Nieuws Actueel

Topnotering Lumière zorgt voor recordomzet

Nog maar een halfjaar is Rens Faaij eigenaar van Lumière in Oudewater en het restaurant wint al direct de AD Terrassentrofee. Zoon Jasper merkte de wekenlange topnotering. "We haalden meteen records", vertelt hij aan het AD.

BERT VAN DEN HOOGEN 13 september 2016

Lumiere terrassentrofee

Als op een maandagmorgen in september je terras vol zit, kun je stellen dat je het goed doet. Zo was het gistermorgen ook bij de uitreiking van de AD Terrassentrofee 2016 bij restaurant Lumière op de Markt in Oudewater. Dat kwam niet alleen door het ongekend mooie nazomerweer.

Rens: "We hebben geen last gehad van het slechte weer aan het begin van de zomer. We hebben juist een heel drukke zomer gehad. Van onze medewerkers is iemand een week weggeweest en een ander twee weekenden. We hebben constant doorgewerkt.''

WachtrijDe drukte danken ze mede aan de hoge notering in de Terrassentrofee. Jasper: "Normaal gesproken hebben we 110 gasten op een dag. Het weekeinde na de recensie waren dat er 170. Een paar weekenden geleden was het zo druk dat mensen stonden te wachten om aan te kunnen sluiten in de wachtrij.''

En dat voor het eerste seizoen waarin vader en zoon de populaire stek recht tegenover de toeristische trekpleister De Heksenwaag de zaak aansturen. Rens boven in de keuken en Jasper beneden met de bediening.

BordenwasserOnervaren zijn vader en zoon Faaij allerminst. Rens ging in 2007 bij Lumière als zelfstandig werkend kok aan de slag. "Ik ben op mijn twaalfde als bordenwasser begonnen en heb als kok in allerlei restaurants gewerkt. Tien jaar geleden wilde ik al een restaurant overnemen. Toen ik hier kwam werken, had ik al het plan om het van de vorige eigenaar over te nemen. Toen Jasper hier ook kwam werken, was het nog makkelijker voor me om de stap te wagen, want dan kan hij het over vijf of tien jaar weer van mij overnemen.'' Jasper begon ooit in een kroeg, heeft de Grolsch Academy gevolgd en vervolgens op allerlei plekken horecaervaring opgedaan. "Ik heb nog een heus tourtje Nederland gedaan langs allerlei restaurants. Je kunt zeggen dat het allemaal is gepland.''

Vaste klantenToch kunnen ze worden beschouwd als nieuweling. Het nieuwe heeft volgens beiden net het verschil gemaakt waarom zij met 0,02 punten verschil de trofee in de wacht slepen. Jasper: "We zijn nog fris en scherp. We letten op alles. Elke dag willen we het beter doen.'' Rens: "Er zijn veel vaste klanten die hier al jaren komen. Die weten dat we al om 09.30 uur open zijn en pas om 22.00 uur de keuken sluiten. We zorgen ervoor dat er iedere week iets nieuws is: een nieuw weekgerecht of een nieuw soort bier. Dat maakt het leuk voor onszelf en blijft het voor klanten interessant om terug te komen.''