Podcast

Column: Tijd van rustig ademhalen is voorbij, Brexit-afgrond nog altijd dichtbij

Pasen kon even worden gebruikt als tijd voor bezinning. Even rustig ademhalen. De Brexit-afgrond was net zes maanden vooruitgeschoven en zoals ik twee weken geleden als schreef, was die rust hard nodig. De tijd van scherp zijn is echter weer aangebroken, want zoveel tijd is er helemaal niet, stelt Brexit-expert Lennard van Otterloo in zijn nieuwste column. (+podcast)

Brexit column tijd van rustig ademhalen is voorbij brexit afgrond nog altijd dichtbij

Lennard van Otterloo 30 april 2019

Eigenlijk bestaan de zes maanden van uitstel uit vijf maanden zuivere tijd. En eigenlijk zijn er maar een weken effectief te gebruiken. Twee verkiezingen en het seizoen met de belangrijke partijcongressen nemen kostbare tijd in.

Bezig met bouwen van luchtkastelen

Het grootste risico voor het Verenigd Koninkrijk is niet dat één van de 27 een veto uitspreekt, veel reëler is dat het consensus opschuift. De 27 regeringsleiders lijken steeds minder zin te hebben in nóg een uitstel. De lijn van Macron, waarin de Britten alle extra tijd die ze krijgen opvullen met flauwekul terwijl ze juist meer druk nodig hebben, wordt aantrekkelijker. De andere lidstaten zien ook dat veel Britse politici voornamelijk bezig zijn met het bouwen van luchtkastelen, besluiten dat ze de loterij gaan winnen en met gekibbel onderling.

Bijzonder goed voor je focus

Onder druk wordt alles vloeibaar en dus is misschien dat juist wel nodig. De nog altijd vaak geciteerde Engelse dichter en schrijver Samuel Johnson schreef al in 1777 “When a man knows he is to be hanged in a fortnight, it concentrates his mind wonderfully”. Oftewel: weten dat je over twee weken wordt opgehangen, is bijzonder goed voor je focus.

Lees ook: Recordoverslag Rotterdamse haven dankzij Brexit

De puinhoop zelf veroorzaakt

De EU27 voelt er weinig voor om de schuld te krijgen van een chaotisch vertrek, vandaar het huidige uitstel. Het is echter een risico dat met de dag kleiner wordt. Niet omdat de chaos kleiner wordt, maar omdat iedereen inmiddels wel ziet dat het VK de puinhoop zelf veroorzaakt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en misschien is flinke druk, of zelfs een No Deal scenario, wel de beste oplossing.

Het eerste wat het VK zal moeten doen na een No Deal Brexit is terugkomen om te onderhandelen over de toekomstige (handels)relatie. Het eerste wat dan op tafel zal liggen, zijn dezelfde eisen uit het huidige voorstel. Het VK moet haar openstaande rekeningen voldoen, de rechten van Europese burgers in het VK moeten gewaarborgd zijn en de Ierse grens mag niet terugkeren.

Compromis is ver weg

Zo zie ik de spanning deze zomer weer flink oplopen. De huidige gesprekken tussen Labour en de Conservatives zie ik niet op iets constructiefs uitdraaien. Theresa May lijkt maar niet vervangen te kunnen worden. Ooit gematigde parlementsleden worden juist steeds meer hardliners. Een compromis is ver weg, de extremen van geen Brexit of geen deal komen dichterbij.

Lees ook: 25 procent Nederlandse ondernemers onvoldoende voorbereid op harde Brexit

Flink verliezen

Inmiddels wordt het steeds waarschijnlijker dat het land mee gaat doen aan de verkiezingen voor het Europese Parlement in mei. De Conservatives weten al dat ze bij de lokale verkiezingen van donderdag flink gaan verliezen en voorbereiden voor Europese verkiezingen zien ze ook niet echt zitten. Als ze weinig inspanning doen, kunnen ze altijd nog zeggen dat de afstraffing meeviel in verhouding tot de energie die ze erin hebben gestoken. Labour wil dinsdag beslissen of ze een tweede referendum gaan steunen.

Kibbelen duurt voort

De kleinere partijen aan de Remain-kant kibbelen ondertussen nog steeds. Lijstverbindingen, de campagnelijn afstemmen of in ieder geval uit elkaars vaarwater blijven zit er niet in. Allemaal zijn ze de enige échte anti-Brexit-partij.

Ondertussen heeft de nieuwe ‘Brexit Party’ van Nigel Farage aangegeven haar politieke programma pas na de verkiezingen bekend te maken. ,,Stem nou maar op ons, dan vertellen we je later wel wat we met die stem gaan doen. Die Macron is zo gek nog niet. Misschien is streng zijn wel de beste oplossing. Ook voor de Britten zelf.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details