De terugkeer van een Formule 1 Grand Prix in Nederland werd lange tijd onmogelijk geacht. Tot Max Verstappens prestaties de sport in ons land weer op de kaart zette, Prins Bernhard van Oranje in 2016 Circuit Zandvoort naar zich toe trok en de intentie uitsprak om – voor het eerst sinds 1985 – de prestigieuze race terug te halen. Niet lang daarna lieten ook vertegenwoordigers van het TT Circuit Assen van zich horen. “Veel bedrijven hebben zich gemeld voor financiering, en bijvoorbeeld ook voor ticketverkoop. Als we het evenement binnenhalen, valt alles direct op z’n plek”, stelt Lee van Dam, die samen met Jos Vaessen en Theo Verdegem als promotor optreedt namens ‘The Netherlands Grand Prix Foundation’.
Kosten
De kosten om een Formule 1 Grand Prix te mógen organiseren, bedragen zo’n twintig miljoen euro. Het exacte bedrag is mede afhankelijk van de onderhandelingen met commerciële rechtenhouder Formula One Management (FOM), dat onder meer de televisierechten uitbaat. Daarnaast, in het geval van Assen, is er de huur van het circuit (indicatief twee miljoen euro) waar aanpassingen zijn vereist (drie miljoen) en staat voor ‘overige organisatiekosten’ tussen de vier en zeven miljoen op de begroting. De belangrijkste bron van inkomsten is de ticketverkoop. Met 120.000 bezoekers over drie dagen, met dank aan Max Verstappen, en een gemiddelde ticketprijs van tweehonderd euro moet dat 24 miljoen in het laatje kunnen brengen, nog los van de VIP-arrangementen. Door een uitbreiding van de hoofdtribune beschikt het TT-Circuit intussen over maximaal 60.000 zitplaatsen en 65.000 staanplaatsen, evenals parkeerruimte voor 23.000 auto’s en 25.000 motoren.
Lees ook: De BV Max: scoren als wereldmerk
Economisch effect
Onderzoek naar de economische en maatschappelijke effecten door de provincie Drenthe en de gemeente Assen (nota bene in navolging van het haalbaarheidsonderzoek van Zandvoort), geeft een brutostijging in werkgelegenheid aan: bijna 270 FTE per jaar. Die is gebaseerd op verwachte bestedingsimpuls – vooral horeca - in Noord -Nederland. De afgeleide bestedingen door teams, media en bezoekers (buiten het circuit) worden geraamd op 9,4 miljoen euro. De totale financiële toegevoegde waarde van het evenement zou volgens het onderzoek zelfs 16,6 miljoen bedragen. En: Drenthe wil zich maar wat graag meer op de kaart zetten als een aantrekkelijke, ‘actieve’ bestemming voor toeristen. Voor een Formule 1-race trekt de regionale overheid niet gelijk zelf de beurs, maar wil het zich wel tot het uiterste inspannen om alle andere seinen op groen te krijgen, waaronder vergunningen.
Infrastructuur
Dat Circuit Assen een eind buiten de randstad ligt, lijkt eerder een voordeel dan een nadeel. De bereikbaarheid van het circuit via de A28 is prima, met twee snelwegafritten en meerdere rijbanen die naar het circuit leiden. De Dutch TT en de Gamma Racing Day (met onlangs nog 100.000 bezoekers, onder meer voor de F1-demonstratie van Carlos Sainz) zijn dan ook vooral voor de aanvoer relatief filevrij. Ook Circuit Zandvoort kan schermen met zulke bezoekersaantallen: tijdens de Jumbo Racedagen in mei kwamen er 110.000 mensen voor onder meer Max Verstappen, verspreid over drie dagen. Dat leverde wel ‘Verstappen-files’ van en naar de badplaats op, via de twee B-wegen (de N200 en N201) en door de stad Haarlem. De inzet van extra treinen tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee ontlastte het verkeer wel enigszins. Het lijkt er op dat Zandvoort meer geld moet ophalen als het een Grand Prix wil én mag organiseren. De faciliteiten zijn nogal verouderd - het pitcomplex is te krap en moet voor de Formule 1 worden uitgebreid op een andere plek. Dat vereist mogelijk de aankoop van omliggende campinggronden. De verbouwingskosten om een F1-waardig circuit te krijgen, bedragen volgens het haalbaarheidsonderzoek minimaal tien miljoen euro.
Lees ook: Salaris: dit verdienen Max Verstappen en zijn Formule 1-collega’s
Geheim
Het eerste gesprek dat Van Dam en consorten eind 2017 met de FOM voerden, verliep in het geheim. Tijdens de Grand Prix van Duitsland in juli was er weer een ontmoeting. Bovendien waren er incognito afgevaardigden bij de Dutch TT – voorafgaand aan een officiële inspectie van de locatie die in de komende weken zal plaatsvinden. De FIA heeft op sportief vlak het circuit al vrijwel goedgekeurd, aldus Formule 1-race director Charlie Whiting. Hij kwam eerder dit jaar al naar Assen. “Ik heb suggesties gedaan om de baan ‘Formule 1-vriendelijker’ te maken. Daar wordt nu met een ingenieursbedrijf aan gewerkt.”
2020
In Assen zouden ze de Formule 1 vanaf 2020 kunnen en willen verwelkomen – bij voorkeur in mei, als de Formule 1 al in Europa is voor Spanje en Monaco, en een maand voor de Dutch TT. Van Dam: “Ik denk dat races in Duitsland, België en op Assen prima naast elkaar kunnen bestaan. Kijk maar naar hoeveel Nederlandse fans de huidige evenementen al bezoeken. De kans dat het ons gaat lukken om de Formule 1 Grand Prix naar Assen te halen, is groot.”