Nieuws Brexit

Exporteren naar het VK? Dit is het advies van onze Brexit-expert

Het is chaos alom bij de Britse havens, zo melden media aldaar. Havens in het Verenigd Koninkrijk krijgen te maken met hevige opstoppingen doordat bedrijven vlak voor de Brexit-deadline massaal goederen en voedsel importeren uit de EU. Brexit-expert Lennard van Otterloo geeft tips voor wie zijn producten het Verenigd Koninkrijk in wil krijgen.

Van onze redactie 17 december 2020

Containers schip brexit export

Containerschip op de Noordzee. Foto: ANP

In de laatste weken van december proberen veel Britse bedrijven nog snel hun producten het land in te krijgen, nu de transitieperiode eindigt en het VK in het nieuwe jaar dus officieel de douane-unie en de gedeelde markt met de Europese Unie verlaat. Dat betekent dat er vanaf 1 januari douane-, veiligheids- en gezondheidsdocumenten vereist zijn voor import vanuit de EU. Bedrijven vrezen voor een no deal-Brexit, die negatieve effecten kan hebben op de beschikbaarheid en prijzen van producten.

Ook dragen de aanstaande feestdagen en de effecten van de coronapandemie bij aan de toename van het aantal containerschepen in de Britse havens, zo melden onder meer persbureau Bloomberg en de Financial Times.

Bestellingen te laat geleverd

Winkeliers en voedselproducenten worden hard geraakt door de opstoppingen en zijn vaak niet meer in staat bestellingen op tijd te leveren. Winkelketen IKEA heeft zich al moeten excuseren aan klanten voor de late bezorging, net nu de vraag om meubels toegenomen is door het thuiswerken. Britse belangenbehartigers The British Retail Consortium en The Food and Drink Federation hebben inmiddels een gezamenlijk onderzoek aangevraagd om de opstoppingen op te lossen, schrijft Bloomberg.

,,De klachten over vastgelopen havens spelen eigenlijk al een paar weken,’’ zegt Brexit-expert Lennard van Otterloo. ,,Ik ben verhalen tegengekomen van rederijen die even niet meer op het Verenigd Koninkrijk willen varen omdat hun containerschepen dagenlang moeten wachten om gelost te worden. Die wijken uit naar Rotterdam om de containers bestemd voor de Britse markt over te laden op andere transportmiddelen. Er verschijnen hier ondernemers in de media die weten dat hun producten inmiddels ergens in een container op een Britse kade staan, maar ze door alle vertragingen niet van het terminalterrein af kunnen krijgen.”

Wijze les voor na Brexit-deadline

Van Otterloo, die in Londen woont en werkt, heeft zelf ook te maken gehad met vertraagde bestellingen. ,,Ik heb kerstdrukwerk besteld bij een bedrijf in Londen. Ik wilde het expres dichtbij houden om het logistieke risico klein te houden. Nu blijkt het ergens internationaal onderweg te zijn omdat het gedrukt wordt in Venlo! Dat is ook wel een wijze les voor straks als de Brexit er echt in gaat hakken. Je kunt je directe leveranciers wel uitkiezen op hun Brexit-bestendigheid, maar wat als zij weer leveranciers hebben die dat niet zijn? Het is verstandig om dat uit te zoeken.”

,,Het belangrijkste advies dat ik nu kan geven als je een container de Britse grens over wil krijgen, voor of na 1 januari: zet hem op een oplegger en niet op een containerschip, want dan staat hij gegarandeerd een week vast,'' aldus Van Otterloo. ,,Een vrachtwagen staat straks misschien een dag vast bij de tunnel of ferry, maar altijd nog korter dan bij de Britse containerterminal.”

Brexit ingewikkeld? Onduidelijk? Wie de Brexit Nieuwsbrief van De Ondernemer leest, heeft overal antwoord op. Meld je nu aan!

Ontvang de wekelijkse ‘De Ondernemer Brexit Nieuwsbrief’ met het laatste nieuws, ondernemersverhalen en kansen en bedreigingen rondom de Brexit.