Nieuws Brexit

10 zaken die je geregeld moet hebben als er geen Brexit-deal komt

Een grote dag voor Brexit: vandaag wordt er gestemd over de deal van Theresa May. Wat er gebeurt als het parlement tegen haar voorstel stemt, is onzeker. Al eerder waarschuwden ondernemersorganisaties dat bedrijven zich moeten voorbereiden op een no deal-scenario. Wij zetten tien zaken op een rij die je sowieso geregeld moet hebben voor de Brexit-deadline.

Ezra Hakze | Foto: FOTO: ANGELA WEISS 15 januari 2019

Theresa May 2

Brexit moet al op 29 maart ingaan, maar wat er dan precies verandert is nog niet duidelijk omdat er nog steeds geen definitief akkoord is. Als het de EU en het Verenigd Koninkrijk niet lukt om daartoe te komen, wordt het Verenigd Koninkrijk een ‘derde land’ en gaan de grenscontroles al in op 29 maart. Als de twee partijen wel tot een definitief akkoord komen kan er een overgangsperiode ingelast worden tot december 2019, waarin er nog niet zoveel verandert. Aangezien de situatie nog steeds onzeker is en brexit steeds dichterbij komt, raden ondernemersorganisaties als Evofenedex en VNO-NCW bedrijven aan om zich voor te bereiden op het slechtste scenario.

Daarbij is het goed om te letten op de volgende punten:

  1. De voorbereiding op de Brexit wordt geschat op enkele maanden. Wie er nu nog niet mee bezig is, moet dus echt beginnen
  2. Voor Brexit was een btw-aangifte en contract genoeg om te kunnen handelen met het Verenigd Koninkrijk. Naar schatting komen daar nu zeven formaliteiten bij.
  3. Alle formaliteiten gaan extra administratieve kosten opleveren.
  4. Na Brexit krijg je als bedrijf intensiever te maken met de douane bij handel met Groot-Brittannië. Daarvoor moet je een EORI-nummer aanvragen; een identificatienummer om zaken te doen met en vergunningen aan te vragen bij de douane.
  5. Na Brexit zul je aangifte moeten doen van goederen die naar of van het Verenigd Koninkrijk vervoerd worden. Dit kun je zelf doen met speciale software, maar je kunt hierbij ook de hulp van een douane-expediteur inschakelen. Dan wordt de aangifte voor je gedaan.
  6. Wil je wel zelf aangifte van goederen doen, dan heb je daarvoor behoorlijk wat ICT-kennis nodig. Ook moet je software gebruiken, die geleverd wordt door verschillende software-ontwikkelaars (te vinden op de website van de Belastingdienst). Het kost enkele maanden om deze software te implementeren. Ook kun je ervoor kiezen zelf software te bouwen.
  7. Daarnaast zul je voor de handel allerlei vergunningen aan moeten vragen bij de douane, onder meer voor de opslag van goederen. Meer informatie hierover vind je op de website van de Belastingdienst en via de Brexit Impact Scan.
  8. Ondernemers in de agrarische sector moeten vaak extra vergunningen aanvragen. Behalve douaneprocedures krijgen zij ook te maken met controles van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Meer informatie hierover vind je op de website van de NVWA.
  9. Door de Brexit krijg je te maken met andere btw-regelingen. Hierover kun je meer informatie vinden op de website van de Belastingdienst.
  10. Brexit gaat effect hebben op intellectueel eigendom en copyright-gerelateerde zaken. Het is goed om jezelf ook hierover te informeren.