Podcast

Brexit-expert: 'Ondernemer, doe je voordeel met Britse bedrijven in ons land'

Een recordaantal buitenlandse bedrijven wil naar Nederland vanwege Brexit, zo werd de vorige week bekend. Daarnaast is er bijna het onderhandelmandaat van de EU27. Kortom, de volgende hoofdstukken in de Brexit-soap zijn daar. Wat moet de ondernemer daarover weten? Zoals altijd kunnen we weer bouwen op onze man in Londen Lennard van Otterloo. Hij brengt helderheid in de nieuwe podcast.

Brexit podcast Lennardvan Otterloo carnaval

Boris Johnson was de afgelopen dagen vaak mikpunt van spot tijdens carnavalsoptochten. Foto: ANP

Van onze redactie 25 februari 2020

Eerst het onderhandelmandaat van de EU27 dat er bijna is. Opvallend: premier Boris Johnson betrekt het bedrijfsleven er amper bij. Van Otterloo: ,,Er is aan de Europese kant de afgelopen weken druk over de mandaat overlegd, onderhandeld en naar verschillende belangen geluisterd. Aan de Britse kant gebeurt dat vrijwel niet. Er wordt geen mandaat gevraagd en burger en bedrijfsleven zijn eigenlijk helemaal niet betrokken bij wat het uitgangspunt moet worden.’’

Sectoren gaan problemen zien

Dat is volgens de Brexit-expert een kwalijke zaak. ,,Het zijn de burgers en bedrijven die het meeste met de gevolgen te maken krijgen. Het is ook goed om te weten wat voor problemen specifieke sectoren hebben. De auto-industrie bijvoorbeeld, maar er zijn er nog veel meer. De Britten hebben een grote mode-industrie maar ruim 90 procent van al het textiel moet worden geïmporteerd.''

''Ook dat is een kans voor Nederlandse ondernemers: Britse concurrenten die omvallen''

Lennard van Otterloo, Brexit-expert

Dan het voor bedrijvig Nederland mooie Brexit-nieuws. Vorige week werd er bekend dat er in 2019 bijna 400 bedrijven voor Nederland hebben gekozen, bijna 80 noemden expliciet Brexit als reden. Is Nederland een logische keuze volgens Van Otterloo? ,,Het is absoluut logisch. Er zijn flinke verschillen in communicatiestijl tussen Nederlanders en Engelsen, zo direct als de Nederlanders zijn, zo indirect zijn de Britten. Maar verder zijn de cultuurverschillen, zowel op de werkvloer als daarbuiten, relatief klein.''

Voordeel Nederlandse ondernemers

,,Ook zijn het beide landen die redelijk trans-Atlantisch en internationaal denken. Bovendien spreken veel Nederlanders redelijk goed Engels en is Nederland dankzij Schiphol internationaal heel goed verbonden. Dat betekent dat Nederland zowel voor Britse bedrijven als voor niet-Europese bedrijven een aantrekkelijke vestigingsplek is. Daar kunnen Nederlandse ondernemers ook weer hun voordeel mee doen.’’

Lees ook: Brexit: recordaantal buitenlandse bedrijven wil naar Nederland

Wat voor soort druk ziet Van Otterloo bij Britse ondernemers om het land te verlaten? ,,Gisteren sloeg de CBI, de Britse VNO-NCW, alarm dat als er geen goede handelsdeal komt, het flinke gevolgen gaat hebben voor het papierwerk waar ondernemers mee te maken krijgen. De Britten gaan bijvoorbeeld hun eigen variant van het CE-keurmerk uitbrengen, het UKCA-keurmerk. Als dat veel gaat afwijken moeten ondernemers aan weerszijden van de Noordzee twee keer een keuringstraject doorlopen om nog in beide markten te kunnen werken.’’

Hollandse aardbeien?

In de podcast hoor je hoe onze man in Londen verder aankijkt tegen de verschillende soorten regelgeving bij het verhuizen en zijn visie op de bedrijven die zich zorgen maken om de nieuwe Britse immigratiewetgeving. ,,Er zijn nu al veel minder mensen die voor werk naar het Verenigd Koninkrijk komen en dat zal alleen maar minder worden. Een financiële dienstverlener verhuist het bedrijf wat makkelijker dan een aardbeienteler, dus over problemen in de zorg of de landbouw gaan we nog wel meer horen.''

Van Otterloo: ,,Ook dat is een kans voor Nederlandse ondernemers: Britse concurrenten die omvallen. Als een Brits bedrijf nog wel aardbeienjam wil maken maar Britse telers zelf geen aardbeien meer kunnen telen door een tekort aan plukkers, moeten die aardbeien toch ergens vandaan komen!’’

Het zijn drukke tijden voor Sietske de Groot. Met haar bedrijf TradePeers begeleidt zij voornamelijk Britse bedrijven door Brexit. ‘Luister niet naar de politiek!’, stelt ze heel duidelijk. Kijk onder naar de video van het interview dat Lennard van Otterloo met haar had.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming?

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Details
Sleutel tot Succes

Het lange shirts-succes van Girav: 'Voor acht miljard mensen waren er vijf kledingmaten. Da's heel raar toch?"

Hoe de kredietcrisis, ontslagrondes, een romantische ontmoeting en gezonde dosis eigenwijsheid resulteerden in dé oplossing voor een stevig gat in de kledingmarkt: Girav. Met een V. Shirts in zeventien maten, voor lange mannen.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details