Podcast

Hans de Boer (VNO-NCW): 'Persconferentie-Rutte is na het kamerdebat ruimschoots goedgemaakt'

Nog één keer over de persconferentie van dinsdag, maar vooral over het tweede steunpakket, het belang van woningbouw- en infrastructuurprojecten, een nieuw investeringsplan dat rond Prinsjesdag gepresenteerd wordt en het idee voor speciale grensovergangen voor bederfelijke waar. Aan het woord in De Ondernemer Update: Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW.

Van onze redactie 24 april 2020

De voorzitter van VNO-NCW is er duidelijk over in de podcast (hierboven te beluisteren): het begin van de week, met de persconferentie, was zwak vanuit het kabinet. Maar, stelt Hans de Boer inmiddels: ,,Na het kamerdebat is dat ruimschoots goedgemaakt. We praten over verlenging en verbreding van het steunpakket, woningbouw en infrastructuur is naar voren gehaald, er wordt 12 miljard voor kredietverzekeringen uitgetrokken. Ik vind het in deze tijd van crisis een typisch Nederlandse houding alles en iedereen iets te verwijten, maar wij gaan met z'n allen proberen het goede te doen voor het vaderland."

Noodpakket Hoekstra: 90 miljard

,,Minister Hoekstra hein Buitenhof aan het begin van de crisis gezegd dat hij diepe zakken heeft, 90 miljard euro sowieso. Het eerste noodpakket voor de eerste drie maanden taxeren wij rond de 15 miljard, het tweede ruimere pakket kost misschien nog eens 15 a 20 miljard en dus zitten we op eenderde van die 90. We moeten nu niet vanuit soort van verkeerde zuinigheid nu al de boel stopzetten, maar doorgaan en goede steun geven aan het bedrijfsleven."

Lees ook: MKB-voorzitter Vonhof: 'Start economie weer op met mensen jonger dan 60 jaar'

'Omzetdervingscriterium in tweede steunpakket coronacrisis'

,,Dat tweede steunpakket komt er, we zijn in stevig overleg om het omzetdervingscriterium erin te brengen zodat ook die partijen het hoofd boven water kunnen houden", vertelt De Boer in de podcast.

Kijkend naar de korte termijn stelt hij: ,,Doe een aantal sectoren, delen van de horeca ook, open na de meivakantie. Ik zeg: til er drie of vier uit de protocollen die we hebben ingediend, geef die kans met een datum, met een slag om de arm." Een voorbeeld. ,,De kapper, wat ons betreft kan die open. Maar je hoeft niet verplicht naar de kapper. Jonge en oudere mensen kunnen dat zelf bepalen, het is ieders eigen verantwoordelijkheid, eigen boerenverstand. Nu gooien we die hele sector op slot, alleen om de ouderen te beschermen. Maar dat hoeft niet, dat is niet efficiënt."

Voor de middellange termijn vind De Boer vervolgens dat projecten die de overheid al op de planning heeft staan, en de financiële middelen, naar voren moet halen. ,,Dan kunnen we bijvoorbeeld in september een aantal grote projecten brengen en investeren we in de toekomst van ons land. Daar wordt goed over gesproken, we gaan proberen rond Prinsjesdag een pakket in het leven te roepen waarbij we ons richten op uitbreidingsinvesteringen naar de toekomst."

Hans de boer vno cnw coronacrisis

Deltaplan Waterstof, CO2-opslag Rijnmond

,,Voor de langere termijn zeggen wij: probeer op het gebied van klimaat power te zetten achter bijvoorbeeld projecten als Deltaplan Waterstof en de opslag van CO2 in het Rijnmondgebied. Dan laat je zien aan de eigen burgers en bedrijven én de rest van de wereld dat wij plannen voor de toekomst, dat wij op een groenere en slimmere manier uit de crisis willen komen. Die totale overview mist een beetje in de benadering van dit moment. Het gaat teveel over de angst van het virus."

En dát werd meer dan ooit ook onderwerp van gesprek na de veelbesproken persconferentie dinsdagavond: de samenstelling van het Outbreak Management Team. De Boer zegt in de podcast daar onder meer over: ,,Met VNO-NCW zitten wij in de 'economische cockpit' met de ministers Koolmees en Wiebes. Daarin bespreken we al veel, maar het punt is wel dat het overall beleid wordt beheerst door zorg over de gezondheid. Het kabinet is tot op heden te monomaan bezig geweest met het virus en de IC-capaciteit in ziekenhuizen. Ik zou de laatste willen zijn die het belang daarvan in twijfel trekt, maar je kunt ook beducht zijn voor het coronavirus én oog houden op economisch herstel dat ook een keer gaat komen, dát moet van de ondernemers komen."

"Voor Europa denken wij aan green lanes, grensovergangen speciaal voor bederfelijke waar, waar met voorrang Nederlandse goederen toch nog naar omringende landen vervoerd kunnen worden."

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW

Speciale grensovergangen voor bederfelijke waar

,,35 procent van onze welvaart verdienen we in het buitenland. Als we het hier weer draaiende krijgen maar de buitenlandse markten zijn een janboel, moeten we nog altijd een enorme veer laten. We hebben daarom met minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) een Actieagenda Internationale Handel samengesteld, samen met zo'n dertig grote ondernemingen die op het internationale veld actief zijn, om dat risico te vermijden."

Een voorbeeld. ,,Voor Europa denken wij aan green lanes, grensovergangen speciaal voor bederfelijke waar, waar met voorrang Nederlandse goederen toch nog naar omringende landen vervoerd kunnen worden. Als dat lukt, en daar is minister Kaag mee bezig, stelt dat omzet veilig voor Nederland."

,,Nederland is een ijzersterk land met een ijzersterke economie. Als wíj er niet goed doorheen komen, dan valt de hemel naar beneden. Wij gaan dit redden."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details