Podcast

Hans Biesheuvel (ONL) in coronapodcast: 'Wij kunnen tegen een stootje'

Wat moet je als werkgever aan met medewerkers die angst hebben voor het coronavirus? En gaan Nederlandse ondernemers deze klap voor de economie te boven komen? In onze speciale podcast over het coronavirus gaan Hans Biesheuvel (ONL), consumentenpsycholoog Patrick Wessels en arbeidsrechtsadvocaat Hans Kamerbeek in op deze en meer vragen.

Laatste update: 10 maart 2020 16:17

Een reiziger uit Peking op Schiphol. KLM liet eerder al weten dat de totale passagiersstroom in februari 2,7 procent lager uitviel. Foto: ANP

Van onze redactie 10 maart 2020

,,Doordat iedereen het constant over corona heeft ligt het onderwerp vooraan in ons brein en denken we dat het risico heel groot is,'' zegt consumentenpsycholoog Wessels. ,,Je merkt dat wij als mensen percentages niet zo goed kunnen inschatten. Stel er is een kans van 0.01, dan overschatten we dat risico altijd.'' Het verklaart volgens Wessels deels de halflege schappen in de supermarkt. Het hamsteren creëert schaarste en is daarmee en selffulfilling prophecy waaruit moeilijk te ontsnappen valt, zelfs al zou je mensen oproepen niet massaal in te slaan.

Lees ook: Onderzoek ONL: Merendeel ondernemend Nederland nuchter over coronavirus

Ondernemers nuchter over virusuitbraak

Desondanks blijven ondernemers opvallend nuchter, meldt Hans Biesheuvel van ondernemersvereniging ONL. Uit een enquête onder leden blijkt zelfs dat ondernemers zicht drukker maken over een virus op de computer dan corona. ,,Zelf ben ik ook niet echt pessimistisch. Eerder dit jaar gaf de president van De Nederlandse Bank Klaas Knot de Nederlandse economie nog een 9. We staan er goed voor qua overheidsfinanciën maar ook wat betreft medische zorg. Dus dat we in staat zijn dit onder controle te krijgen, daar ben ik van overtuigd.'' Wel zijn ontwikkelingen in het buitenland volgens Biesheuvel een zorg voor een handelsland als Nederland.

Risico's spreiden

,,Ik heb de creativiteit van Nederlandse bedrijven hoog zitten, daar wordt nu flink een beroep op gedaan. Het is nu even alle hens aan dek en goed letten op de kosten en liquiditeit. Voor een cateraar bij wie in een week drie evenementen wegvallen tikt dat natuurlijk wel aan.'' Biesheuvel vergelijkt het met de SARS-uitbraak in 2003, waar hij zelf als ondernemer gevolgen van ondervond. ,,Ik had zelf net een bedrijf overgenomen en toen brak SARS uit. Toen moesten we toch alternatieven gaan zoeken en de risico's gaan spreiden. Ik denk dat veel ondernemers nu ook zo denken.''

Lees ook: VNO-NCW en MKB-Nederland willen extra coronamaatregelen

Gevolgen reisbranche en plichten werkgevers

In de podcast hoor je verder Floor van Loon-Desmense van Travelcenter De Wit over het effect van het virus op de reisbranche. Zij vertelt nu de helft minder inloop te hebben, maar ze ziet het virus ook als een kans om te laten zien wat zij als reisbureau waard zijn. Haar klanten zijn over het algemeen begripvol. Daarnaast legt arbeidsrechtsadvocaat Hans Kamerbeek uit wat de rechten en plichten zijn voor werkgevers en vertelt hij wat je moet doen als medewerkers uit angst voor het virus thuis willen blijven, ook als zij geen symptomen hebben.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details