Podcast

Brexit-column/podcast: De rust lijkt over voor Boris Johnson

De wittebroodsweken voor Boris Johnson zijn definitief voorbij. Schreef Lennard van Otterloo vorige week nog dat Johnson een rustige start had door het parlementaire reces en het voordeel van de twijfel kreeg, afgelopen zondag kwam daar volgens 'onze man in Londen' abrupt een einde aan. Een nieuwe week, een nieuwe Brexit-column en podcast. Op weg naar 31 oktober...

Lennard van otterloo 5

Lennard van Otterloo | Foto: ANP 20 augustus 2019

Even terug naar dit weekend. Dagblad The Sunday Times publiceerde zondag vertrouwelijke, interne documenten van de Britse regering. Deze documenten, die met opzet zijn uitgelekt, waren opgesteld door ambtenaren om inzicht te krijgen in het scenario van een No Deal-Brexit.

Het rapport benoemt ‘Operation Yellowhammer’: de Britse operatie om het land voor te bereiden op de grote chaos, die kan ontstaan als er geen deal met de EU wordt gesloten. Daarin wordt gedetailleerd beschreven over mogelijke opstoppingen, medicijn- en voedselschaarste, paniek onder het publiek. Alles is onderbouwd met cijfers. Op basis van deze cijfers over onder meer de transportroute Calais-Dover valt af te leiden dat het document ergens eind juli, begin augustus is geschreven. De eerste versie dateert van maart.

Geheimhoudingsverklaring

Nou hebben we natuurlijk al veel speculaties gehoord sinds het Brexit-referendum in 2016. Verschillende sectoren hebben de noodklok geluid over de catastrofale gevolgen van een No Deal. Het uitgelekte rapport komt in grote lijnen overeen met eerdere berichten. Toch was het om twee redenen nieuws. Ten eerste, de overheid heeft honderden geheimhoudingsverklaringen afgesloten met bedrijven, ziekenhuizen en andere belangrijke spelers. Dit betekent dat alleen de mensen die aan Operation Yellowhammer werken volledig overzicht hebben en weten hoe serieus de zaak is. Dat was tot zondag toe binnenskamers gebleven. Het rapport is, ten tweede, waarschijnlijk speciaal herschreven voor Johnsons nieuwe ministersploeg om hun beleid uit te stippelen. Er waren immers al meerdere versies. Johnson en co weten dus hoe rampzalig vertrekken uit de EU zonder overeenkomst kan uitpakken, maar vinden het kennelijk toch het risico waard.

Boris johnson brexit 3

Chaos

Maar hierdoor is er wel een einde gekomen aan de rust voor Johnson. Strategisch is het in zijn belang dat het volk denkt dat een No Deal-scenario niet zo’n chaos oplevert als door velen verwacht. Zo wil hij druk opvoeren op Brussel, zodat de overige EU-landen hem geven wat hij wil, zonder z’n achterban van streek te maken. Dat dit rapport nu op straat ligt, nota bene dankzij Johnsons eigen mensen, kan hij juist niet gebruiken.

Zondag was het de eerste keer dat ik het kamp Johnson in paniek zag. Ongeloofwaardige en overduidelijk geregisseerde ontkenningen in de media. Pogingen de aandacht af te leiden, ver weg van de uitgelekte documenten. Slordig voorbereide ballonnetjes oplaten, waarvan de beleidsmakers weten dat het halve land er boos op zal reageren. De regering moest zijn eigen rapport als bangmakerij wegzetten. Alles moest uit de kast om Operation Yellowhammer van de voorpagina’s te drukken. Er is duidelijk een gevoelige snaar geraakt.

Zenuwachtig

De zelfverzekerde en grappende Johnson lijkt zenuwachtig te zijn geworden. Aanvankelijk vond de premier dat als de andere 27 EU-landen wilden onderhandelen daarvoor maar naar Londen moesten komen. En zijn voorwaarden accepteren. Inmiddels begint het misschien een beetje te dagen dat hij bij een No Deal-scenario vooral zichzelf in de voet schiet. Binnenkort gaat Johnson alsnog langs een paar Europese hoofdsteden om zichzelf ademruimte te verschaffen. Van een huwelijksreis tussen hem en de andere regeringsleiders zal geen sprake zijn.

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media- of startupsector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een column over Brexit.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details