Podcast

Brexit-expert: 'Ondernemer, doe je voordeel met Britse bedrijven in ons land'

Een recordaantal buitenlandse bedrijven wil naar Nederland vanwege Brexit, zo werd de vorige week bekend. Daarnaast is er bijna het onderhandelmandaat van de EU27. Kortom, de volgende hoofdstukken in de Brexit-soap zijn daar. Wat moet de ondernemer daarover weten? Zoals altijd kunnen we weer bouwen op onze man in Londen Lennard van Otterloo. Hij brengt helderheid in de nieuwe podcast.

Brexit podcast Lennardvan Otterloo carnaval

Boris Johnson was de afgelopen dagen vaak mikpunt van spot tijdens carnavalsoptochten. Foto: ANP

Van onze redactie 25 februari 2020

Eerst het onderhandelmandaat van de EU27 dat er bijna is. Opvallend: premier Boris Johnson betrekt het bedrijfsleven er amper bij. Van Otterloo: ,,Er is aan de Europese kant de afgelopen weken druk over de mandaat overlegd, onderhandeld en naar verschillende belangen geluisterd. Aan de Britse kant gebeurt dat vrijwel niet. Er wordt geen mandaat gevraagd en burger en bedrijfsleven zijn eigenlijk helemaal niet betrokken bij wat het uitgangspunt moet worden.’’

Sectoren gaan problemen zien

Dat is volgens de Brexit-expert een kwalijke zaak. ,,Het zijn de burgers en bedrijven die het meeste met de gevolgen te maken krijgen. Het is ook goed om te weten wat voor problemen specifieke sectoren hebben. De auto-industrie bijvoorbeeld, maar er zijn er nog veel meer. De Britten hebben een grote mode-industrie maar ruim 90 procent van al het textiel moet worden geïmporteerd.''

''Ook dat is een kans voor Nederlandse ondernemers: Britse concurrenten die omvallen''

Lennard van Otterloo, Brexit-expert

Dan het voor bedrijvig Nederland mooie Brexit-nieuws. Vorige week werd er bekend dat er in 2019 bijna 400 bedrijven voor Nederland hebben gekozen, bijna 80 noemden expliciet Brexit als reden. Is Nederland een logische keuze volgens Van Otterloo? ,,Het is absoluut logisch. Er zijn flinke verschillen in communicatiestijl tussen Nederlanders en Engelsen, zo direct als de Nederlanders zijn, zo indirect zijn de Britten. Maar verder zijn de cultuurverschillen, zowel op de werkvloer als daarbuiten, relatief klein.''

Voordeel Nederlandse ondernemers

,,Ook zijn het beide landen die redelijk trans-Atlantisch en internationaal denken. Bovendien spreken veel Nederlanders redelijk goed Engels en is Nederland dankzij Schiphol internationaal heel goed verbonden. Dat betekent dat Nederland zowel voor Britse bedrijven als voor niet-Europese bedrijven een aantrekkelijke vestigingsplek is. Daar kunnen Nederlandse ondernemers ook weer hun voordeel mee doen.’’

Lees ook: Brexit: recordaantal buitenlandse bedrijven wil naar Nederland

Wat voor soort druk ziet Van Otterloo bij Britse ondernemers om het land te verlaten? ,,Gisteren sloeg de CBI, de Britse VNO-NCW, alarm dat als er geen goede handelsdeal komt, het flinke gevolgen gaat hebben voor het papierwerk waar ondernemers mee te maken krijgen. De Britten gaan bijvoorbeeld hun eigen variant van het CE-keurmerk uitbrengen, het UKCA-keurmerk. Als dat veel gaat afwijken moeten ondernemers aan weerszijden van de Noordzee twee keer een keuringstraject doorlopen om nog in beide markten te kunnen werken.’’

Hollandse aardbeien?

In de podcast hoor je hoe onze man in Londen verder aankijkt tegen de verschillende soorten regelgeving bij het verhuizen en zijn visie op de bedrijven die zich zorgen maken om de nieuwe Britse immigratiewetgeving. ,,Er zijn nu al veel minder mensen die voor werk naar het Verenigd Koninkrijk komen en dat zal alleen maar minder worden. Een financiële dienstverlener verhuist het bedrijf wat makkelijker dan een aardbeienteler, dus over problemen in de zorg of de landbouw gaan we nog wel meer horen.''

Van Otterloo: ,,Ook dat is een kans voor Nederlandse ondernemers: Britse concurrenten die omvallen. Als een Brits bedrijf nog wel aardbeienjam wil maken maar Britse telers zelf geen aardbeien meer kunnen telen door een tekort aan plukkers, moeten die aardbeien toch ergens vandaan komen!’’

Het zijn drukke tijden voor Sietske de Groot. Met haar bedrijf TradePeers begeleidt zij voornamelijk Britse bedrijven door Brexit. ‘Luister niet naar de politiek!’, stelt ze heel duidelijk. Kijk onder naar de video van het interview dat Lennard van Otterloo met haar had.

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Naamexpert Floris Hülsmann ontvangt in de studio Jaap Bakker, directeur van Welkom Energie. Opvallend: in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is niet elke energieconsument welkom bij het bedrijf. Hoe zit dat dan? Bakker legt het in deze podcast haarfijn uit.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

De zevende aflevering van Thijs Talks gemist? In de jacht op zijn ultieme marketingelftal ging marcom-expert Thijs van Dijk in gesprek met Ine Stultjens, Manager Marketing & Communicatie bij Auping. Op welke positie stelt hij haar op? Luister en laat je inspireren. ,,Ik heb geen lijstje met gouden regels.''

Details
Swish Talent Floris Hulsmann Stephan Gonnissen 2
De Ondernemer

Zo verandert Stephan Gonnissen met Switch de reclamewereld

Stephan Gonnissen is oprichter van het uitwisselingsprogramma voor creatieven bij reclamebureaus: Switch. Hij werkte al in de creatieve wereld vóór de uitvinding van het internet en kent de traditionele reclamewereld als zijn broekzak, maar sinds de digitale golf over reclame rolde, vond hij het pas echt interessant. Waarom? Luister daarvoor naar deze aflevering van de Namarama Show gepresenteerd door Floris Hülsmann.

Details