Nieuws Coronavirus

Autobranche in ongecontroleerde slip door coronacrisis

De autobranche zit in zwaar weer. Verkopen kelderen. Fabrieken zijn gesloten of draaien op halve kracht. Lichtpuntje: de consument is wél geïnteresseerd in de auto als virusvrij alternatief voor het openbaar vervoer.

Ton Voermans (AD) 14 mei 2020

Autodealer frank Vaneman reinigt een auto voor potentiele kopen2

Autodealer Frank Vaneman reinigt een auto voordat een potentiële klant er een proefrit mee gaat maken. Foto: Marco Okhuizen

Als autoverkopen de barometer van de economie zijn, dan staat de wijzer echt overal op depressie. En het ging al zo beroerd door problemen bij de peperdure overschakeling naar elektrische auto's. Volgend jaar geldt een keiharde uitstootnorm van gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer, waardoor fabrikanten dure hybrides en elektrische modellen moeten ontwikkelen, schrijft het AD. Maar ook Tesla, dat alleen elektrische auto's maakt, heeft het moeilijk. Topman Elon Musk gaat al weken tekeer tegen de verplichte sluiting van een van zijn fabrieken vanwege corona.

Door de coronacrisis werden in Nederland in de eerste vier maanden al 30.000 nieuwe auto's minder verkocht dan in die periode vorig jaar, een daling van 20 procent. Vooral vorige maand was slecht, met de helft minder verkopen.

Bij de tweedehandsauto's gaat het iets beter. De eerste vier maanden daalde de verkoop met 6,8 procent. Daar zitten nog twee 'normale' maanden bij. In april duikelde de verkoop van occasions met ruim een kwart tot 74.150 auto's, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bovag.

''Onze verkopers zijn nu rechtstreeks van 9.00 tot 21.00 uur online bereikbaar via FaceTime, mail, chat en alle social media''

Frank Vaneman, autodealer

Proefrit aan huis

Autohandelaren halen alles uit de kast om de consument tegemoet te komen. Proefritten vanaf de eigen woning bijvoorbeeld, zijn in korte tijd normaal geworden. ,,We moeten schakelen naar een nieuwe werkelijkheid'', zegt de Amsterdamse Kia-dealer Frank Vaneman.

,,De vraag naar nieuwe auto's is bij ons flink gedaald, zo'n 30 procent. Toen corona kwam, zijn we versneld nog meer via internet gaan doen. Onze verkopers zijn nu rechtstreeks van 9.00 tot 21.00 uur online bereikbaar via FaceTime, mail, chat en alle social media. Drie van de negen verkopers doen alleen nog internet. Klanten oriënteren zich nu meer online en weten eigenlijk al dat ze de auto willen kopen; ze zijn veel serieuzer geïnteresseerd. Ze mogen kiezen: zij komen op afspraak naar de showroom, of wij komen met de auto komen. Voor een proefrit brengen we de auto naar de klant en desinfecteren we de auto bij de klant voor de deur. Alles wat is aangeraakt, maken we schoon. Mensen vragen erom en wij spelen erop in. Het is nu een belangrijke sleutel in onze verkoop.''

Blijvertjes

Vaneman denkt dat de online dienstverlening en de proefrit aan huis blijvertjes zijn, ongeveer een op de drie klanten wil een proefrit vanaf de eigen woning. ,,De verkoop zal nog meer via internet gaan. En ik denk dat we veel uitgestelde orders zullen krijgen.''

Maar voorlopig betekent 'blijf zo veel mogelijk thuis' ook: je hebt geen auto nodig. Hoe groot de problemen door de lockdown zijn, is te zien aan autoverhuurder Hertz. De honderd jaar oude verhuurder zit wereldwijd zo diep in de financiële problemen dat het bedrijf uitstel van betaling is verleend, vaak een voorbode van een bankroet.

''Eind april stond er een recordaantal van ongeveer 385.000 personenauto's in de bedrijfsvoorraad geregistreerd en ook nog eens ruim 50.000 bestelwagens''

Paul de Waal, Bovag

De verkoop is ingestort, maar de bedrijfskosten blijven doorlopen. ,,Groot punt van zorg zijn de oplopende voorraden en de bijbehorende financiering daarvan. Eind april stond er een recordaantal van ongeveer 385.000 personenauto's in de bedrijfsvoorraad geregistreerd en ook nog eens ruim 50.000 bestelwagens. Normaliter schommelen die aantallen rond de 365.000 respectievelijk 47.000'', zegt Paul de Waal van de Bovag.

In Duitsland wordt de ingestorte verkoop dubbel gevoeld. Voor de Duitse economie is de auto-industrie van levensbelang, met 750.000 directe medewerkers. Om de verkoop te stimuleren wordt er in Duitsland druk onderhandeld over een aankoopsubsidie voor de Duitse consument. In Nederland pleit de Bovag voor een sloopregeling voor oude auto's: goed voor de verkoop en goed voor het milieu.

En 1 juli krijgt Nederland al een aanschafsubsidie voor elektrische auto's, deze keer voor particulieren. Wie een nieuwe elektrische auto koopt, ontvangt 4000 euro en bij een gebruikte betaalt de overheid 2000 euro mee. De uitwerking van de subsidieregeling wordt binnenkort bekend. Dat moet de verkoop van elektrisch verder stimuleren. In de eerste vier maanden werden er ruim 10.000 volledig elektrisch auto's afgezet, ongeveer evenveel als vorig jaar.

Lichtpuntje

Er is een nog een lichtpuntje voor de autobranche. Onderzoeken wijzen erop dat mensen het openbaar vervoer zullen mijden uit corona-angst of omdat er domweg geen plaats is. Bovag constateerde eerder al een verhoogde vraag naar e-bikes en scooters als alternatief voor de bus. Mogelijk komt de verkoop van de auto ook in de lift. Meer dan de helft van de mensen die liever niet meer met het ov willen reizen, wil voortaan met de auto naar het werk.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.