Blog Coronavirus

Hans van Tellingen: Retail ‘will bounce back’ en zal opveren na coronacrisis

Het gaat heel slecht en het wordt nog erger. Maar we komen eruit en als het eenmaal zover is wordt het feest, juist voor retail en horeca. Een gastblog van Hans van Tellingen, directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo en auteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’.

Hans van Tellingen 19 maart 2020

De Coronacrisis. Covid-19. Het gaat nergens anders meer over. En terecht. Een ongekend aantal mensen raakt besmet. En sommigen worden ernstig ziek. Een aanzienlijk deel van de mensen overlijdt. Verschrikkelijk. De gezondheidszorg raakt overbelast. Waardoor er - net als in China en Italië - nog meer mensen overlijden vanwege de piekbelasting. De moderne naoorlogse geschiedenis kent geen vergelijkbare voorbeelden. Unprecendented. De Engelsen hebben er een mooi woord voor.

Economische schade

Minder belangrijk dan levens redden, maar zeker niet onbelangrijk, betreft de economische schade. Die is vooralsnog niet te overzien. Goed dat de overheid dit ook inziet. En allerlei regelingen voor ondernemers en zzp’ers in het leven roept. Zoals deeltijd ww, uitstel belastingbetalingen, financieringsmogelijkheden. En nog veel meer.

Twee van de zwaarst getroffen sectoren zijn de retail en de horeca. Een periode van ‘(bijna) helemaal geen inkomen’ komt eraan. Het is een regelrechte ramp voor ondernemers en werknemers. Velen daarvan zien het even niet zitten. En vrezen met grote vreze. Ik begrijp dat volledig. Sterker nog, ook mijn bedrijf is qua omzet vrijwel volledig afhankelijk van de sectoren retail en retailvastgoed. Dat betekent geruime tijd geen opdrachten.

Krakkemikkig

De sombere berichten stapelen zich op. ‘Sluiting winkels is een kwestie van tijd’. Maar niet alleen de fysieke retail heeft het nu opeens moeilijk. Ook de non-food webshops kennen een koopstop. Consumenten houden de hand op de knip, zo hoorde ik althans op het NOS-journaal. Daarbij kunnen de online supermarkten de vraag niet aan qua bedrijfsvoering. Logisch, gezien de krakkemikkige distributiestructuren van bijvoorbeeld Picnic. Het gevolg is dat mensen dan toch maar zelf naar de stenen supermarkt gaan.

Veel retailspecialisten zijn somber. Zullen webshops door de Coronacrisis nog meer dan het huidige 9% aan marktaandeel voor hun rekening nemen? Nou, dat waag ik te betwijfelen. Nu sta ik bekend als rasoptimist. Maar de realist in mij (en de statistische onderzoeker) zag de Coronacrisis eigenlijk al sinds eind januari aankomen. Een virus dat zo besmettelijk is kan niet anders dan zich heel snel verspreiden.

Echter, in weerwil van al het pessimisme, denk ik dat er na de (gehele of gedeeltelijke) lockdown sprake kan zijn van een bounce effect. Een opveereffect. Ook voor de retail en horeca. Juist voor de retail en horeca. Mensen zijn na de crisis blij. En gaan helemaal los. Net als koeien in de wei in de lente. Mensen gaan de straat op, vieren feest en gaan consumeren. Ze gaan uit eten, ze drinken een drankje. En kopen veel producten. In de fysieke ruimte. Aard van het mensenbeestje. Aard van de menselijke geest. Het kuddedier in ons is niet uit te roeien.

Rijker dan ooit

Vergis je niet, de winkeliers en horecaondernemers gaan het heel moeilijk krijgen. Vrijwel of volledig geen omzet. En de kosten lopen door. De overheid moet ondernemers steunen tot in hun vezels. En niet alleen de retailers en de horeca. Óók de winkelvastgoedeigenaren. Wij zijn als samenleving rijker dan ooit. En de staatsfinanciën staan er uitmuntend voor. Steun de ondernemer! En steun ook de winkelvastgoedeigenaar!

Er zijn zeker ook lichtpunten. Zo’n bounce effect was er destijds ook in Canada na de SARS-epidemie in 2003. Hoewel COVID-19 eigenlijk een (gemuteerde) vorm van SARS is en de epidemie veel groter is dan destijds, geloof ik in de veerkracht van mensen. Onze vrije en open samenleving zal opveren. En zal leven als nooit tevoren. De fysieke retail en de horeca zullen hier enorm van profiteren.

Uithoudingsvermogen

En in de tussentijd? Wees wijs. Wees veilig. En blijf optimistisch. Als u deze tijd weet te overleven als (stenen) retailer of horecaondernemer dan bent u van grote klasse. En uw uithoudingsvermogen zal zich dubbel en dwars uitbetalen. Wij zijn een creatief volkje. Handel zit in onze genen. Het bounce effect zal zich groots manifesteren. Daar ben ik van overtuigd.

En mijn bericht aan de consument? Koop niet bij Amazon. Naar bedrijf tot in de vezels. Maar koop bij de Nederlandse stenen winkel. Bij de ketens. Maar zeker ook bij de zelfstandige winkeliers die de ruggengraat vormen van onze economie. En de bakermat zijn van onze samenleving.

Luister ook mee naar Hans van Tellingen in de Corona Update (driemaal daags op New Business Radio(.nl), hieronder:

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.