Nieuws Brexit

Engelsen hebben Brexit slecht voorbereid: Nederlandse vrachtwagens onnodig in wachtrijen

Nederlandse vrachtwagens staan soms dagen stil omdat de vrachtdocumenten niet op orde zijn. Minister Blok van Buitenlandse Zaken is vooralsnog weinig hoopvol, hij verwacht dat het zeker nog enkele maanden duurt voordat de "aanpassingsfrictie" is opgelost.

Michiel van Gruijthuijsen 16 februari 2021

Brexit en vrachtwagens

Volgens de Nederlandse douane heeft slechts 25 procent van de chauffeurs volledige documentatie op zak. Foto: ANP

Volle trailers én chauffeurs moeten soms dagen wachten tot ze de grens over mogen. Totdat de papieren zijn geregeld, staan ze werkloos stil. ,,Er worden nog veel fouten gemaakt, vooral aan Britse zijde”, zegt Bart van Pagée, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN), in het AD.

Dat komt volgens hem door een ‘gebrekkige voorbereiding’. ,,In Nederland zijn we al jaren bezig met voorbereiden en informeren. Het Verenigd Koninkrijk is later gestart, waardoor er nu een tekort aan procedurekennis is.”

Ter voorbereiding op de Brexit op 1 januari is er extra veel lading de grens over gegaan. Dat leidde in december, mede door de tijdelijke sluiting van de Eurotunnel vanwege het coronavirus, tot lange rijen bij de grens. ,,Dus is het nu nog relatief rustig,” zegt Van Pagée, ,,maar als het weer aantrekt moeten wie die vertragingen écht voorkomen.” Mede door die extra grote voorraden, legt Evofenedex-woordvoerder Ellen Timmer uit, is de export vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk met dertig procent afgenomen.

Trailer vast omdat eigenaar inklaring lading niet goed had geregeld

Een trailer van H.Z. Logistics uit De Lier stond vorige week nog vast in de haven van Vlaardingen. ,,De Engelse eigenaar van de vracht had de inklaring van de goederen niet goed geregeld”, zegt Barry Zuiderwijk, directeur H.Z. Logistics. ,,Veel Engelse bedrijven hebben hun proces helaas nog niet op orde en hebben de Brexit onderschat.”

Omdat H.Z. Logistics onbegeleid vervoert, komen chauffeurs niet vast te zitten. ,,Toch kost het geld als de trailer met vracht niet door kan en een paar dagen voor niets stilstaat. Dat gebeurt bij ons maar af en toe. Gelukkig gaat het steeds beter.”

"Engelse bedrijven hebben hun proces helaas nog niet op orde en hebben de Brexit onderschat"

Barry Zuiderwijk, directeur H.Z. Logistics

Export naar Europese Unie in elkaar gestort

Het volume van de export van producten vanuit Britse havens naar de Europese Unie is in januari ten opzichte van een jaar geleden met 68 procent gedaald, schrijft The Guardian. Volgens de Road Haulage Association (RHA) rijdt zo’n 65 tot 75 procent van de vrachtwagens nu met een leeg laadruim terug naar de EU.

50 procent van de vrachtwagens en trailers die vanuit het VK Nederland binnenrijdt is leeg, meldt de Nederlandse douane. 20 procent heeft niet de benodigde papieren, die meestal binnen 24 uur wel geregeld zijn. 25 procent heeft de documenten op orde en kan direct doorrijden. ,,Er is begrip over en weer en we doen ons best om bedrijven waar mogelijk te helpen om vertragingen te minimaliseren”, zegt woordvoerder Bob van ’t Klooster. De export vanuit de Europese Unie, via Nederland naar het VK, is 40 procent lager dan een jaar geleden.

Toch leiden die lege trailers niet tot tekorten in Nederland, legt Lisa Martis, woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, uit. ,,We hebben weinig Engelse producten in de supermarkten liggen. Specifieke dingen als kazen en pies worden in de kleinere, gespecialiseerde winkels verkocht.”

Fysieke controles zorgen voor nog meer vertragingen

Volgens The Guardian zijn de laatste weken ‘honderden’ Britse bedrijven (tijdelijk) gestopt met vervoeren naar de EU. Dat komt naast de problemen met het papierwerk door een enorm tekort aan douanebeambten, waardoor de wachtrijen toenemen. Volgens de RHA zijn de huidige 10.000 beambten slechts een vijfde van de daadwerkelijke behoefte. Het verwacht dat de invoering van fysieke controles in juli voor nóg meer vertragingen zorgen.

Blok waarschuwt dat Brexit-problemen nog niet zijn opgelost

Minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) schets nog een andere hindernis. Op 1 april gaat namelijk de strengere grenscontrole voor landbouwproducten die in het Verenigd Koninkrijk gelden. Nu hoeven bijvoorbeeld bloemen, vlees, groenten, eieren en fruit nog geen gezondheidscertificaat te hebben, maar vanaf die datum wel. Blok vreest dat nog te veel bedrijven denken dat de controles voor hen wel zullen meevallen en zij zich daardoor niet goed voorbereiden. De minister hamert wederom op goede voorlichting de aankomende tijd. Hij verwacht dat het zeker nog enkele maanden duurt voordat de "aanpassingsfrictie" is opgelost.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.