Podcast

Dé oplossing voor de Brexit-splijtzwam?

De al drie jaar durende strijd sinds het Brexit-referendum heeft de Britten tot op het bot verdeeld. Brexit-kenner/De Ondernemer-columnist Lennard van Otterloo heeft het in zijn wekelijkse column en podcast over een mogelijke oplossing voor dit probleem.

Brexit strijd economie ondernemer protest

Lennard van Otterloo 14 mei 2019

Afgelopen weekend was ik in Brussel bij Europe Talks, een poging om mensen uit hun filterbubbel te halen door bewust mensen met tegenovergestelde meningen samen te brengen. Het concept begon in Duitsland twee jaar geleden, als idee van de krant Zeit Online in de aanloop naar de landelijke verkiezingen, en is sindsdien ook gehouden in onder meer Italië en Finland.

Na een paar nationale successen besloten de organisatoren de gok te wagen het naar Europees niveau te tillen. Wat een klus. Ruim 16.000 mensen uit 33 landen kregen vragen voorgelegd zoals hoe zij vinden dat de relatie met Rusland zou moeten zijn, of ze hun nationaal paspoort in zouden ruilen voor een Europees paspoort en of Europa teveel immigranten heeft. Voer voor meningsverschillen (Rusland bleek het meest voorkomende punt van verschil). Op basis hiervan werden mensen met tegenovergestelde meningen aan elkaar gekoppeld om elkaar te spreken (of zelfs te bezoeken) en een onderwerp vanuit een ander oogpunt te leren zien.

Direct kreeg ik het gevoel dat het Verenigd Koninkrijk bij uitstek een kandidaat is voor een nationale versie om te helpen met de Brexit-splijtzwam. Als het land morgen zou besluiten toch in de EU te blijven dan zou het al snel uit het nieuws in de rest van Europa verdwijnen. Het bedrijfsleven neemt de schade op van verloren reputatie en gemiste inkomsten, maar gaat redelijk snel over tot de orde van de dag. Het heeft al genoeg tijd en geld gekost.

Geen snelle uitweg

Voor de Britse samenleving is er geen snelle uitweg. In iedere situatie, van keihard uit de EU denderen tot helemaal geen Brexit, zal het nog zeker een decennium dooretteren. Het land is gespleten, mensen binnen families zijn tegen elkaar opgezet, vertrouwen in personen en instituties geschaad, eeuwenoude processen vernield.

Gepensioneerden die zelf hebben geprofiteerd van de mogelijkheid na hun pensioen in Spanje te wonen hebben het hun eigen (klein)kinderen afgenomen. Mensen wiens Joodse ouders in de jaren dertig Nazi-Duitsland zijn ontvlucht maken nu gebruik van hun recht een Duits paspoort aan te vragen om hun EU-burgerschap te kunnen behouden. Stel je het drama binnen dat soort families voor.

En dan de politieke dimensie. De Conservative Party, opgericht in 1830 maar met nog veel oudere wortels, staat op het punt van instorten. Labour wedt op twee paarden en lijkt beide te verliezen. Miljoenen mensen willen op Nigel Farage stemmen die weigert z’n verkiezingsprogramma bekend te maken voordat de stembus sluit.

Iedereen ontevreden

Elke realistische vorm van Brexit zal door naar schatting een kwart van de kiezers als verraad worden gezien omdat het niet voldoet aan de fantasieën van drie jaar geleden. De meest populaire uitweg uit de crisis krijgt misschien steun van 30% van de bevolking zodat 70% ontevreden zal zijn. Een uiteindelijk resultaat met maar 10% steun is waarschijnlijker. Er is weinig zeker behalve dat vrijwel iedereen ontevreden zal zijn, helemaal als blijkt dat een Brexit de oorzaken van de Brexit-stem niet weg neemt.

In een klimaat waar het midden leegloopt richting de extremen is het sluiten van een compromis vrijwel onmogelijk. Er wordt veel gesproken over de noodzaak tot een compromis maar in de praktijk bedoelen de meesten daarmee dat de ander hén tegemoet moet komen, niet dat ze zelf water bij de wijn doen.

Wat dit land nodig heeft is een proces om mensen te laten zien dat er ook veel zaken zijn waar ze het wél over eens zijn. Dat er ervaringen en achtergronden zijn die je niet deelt waardoor mensen tot andere inzichten komen. Een volwassen discussie in plaats van naar elkaar schreeuwen van achter de barricaden.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details