Podcast

Met nieuwe 'Speaker' in het Britse Lagerhuis breekt ook een nieuwe orde aan

Sir Lindsay Hoyle is verkozen tot opvolger van ‘Speaker of the House’ John Bercow. Onze man in Londen, Brexit-expert Lennard van Otterloo, ziet daarmee ook een nieuwe orde verschijnen. In die orde gaat het, juist met de verkiezingen in aantocht, steeds meer om sociaal-economische thema's en steeds minder over de EU. Lees de blog en beluister de podcast direct!

Lindsay hoyle nieuwe speaker

Lindsay Hoyle (midden) wordt naar de stoel van de voorzitter geleid nadat hij tot de nieuwe 'Speaker of the House' is verkozen. Foto: ANP

Lennard van Otterloo 5 november 2019

Het is amper voor te stellen, afgaand op de hoeveelheid kritiek die hij de laatste jaren kreeg uit conservatieve hoek, maar John Bercow is zelf ook een Conservative Party MP (Member of Parliament). Sterker nog, oorspronkelijk eentje van de rechterflank van de partij. De conventie was dat hij wordt opgevolgd door iemand van de Labour-kant, dat werd Lindsay Hoyle.

Bombastische Bercow

Zal het een groot verschil maken? Op een aantal vlakken zeker wel. Zo zal Hoyle waarschijnlijk juist uitblinken in zijn noordelijke directheid in plaats van de bombastische Bercow die veel woorden nodig had voor een simpele boodschap. Verder is Hoyle iemand die gewaardeerd wordt van alle kanten; hard nodig in deze verdeelde tijden.

De grote vraag is of hij net zo voor de onafhankelijkheid van het parlement op de bres zal springen als Bercow. Er lag meer druk op Bercow dan op z’n voorgangers doordat de regeringspartijen eigenlijk al sinds 2010 amper een meerderheid hadden. Daarbovenop kwam sinds 2016 nog een regering die liever de macht bij het parlement wegtrok.

Hoyle hield gisteren wijselijk zijn kruit droog. Hij wil het aanzien van het parlement herstellen, maar of hij net zo op zal komen voor het parlement zullen we de komende maanden gaan zien. Eerst even nieuwe verkiezingen.

Verkiezingen

Gaan deze ‘Brexit-verkiezingen’ eigenlijk nog wel over de EU? Nee, eigenlijk niet. Het verlaten van de EU is eigenlijk steeds meer een achtergrondverhaal geworden. Brexit is een breekijzer in de strijd over wat voor land het Verenigd Koninkrijk over tien à vijftien jaar moet zijn. Het is een discussie die eigenlijk vóór het referendum plaats had moeten vinden, niet drie jaar erna.

Feitelijk is er nu een groep mensen aan de macht die hun economische visie nooit onder stoelen of banken heeft gestoken. Al jaren voordat iemand het woord Brexit verzon schreven ze hun dromen in boeken op. Een droom van een land met weinig regels en belasting, een droom om het werk van Margaret Thatcher voort te zetten.

Win je er verkiezingen mee?

Minder regels en belasting betekent in dit geval ook het verlagen van de rechten van werknemers en het dienstenniveau van de overheid. We weten uit opiniepeilingen dat dat niet iets is waar de gemiddelde Brit (wel of geen voorstander van Brexit) op zit te wachten. Sterker nog, een hoop van de huidige onvrede is juist het gevolg van de broekriem flink aantrekken na de financiële crisis. Volgens sommigen té flink. Uit onderzoek blijkt dat Britten graag meer belasting betalen als het ten goede komt aan bijvoorbeeld de zorg. De National Health Service wordt wel eens dé Britse nationale religie genoemd.

De verkiezingscampagnes die deze week flink losgingen staan dus eigenlijk in het teken van de Conservatives die hun economische visie een beetje moeten proberen te verhullen en oppositiepartijen die verstokte Brexit-stemmers moeten overtuigen dat dit toch niet kan zijn waar ze voor hebben gestemd. Beiden een zware klus.

Inzet voor de nieuwe orde

Dat wordt nog moeilijker doordat de Johnson-regering hoopt de zetels uit de door Brexit verloren kiesdistricten te kunnen vervangen door zetels uit het ‘working class’-noorden. En laat nou net het postindustriële noorden de huidige problemen wijten aan het economische ingrijpen door Thatcher, dertig jaar geleden.

Haar radicale omgooien van een maak-economie naar een diensteneconomie heeft veel fabrieken doen sluiten en van het land een importeconomie gemaakt. Moet Thatchers werk afgemaakt of teruggedraaid worden? Dat is de inzet voor de nieuwe orde.

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een column over Brexit, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details