Podcast

Hans Biesheuvel (ONL) in coronapodcast: 'Wij kunnen tegen een stootje'

Wat moet je als werkgever aan met medewerkers die angst hebben voor het coronavirus? En gaan Nederlandse ondernemers deze klap voor de economie te boven komen? In onze speciale podcast over het coronavirus gaan Hans Biesheuvel (ONL), consumentenpsycholoog Patrick Wessels en arbeidsrechtsadvocaat Hans Kamerbeek in op deze en meer vragen.

Laatste update: 10 maart 2020 16:17

Corona virus podcast economie ondernemers kunnen tegen stootje

Een reiziger uit Peking op Schiphol. KLM liet eerder al weten dat de totale passagiersstroom in februari 2,7 procent lager uitviel. Foto: ANP

Van onze redactie 10 maart 2020

,,Doordat iedereen het constant over corona heeft ligt het onderwerp vooraan in ons brein en denken we dat het risico heel groot is,'' zegt consumentenpsycholoog Wessels. ,,Je merkt dat wij als mensen percentages niet zo goed kunnen inschatten. Stel er is een kans van 0.01, dan overschatten we dat risico altijd.'' Het verklaart volgens Wessels deels de halflege schappen in de supermarkt. Het hamsteren creëert schaarste en is daarmee en selffulfilling prophecy waaruit moeilijk te ontsnappen valt, zelfs al zou je mensen oproepen niet massaal in te slaan.

Lees ook: Onderzoek ONL: Merendeel ondernemend Nederland nuchter over coronavirus

Ondernemers nuchter over virusuitbraak

Desondanks blijven ondernemers opvallend nuchter, meldt Hans Biesheuvel van ondernemersvereniging ONL. Uit een enquête onder leden blijkt zelfs dat ondernemers zicht drukker maken over een virus op de computer dan corona. ,,Zelf ben ik ook niet echt pessimistisch. Eerder dit jaar gaf de president van De Nederlandse Bank Klaas Knot de Nederlandse economie nog een 9. We staan er goed voor qua overheidsfinanciën maar ook wat betreft medische zorg. Dus dat we in staat zijn dit onder controle te krijgen, daar ben ik van overtuigd.'' Wel zijn ontwikkelingen in het buitenland volgens Biesheuvel een zorg voor een handelsland als Nederland.

Risico's spreiden

,,Ik heb de creativiteit van Nederlandse bedrijven hoog zitten, daar wordt nu flink een beroep op gedaan. Het is nu even alle hens aan dek en goed letten op de kosten en liquiditeit. Voor een cateraar bij wie in een week drie evenementen wegvallen tikt dat natuurlijk wel aan.'' Biesheuvel vergelijkt het met de SARS-uitbraak in 2003, waar hij zelf als ondernemer gevolgen van ondervond. ,,Ik had zelf net een bedrijf overgenomen en toen brak SARS uit. Toen moesten we toch alternatieven gaan zoeken en de risico's gaan spreiden. Ik denk dat veel ondernemers nu ook zo denken.''

Lees ook: VNO-NCW en MKB-Nederland willen extra coronamaatregelen

Gevolgen reisbranche en plichten werkgevers

In de podcast hoor je verder Floor van Loon-Desmense van Travelcenter De Wit over het effect van het virus op de reisbranche. Zij vertelt nu de helft minder inloop te hebben, maar ze ziet het virus ook als een kans om te laten zien wat zij als reisbureau waard zijn. Haar klanten zijn over het algemeen begripvol. Daarnaast legt arbeidsrechtsadvocaat Hans Kamerbeek uit wat de rechten en plichten zijn voor werkgevers en vertelt hij wat je moet doen als medewerkers uit angst voor het virus thuis willen blijven, ook als zij geen symptomen hebben.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kun je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Hoe creëer je online bakken met aandacht voor je bedrijf of product? Op die vraag willen consumentenpsycholoog Patrick Wessels en investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW Michel Ariëns het antwoord vinden in de podcastserie Aandachtstrekkers. In deze aflevering gaan zij in op de (on)zin van limited editions, merch drops en 'gratis' producten.

Details
Tom Bruyne SUE
De Ondernemer

Laat klanten onbewust voor je kiezen. Tom De Bruyne weet hoe

Floris Hülsmann gaat voor de podcastserie De Namarama Show naar het kantoor van SUE Behavioral Design. Het bureau is opgericht door Tom De Bruyne, samen met zijn partner Astrid Groenewegen. De Bruyne is een expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketinginnovatie. Daarmee helpt hij niet alleen klanten, hij leert ze ook de kneepjes van het vak in de SUE Behavioral Design Academy.

Details