Nieuws Corona

Zo kwam Bilal Group met haar halalkippenvlees door de coronacrisis

De afgelopen jaren behoorde Bilal Group, wereldwijd bekend om zijn halalkippenvlees, tot de groep snelst groeiende bedrijven van Nederland. Op die titel hoeven ze dit jaar niet te rekenen. Door de coronacrisis zag het familiebedrijf zijn omzet namelijk terugvallen in de export. Toch klaagt het niet. ,,In Frankrijk bijvoorbeeld bleven mensen massaal binnen, dan gaat ook niemand op pad voor een broodje kebab."

Natasja de Groot (AD) 15 juli 2020

Bilal group halalkippenvlees coronacrisis

Bilal Group-directeur Bilal Çaki. Foto: Marco Okhuizen

,,We hebben niemand hoeven te ontslaan en iedereen heeft zin om weer te knallen'', zegt Bilal Çaki (31), die sinds 2017 directeur is van het bedrijf, in het AD. Zijn vader begon ooit in 1989 een halalslagerij in Amsterdam en samen met zijn zoons bouwde hij het op tot een miljoenenbedrijf dat kant-en-klare halalkipproducten en -snacks (kipnuggets, kippizza's en kiprollades) levert aan grote supermarkten in Nederland en exporteert naar ruim twintig landen. Een interview met Çaki.

Lees ook: Overheid steunt strandpaviljoens: akkoord voor overwintering

Viel er de afgelopen maanden nog wat te exporteren?

,,Nee, de export lag op zijn gat. Net als hier werd in het Verenigd Koninkrijk de horeca platgelegd, dat gold ook voor Ierland. Naar Duitsland, België en Frankrijk konden we nog wel een beetje transporteren, maar dat was zo weinig dat het niet rendabel was. In Frankrijk bijvoorbeeld bleven mensen massaal binnen, dan gaat ook niemand op pad voor een broodje kebab.''

Bilal Group had maandenlang container vol diepvriespizza's in haven staan

En de situatie buiten Europa?

,,Maandenlang heeft er een container in de haven gestaan met aan boord diepvriespizza's bestemd voor de Carrefour in Dubai en Abu Dhabi. We hebben pas te horen gekregen dat die container op 10 juli mocht worden verscheept. Eindelijk. Dat is een groot feest. We zijn blij dat buurlanden weer op gang komen maar het is afwachten hoe het zich buiten Europa ontwikkelt.''

Hoe hard heeft de coronacrisis jullie bedrijf geraakt?

,,Nederland is met 60 procent onze belangrijkste afzetmarkt. Met ons bedrijf in de foodbranche behoren we tot de vitale sectoren. Daardoor kon onze productie doorgaan en konden we supermarkten blijven bevoorraden. Dat heeft ons een boost gegeven. We zitten nog aardig op de lijn van vorig jaar. Er zijn ook andere bedrijven, zoals telers, die hun werk helemaal zagen stilvallen.''

Welke coronamaatregelen hebben jullie getroffen?

,,Naast de standaard voorzorgsmaatregelen zoals de 1,5 meter afstand, hebben we extra maatregelen genomen voor de dertig mensen die bij ons werkzaam zijn op de productievloer. Zo zijn ze in teams van drie personen ingedeeld en hebben we ze in dezelfde shifts laten draaien, met dezelfde aankomst- en vertrektijden en tegelijkertijd laten omkleden. Stel dat het mis zou gaan, dan zouden we een team snel kunnen blokken zonder dat andere teams daar last van zouden hebben.''

Coronacrisis demotiveerde personeel Bilal Group

Heb je zelf last gehad van het virus? Of mensen in je omgeving?

,,Gelukkig ken ik niemand die ziek is geweest. We hebben ook geen personeelsleden die ermee in aanraking zijn gekomen. Enkele collega's raakten in coronatijd wel wat gedemotiveerd. We hebben zo'n superenergiek team. Iedereen is blij dat we weer kunnen, ze hebben zin om weer te gaan knallen. Dat is de kracht van ons bedrijf. Iedereen die bij ons wil komen werken, stellen wij de vraag of ze zin hebben om elke dag topsport te bedrijven. Niet af en toe, maar elke dag. Hebben ze dat niet, dan passen ze niet in ons bedrijf.''

"Never bet on one horse. Er zijn grote jongens die alleen aan horecagelegenheden leverden en zij zijn volledig in elkaar geklapt"

Bilal Çaki, directeur Bilal Group

Is er iets dat je hebt geleerd van de coronacrisis?

,,Corona heeft ons wat inzichten gegeven ja. Flexibiliteit en risicoverdeling zijn heel belangrijk. Je moet snel kunnen reageren in crisistijd en wij zeiden altijd al: never bet on one horse. Er zijn grote jongens die alleen aan horecagelegenheden leverden en zij zijn volledig in elkaar geklapt. Wij hebben een ruim assortiment en leveren aan veel verschillende partijen. Overigens zie ik crises als kansen. Dat heb ik van mijn vader geleerd.''

  • Hier lees je hoe je net als Bilal Group de crisistijd door kunt komen. Presentatrice en actrice Nicolette van Dam geeft vijf ondernemerstips.

Welke kansen biedt het jullie?

,,Nou bij de vorige crisis in 2008 zijn we gaan nadenken over een nieuw pand. Dat heeft uiteindelijk in 2015 geresulteerd in een nieuw pand van 6000 vierkante meter. En deze crisis zien we als een kans om bedrijfsovernames te doen. We zien groei. De markt is groot. De markt vraagt en eist van ons dat we blijven innoveren. Mede met overnames denken we daar invulling aan te geven. We hebben net onze eerste overname gedaan met een startup, Cucina Food. Zo kunnen we de schappen straks vullen met kant-en-klare pastasalades met halalproducten.''

Lees ook: Van wijnbar op wielen tot cocktails aan huis: deze ondernemers zijn er klaar voor

Bilal Group : geen tafel op deze wereld die we niet kunnen vullen met halalkippenvlees

Tot slot, waar zie je jezelf in de toekomst?

,,Wij willen kampioen worden. De grootste speler met halalkippenvlees wereldwijd. Je moet durven en doen. Ons motto is: er is geen tafel op deze wereld die we niet kunnen vullen. Sinds de dag dat we werden opgericht, weten we heel goed dat voedselproductie een reis is die eindigt op een bord. Ik roep het wel al een tijdje maar wat ons en de hele sector zou helpen, is als de Nederlandse kip een keurmerk Made in Holland krijgt. Daarmee zou het vertrouwen in landen als China en Japan meteen met 3000 procent omhoogschieten.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.