Podcast

Brexit-column: Loze beloften in de wittebroodsweken van Johnson

De Johnson-regering zit in de wittebroodsweken. Vrijwel direct na zijn aanstelling ging het parlement met zomerreces, een flink deel van hen met tegenzin. Pas op 3 september komen ze terug. Dan raakt Johnson de regie kwijt, stelt Lennard van Otterloo in zijn Brexit-column en de podcast van De Ondernemer.

Wittebroodsweken boris johnson loze beloftes brexit cellen

Lennard van Otterloo | Foto: ANP 13 augustus 2019

Het is een zomer waarin het parlement geen weerstand kan bieden en budgetregels volledig losgelaten worden om het volk met cadeautjes te paaien, terwijl een deel van de pers alles bejubelt. Opiniepeilers hebben het over een ‘Boris bounce’, een sprongetje in de peilingen. Het had een slechter begin voor Boris Johnson kunnen zijn.

Helaas, een deel van die cadeautjes blijkt nu al leeg te zijn. Het grootste deel van het ‘nieuwe geld’ voor de zorg was al door Theresa May beloofd. Het is makkelijk om tienduizend extra gevangeniscellen te beloven zonder concreet te worden. Het blijft waarschijnlijk bij een loze belofte. Het Verenigd Koninkrijk heeft nu al niet genoeg gevangenbewaarders omdat te weinig mensen de slechte arbeidsomstandigheden zien zitten, laat staan dat het straks even een blik cipiers opentrekt. Maar goed, zo’n achtergrondanalyse staat op pagina vijftien, de tienduizend cellen met grote letters op de voorpagina.

Honderd dagen

Het is voor nieuwe presidenten en premiers gebruikelijk om even wat lucht te krijgen. Velen hebben een uitgebreid plan voor de eerste 100 dagen om snel goed uit de startblokken te komen. Politieke tegenstanders geven meestal even wat ruimte omdat kritiek lastig is als iemand nog geen kans heeft gekregen. Maar, Johnson staat nog net zo met z’n rug tegen de muur als Theresa May, vast tussen z’n rode lijnen en z’n achterban. Johnson zal geen 100 dagen vrij spel krijgen. De Brexit-datum is nog maar 79 dagen weg. Over 21 dagen komt het parlement terug, mogelijk direct met een motie van wantrouwen vanwege het aansturen op No Deal.

Lees ook: Brexit slaat toe: Britse economie krimpt onverwacht

Verkeersregelaars

De regering lijkt No Deal serieuzer te nemen. Het is lastig te zien of het nog steeds een onderhandelingstactiek is om de andere 27 landen onder druk te zetten of dat het écht menens is. Een aantal maatregelen zijn namelijk eindelijk concreet. Kleine stapjes zoals verkeersregelaars rond de haven van Dover meer bevoegdheden geven om opstoppingen te voorkomen. Grote stappen zoals het charteren van vliegtuigen voor medicijnen en voedsel.

Afschuiven op het bedrijfsleven?

Waar ik mij zorgen over maak is dat voorbereiden voor delen van het bedrijfsleven nog steeds niet makkelijk is. Zo’n 150.000 bedrijven krijgen voor het eerst met douaneformaliteiten te maken terwijl er maar 2000 Britse douanespecialisten zijn om ze te helpen. Er zijn er naar schatting 20.000 nodig.

De voedselindustrie heeft de overheid gevraagd of ze ontheffing mogen krijgen van anti-kartel regels zodat ze voedseldistributie kunnen coördineren om plaatselijke tekorten te kunnen voorkomen. Zo’n 30 procent van al het voedsel komt uit andere EU-landen. Die ontheffing lijken ze niet te krijgen.

Lees ook: Brexit-column: met z'n allen in een bus op de afgrond af

Zal de Johnson regering bij een No Deal wijzen op de voorbereiding door z’n eigen ambtenaren en de schuld voor chaos afschuiven op klagende bedrijven? De man die vorig jaar nog ‘fuck business’ zei zie ik het zo doen.

Brexit Impact Scan

Voor Britse bedrijven zijn dit lastige tijden. Import is duurder geworden door de lage koers van de pond, consumenten beginnen somberder te worden en de Britse economie is afgelopen kwartaal gekrompen. Voor het eerst sinds 2012.

Voor Nederlandse bedrijven is het meestal iets beter. Zij verliezen maar één van de 28 landen om onbelemmerd binnen te handelen, de Britten verliezen er 27. Toch raad ik ieder Nederlands bedrijf aan de Brexit Impact Scan te doen. Je wil niet afhankelijk zijn van Boris Johnsons huwelijk of z’n wittebroodsweken.

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media- of startupsector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een column over Brexit.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details