Blog Michaël van de Poppe
Nieuwe klanten nodig? Door crypto-betalingen te accepteren kun je ze vinden
De adoptie van cryptocurrency neemt de afgelopen jaren toe, wat terug te zien is in verschillende vormen. Momenteel is het meest populaire waar steeds meer mensen mee bezig zijn de Non Fungible Tokens, ook wel NFT's genoemd. Maar naast deze digitale plaatjes wordt het ook telkens populairder om de verschillende cryptocurrencies als betaalmiddel te gebruiken, wat kansen schept voor de ondernemer. Welke kansen dat zijn lees je in deze nieuwste blog van Michaël van de Poppe, oprichter van cryptocommunity Eight Global.

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Michaël van de Poppe
Eight Global
Michaël van de Poppe is met bijna 600.000 volgers op Twitter en 165.000 abonnees op Youtube de bekendste crypto-expert van Nederland. Daarnaast is hij de oprichter van Eight Global. Met deze community helpt hij iedereen die wil starten met crypto, van het leren traden voor beginners tot de meer ervaren mensen die hun winsten willen maximaliseren. Met Eight Global verbindt hij meer dan duizend actieve members die elkaar willen helpen hetzelfde doel te bereiken: financiële vrijheid.
Toenemende adoptie crypto
Een lange tijd werden Bitcoin en andere crypto simpelweg gezien als grote gok en iets wat nooit op grote schaal zou aanslaan. Het zou de gemiddelde consument simpelweg niet aanspreken. Vele overheden, grote bedrijven en banken lieten weten dat mensen hier zo ver mogelijk van uit de buurt zouden moeten blijven.
Inmiddels is dit sentiment binnen een paar jaar geheel omgeslagen. Alhoewel er nog voldoende critici zijn, investeren steeds meer mensen in crypto en wordt het alsmaar meer geaccepteerd door bedrijven.
Alles toont aan dat er nog steeds sterke groei is. Volgens Chainanalysis in de crypto adoptie tussen Q2 2020 en Q2 2021 met 880 procent toegenomen en 2300 procent tussen Q4 2019 en Q2 2021. Volgens Crypto.com, een cryptocurrency exchange app die ieder jaar een rapport uitbrengt over de adoptie van crypto, zijn er inmiddels bijna 300 miljoen mensen wereldwijd die hebben geïnvesteerd in crypto.
Lees ook: Crypto: een terugblik op 2021 en een vooruitzicht op 2022
Uit hun onderzoek leiden ze af dat dit aantal hoogstwaarschijnlijk verder zal groeien naar 1 miljard personen gedurende 2022, deels vanwege de recente mate van groei, maar ook vanwege de verwachting dat overheden eindelijk duidelijke regelgeving en belastingregels gaan invoeren. Dit zal als gevolg hebben dat crypto steeds toegankelijker wordt zowel bedrijven als consumenten.
Alhoewel 1 miljard een flink getal is en dit een simpele schatting lijkt en het daadwerkelijke getal hier flink van kan afwijken, zeker op zo’n korte termijn, klopt de redenatie wel degelijk. Ik verwacht dan ook dat we vanwege het toegankelijker maken van crypto een steeds toenemende adoptie zullen zien de komende jaren.
Mogelijkheden voor merchants
Gezien het aantal mensen dat investeert in cryptocurrency alsmaar toeneemt, biedt dit nieuwe mogelijkheden. Er komen steeds meer verschillende soorten betalingsmogelijkheden bij voor cryptocurrency investeerders. Deze diensten geven de investeerders de mogelijkheid om hun digitale valuta uit te geven aan goederen en diensten waarbij er op de achtergrond cryptocurrency wordt omgezet in fiat geld zoals euro's en dollars welke aan de verkoper wordt gegeven. Deze ervaren de risico’s van crypto dus niet.
Lees ook: Cryptobetalingen in retail een goed idee? Experts geven advies aan ondernemers
Voor ondernemers zal het ook telkens belangrijker worden om in deze trend mee te gaan. Door het aanbieden van betalingsmogelijkheden in crypto wordt het laagdrempeliger gemaakt voor deze groep investeerders om aankopen te doen. Gedurende de afgelopen jaren zijn er al steeds meer grote bedrijven crypto betalingen gaan accepteren, wat aantoont dat crypto steeds meer geaccepteerd wordt.
Crypto betalingsdiensten
Er is keuze genoeg voor de ondernemer om betalingen in crypto te ontvangen. Uiteraard blijven deze coins volatiel en brengen daarom risico’s met zich mee. Vandaar dat veel betalingsdiensten deze cryptos omzetten in euro's alvorens het wordt gestort op de rekening van het bedrijf. Op die manier komt het bedrijf zelf nooit in aanmerking met crypto, maar kan het toch profiteren van het feit dat steeds meer mensen beleggen in die digitale coins.
Uit een aangevraagde studie door BitPay, een betalingsdienst voor crypto, is namelijk gebleken dat 40 procent van de klanten die met crypto betalen nieuwe klanten zijn. Verder bleken deze klanten meer uit te geven dan met credit cards. De Return on Investment zou 327 procent geweest zijn voor de ecommerce bedrijven die deze crypto betalingsdienst toe zouden voegen. Door klanten deze betalingsoptie te geven kunnen ondernemers dus extra omzet draaien.
Lees ook: Bij dit restaurant kun je je biefstukje nu ook betalen met bitcoins
Daar komt bij dat, hoewel de crypto adoptie enorm is toegenomen de afgelopen jaren, dit de komende jaren alleen maar verder zal toenemen naar verwachting onder consumenten, professionele investeerders en bedrijven. Daarmee wordt het aantal mogelijke klanten dat gebruik zou willen maken van dergelijke betalingsdiensten dus ook telkens groter.
Een aantal voorbeelden van betalingsdiensten die gebruikt worden in ecommerce zijn:
Betaalkaarten
Andere bekende giganten op het gebied van betalingsdiensten die bezig zijn met crypto, zijn Visa en Mastercard. Veel van hun partnerships met crypto projecten bestaan uit het verschaffen van debetkaarten die gekoppeld zijn aan accounts op crypto exchanges of wallet adressen
Zo zag Visa in het eerste kwartaal van 2022 maar liefst $2.5 miljard aan betalingen in crypto, 70 procent van wat het gedurende het hele jaar 2021 zag. Het totaal aantal partnerships met crypto projecten staat voor Visa op ruim 65. Een van deze partnerships is de eerdergenoemde Crypto.com.
Eind vorig jaar kwam uit een studie door Visa nog naar voren dat bijna een kwart van de kleine bedrijven in negen landen, waaronder de Verenigde Staten en Canada, verwacht crypto betalingen te zullen accepteren in 2022.
Verdere adoptie van crypto
De adoptie van crypto is erg hard gegaan de afgelopen jaren waardoor er een groot aantal mensen nu een (kleine) investering in crypto heeft. Dit groeit naar verwachting nog flink door de komende jaren. Ondernemers doen er goed aan om consumenten de optie te geven om met crypto te betalen nu er steeds meer mensen mee bezig zijn en er is aangetoond dat dit voor een omzetstijging kan zorgen.