Podcast

Brexit-column: Hadden de Britten maar een poldermodel

''Een nationale noodsituatie,’’ zo omschreven vakbondskoepel TUC en werkgeversorganisatie CBI de huidige Brexit-crisis afgelopen week in een gezamenlijke verklaring. Het zorgde voor veel ophef. Hoe het zo ver kon komen? Doordat de Britten niet gewend zijn aan compromissen maken, stelt Brexit-columnist/ondernemer Lennard van Otterloo in zijn column en de podcast van De Ondernemer.

Brexit Stemming

Lennard van Otterloo | Foto: ANP 26 maart 2019

In Nederland is het niet ondenkbaar dat de FNV en VNO-NCW er een gezamenlijke verklaring uit sturen, zeker niet in een crisis als deze. Nederland is immers gewend aan een compromismodel. Er zijn net zo goed tegenstrijdige belangen, net als in het Verenigd Koninkrijk, maar in Nederland wordt er een compromis gezocht zodat alle partijen een beetje toegeven en een beetje winst hebben. In het VK is er doorgaans één grote winnaar en één grote verliezer. Ik vermoed dat het één van de redenen is dat er hier betrekkelijk veel onvrede heerst, niet alleen over de Brexit. Onvrede leidde in de eerste plaats tot de Brexit, maar nam sindsdien alleen maar toe.

De straat op

De onvrede heerst nu overal. Afgelopen zaterdag kwamen volgens schattingen zo’n één miljoen mensen in honderden bussen uit het hele land naar Londen te protesteren tegen de Brexit. Een demonstratie nog groter dan die tegen de inval in Irak. Een anti-Brexitpetitie op de officiële petitiewebsite van het parlement gaat richting de zes miljoen stemmen, in vijf dagen. Uiteraard valt zes miljoen ondertekenaars in het niet bij de ruim 17 miljoen mensen die drie jaar geleden ‘Leave’ stemden of de ruim 16 miljoen mensen die ‘Remain’ stemden. De petitie zal ook zeker niet het referendum ongedaan maken. Wat het wél doet is het midden veranderen.

Lees ook: Brexit-column: Britse kabinet zal zijn koers niet snel wijzigen

Extremen

Het opvallende is dat de populaire petitie om ‘Revoke’ vraagt, het terugtrekken van het Brexit-verzoek aan de EU27 en dus in de EU blijven. Een vrij extreme keuze in het spectrum aan opties. Ironisch genoeg is dat vrijwel de enige optie waar het VK helemaal zelf over mag beslissen, vrijwel alle andere opties vereisen instemming (of op z’n minst samenwerking) door de EU27.

Dat zo’n extreme visie populair is, is opmerkelijk, maar ergens ook weer niet. De publieke opinie wordt steeds extremer. Theresa May’s deal zou een jaar geleden nog een ‘Hard Brexit’ heten, nu is hij volgens een hoop mensen buiten maar ook binnen het parlement te soft. Het midden is in de steek gelaten voor No Deal en No Brexit. Deze beweging naar de extremen maakt, ironisch genoeg, de optie van een tweede referendum ineens een stuk gematigder. Waar een nieuw referendum een paar maanden geleden nog een ondenkbare optie werd genoemd door velen is dat nu misschien een gematigde oplossing uit deze impasse. En na afgelopen nacht zijn nieuwe verkiezingen nu ineens een optie voor mensen die ze een paar maanden geleden nog afwezen.

Lees ook: Ondernemers beter voorbereid op Brexit onder dreiging van no deal

Compromissen

Het is makkelijk om te zeggen dat de Brexit-stemming de veroorzaker is van de huidige politieke chaos. Er zijn beloften gemaakt die logischerwijs nooit waar gemaakt hadden kunnen worden, alleen al vanwege hun tegenstrijdigheid. Het moest onherroepelijk een keer mis gaan, dat het bijna drie jaar duurde voor dat het zover was is een wonder.

Toch is de Brexit niet de echte veroorzaker, eerder een symptoom. Een symptoom van een samenleving waar teveel mensen te weinig invloed hadden. Waar het tweepartijenstelsel er voor zorgt dat een regeringspartij soms maar een derde van de stemmen hoeft te halen om toch een ‘meerderheid’ te halen. Waar compromissen vinden zelden nodig is.

Het zoeken naar compromissen zit niet in de aard. En dat is juist wat er nu nodig is. Een oplossing waar 33% helemaal tevreden mee is en 66% niet –waarschijnlijk het best haalbare in welk Brexit-scenario dan ook– is in dit geval niet genoeg. De oplossing wordt iets waar niemand helemaal tevreden mee is maar die ook de grootste schade voorkomt. Een beetje toegeven en een beetje winst maken.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kun je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Hoe creëer je online bakken met aandacht voor je bedrijf of product? Op die vraag willen consumentenpsycholoog Patrick Wessels en investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW Michel Ariëns het antwoord vinden in de podcastserie Aandachtstrekkers. In deze aflevering gaan zij in op de (on)zin van limited editions, merch drops en 'gratis' producten.

Details
Tom Bruyne SUE
De Ondernemer

Laat klanten onbewust voor je kiezen. Tom De Bruyne weet hoe

Floris Hülsmann gaat voor de podcastserie De Namarama Show naar het kantoor van SUE Behavioral Design. Het bureau is opgericht door Tom De Bruyne, samen met zijn partner Astrid Groenewegen. De Bruyne is een expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketinginnovatie. Daarmee helpt hij niet alleen klanten, hij leert ze ook de kneepjes van het vak in de SUE Behavioral Design Academy.

Details