is toegenomen. Bij kledingwinkels is er sprake van een toename van 16 procent en bij schoenenwinkels van 10 procent. Alleen warenhuizen toonden een aanzienlijke krimp van 34 procent.
De concurrentie van online winkelen nam verder toe. Uit cijfers van de bank blijkt dat gemiddeld 36 procent van de consumenten een sterke voorkeur heeft voor online shoppen. Voor kleding en schoenen is dit respectievelijk 31 en 28 procent.
Het aantal winkels dat onderdeel is van een winkelformule blijft verder dalen tijdens de twee jaar van de coronapandemie. Uitzonderingen zijn woonwinkels en juweliers.