Podcast

Brexit-expert: 'Ondernemer, doe je voordeel met Britse bedrijven in ons land'

Een recordaantal buitenlandse bedrijven wil naar Nederland vanwege Brexit, zo werd de vorige week bekend. Daarnaast is er bijna het onderhandelmandaat van de EU27. Kortom, de volgende hoofdstukken in de Brexit-soap zijn daar. Wat moet de ondernemer daarover weten? Zoals altijd kunnen we weer bouwen op onze man in Londen Lennard van Otterloo. Hij brengt helderheid in de nieuwe podcast.

Boris Johnson was de afgelopen dagen vaak mikpunt van spot tijdens carnavalsoptochten. Foto: ANP

Van onze redactie 25 februari 2020

Eerst het onderhandelmandaat van de EU27 dat er bijna is. Opvallend: premier Boris Johnson betrekt het bedrijfsleven er amper bij. Van Otterloo: ,,Er is aan de Europese kant de afgelopen weken druk over de mandaat overlegd, onderhandeld en naar verschillende belangen geluisterd. Aan de Britse kant gebeurt dat vrijwel niet. Er wordt geen mandaat gevraagd en burger en bedrijfsleven zijn eigenlijk helemaal niet betrokken bij wat het uitgangspunt moet worden.’’

Sectoren gaan problemen zien

Dat is volgens de Brexit-expert een kwalijke zaak. ,,Het zijn de burgers en bedrijven die het meeste met de gevolgen te maken krijgen. Het is ook goed om te weten wat voor problemen specifieke sectoren hebben. De auto-industrie bijvoorbeeld, maar er zijn er nog veel meer. De Britten hebben een grote mode-industrie maar ruim 90 procent van al het textiel moet worden geïmporteerd.''

''Ook dat is een kans voor Nederlandse ondernemers: Britse concurrenten die omvallen''

Lennard van Otterloo, Brexit-expert

Dan het voor bedrijvig Nederland mooie Brexit-nieuws. Vorige week werd er bekend dat er in 2019 bijna 400 bedrijven voor Nederland hebben gekozen, bijna 80 noemden expliciet Brexit als reden. Is Nederland een logische keuze volgens Van Otterloo? ,,Het is absoluut logisch. Er zijn flinke verschillen in communicatiestijl tussen Nederlanders en Engelsen, zo direct als de Nederlanders zijn, zo indirect zijn de Britten. Maar verder zijn de cultuurverschillen, zowel op de werkvloer als daarbuiten, relatief klein.''

Voordeel Nederlandse ondernemers

,,Ook zijn het beide landen die redelijk trans-Atlantisch en internationaal denken. Bovendien spreken veel Nederlanders redelijk goed Engels en is Nederland dankzij Schiphol internationaal heel goed verbonden. Dat betekent dat Nederland zowel voor Britse bedrijven als voor niet-Europese bedrijven een aantrekkelijke vestigingsplek is. Daar kunnen Nederlandse ondernemers ook weer hun voordeel mee doen.’’

Lees ook: Brexit: recordaantal buitenlandse bedrijven wil naar Nederland

Wat voor soort druk ziet Van Otterloo bij Britse ondernemers om het land te verlaten? ,,Gisteren sloeg de CBI, de Britse VNO-NCW, alarm dat als er geen goede handelsdeal komt, het flinke gevolgen gaat hebben voor het papierwerk waar ondernemers mee te maken krijgen. De Britten gaan bijvoorbeeld hun eigen variant van het CE-keurmerk uitbrengen, het UKCA-keurmerk. Als dat veel gaat afwijken moeten ondernemers aan weerszijden van de Noordzee twee keer een keuringstraject doorlopen om nog in beide markten te kunnen werken.’’

Hollandse aardbeien?

In de podcast hoor je hoe onze man in Londen verder aankijkt tegen de verschillende soorten regelgeving bij het verhuizen en zijn visie op de bedrijven die zich zorgen maken om de nieuwe Britse immigratiewetgeving. ,,Er zijn nu al veel minder mensen die voor werk naar het Verenigd Koninkrijk komen en dat zal alleen maar minder worden. Een financiële dienstverlener verhuist het bedrijf wat makkelijker dan een aardbeienteler, dus over problemen in de zorg of de landbouw gaan we nog wel meer horen.''

Van Otterloo: ,,Ook dat is een kans voor Nederlandse ondernemers: Britse concurrenten die omvallen. Als een Brits bedrijf nog wel aardbeienjam wil maken maar Britse telers zelf geen aardbeien meer kunnen telen door een tekort aan plukkers, moeten die aardbeien toch ergens vandaan komen!’’

Het zijn drukke tijden voor Sietske de Groot. Met haar bedrijf TradePeers begeleidt zij voornamelijk Britse bedrijven door Brexit. ‘Luister niet naar de politiek!’, stelt ze heel duidelijk. Kijk onder naar de video van het interview dat Lennard van Otterloo met haar had.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Onze Man In Londen

Ondernemer Van Otterloo vanuit Londen: 'Dit is een nieuwe lockdown die ze niet zo willen noemen'

Door Brexit heeft de Britse economie het al stevig te verduren, het coronavirus kwam daar nagenoeg gelijktijdig nog eens bij. De laatste versoepelingen van coronamaatregelen worden in Engeland uitgesteld tot 19 juli. Zorgen over het stijgende aantal besmettingen met de deltavariant (de Indiase variant) van het coronavirus zijn daar debet aan. Ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen onder meer over de lockdown-die-geen-lockdown-genoemd-wordt, effecten op de economie en ook het Nederlandse bedrijfsleven.

Details