Podcast

Wie hoogleraar economie Eijffinger spreekt, weet: de economie is níet stuk

'Hoe draconisch de maatregelen van de regering ook zijn om uit de coronacrisis te komen, uiteindelijk zal deze crisis leiden tot vernieuwing'. Zo. Dat is eens een ánder geluid over de economie in deze bizarre tijden, deze uitspraak van hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger. Wij spraken hem voor De Ondernemer Update, onze dagelijkse podcast.

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 28 april 2020

Van een 'systeemcrisis' in 2008/2009 naar deze 'externe crisis' in 2020. In De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren) vertelt hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger onder meer over de steun- en giftenpakketten van de overheid, de oplopende schuldenlast van het mkb, de miljardensupport aan KLM en het Nationaal Ondernemers Onderzoek. Over het nu: ,,Innoveren is veel efficiënter voor de economie. En duurzamer voor ons milieu.”

Lees ook: Hoogleraar financiële economie: 'Coronacrisis zal leiden tot meer welvaart en vernieuwing'

In De Ondernemer Update zegt hoogleraar Eijffinger over de financiële steun vanuit de overheid: ,,Hoe lang kan de overheid het volhouden? Het totale steun- en giftenpakket wordt misschien wel 100 miljard. Dat is substantieel en kunnen we ons veroorloven, want we hebben een lage staatsschuld. Dat hebben we in eerdere kabinetten bezuinigd. We hebben de ruimte. Het is ook belangrijk, want je wilt geen kapitaalvernietiging hebben van bedrijven die levensvatbaar zijn. Maar we moeten ook constateren dat bedrijven in het mkb en zzp’ers misschien wel te weinig reserves hadden, te weinig vlees op de botten. Uiteindelijk is het aan de overheid om ze door die moeilijke periode te helpen en te bepalen hoe lang ze die maatregelen van kracht laten zijn.”

'Bedrijven met verouderd businessmodel moeten nu vernieuwen'

,,Mkb-bedrijven kun je niet over een kam scheren. Bedrijven met een verouderd businessmodel moeten nu vernieuwen. De uitkomsten van het Nationaal Ondernemers Onderzoek vond ik buitengewoon illustratief voor mijn visie op het geheel. Je ziet dat 52 procent van de mkb-ondernemers tijd wil besteden aan innovatie. Veel ondernemers zijn al bezig met het vernieuwen van verdienmodellen. Sommige zijn verouderd, maar daar komen nieuwe voor in de plaats. De universiteit die online colleges geeft. De horeca die nu ook maaltijden bezorgt. Thuiswerken. Veel zaken die onbespreekbaar waren voor de crisis, zijn nu noodgedwongen doorgevoerd. Er komen nieuwe verdienmodellen."

Lees ook: Nationaal Ondernemers Onderzoek: dóór met innovatie

Ontvlechten holding Air France KLM

KLM wordt gezien als 'vitaal bedrijf voor onze economie' en kreeg van minister Hoekstra onlangs miljardensteun toegezegd. Daarover zegt hoogleraar Eijffinger in de podcast onder meer: ,,Steun voor KLM is nodig vanwege de rol die de luchtvaartmaatschappij, samen met Schiphol voor onze economie speelt. Veel export, maar ook het toerisme zijn afhankelijk van het voorbestaan van zo’n grote luchthaven en zo’n belangrijke luchtvaartmaatschappij."

,,De overheid stelt terecht voorwaarden bij de steun. Je kunt denken aan achtergestelde leningen, maar misschien ook wel aan aandelen. Maar dan zul je waarschijnlijk de holding Air France KLM moeten ontvlechten. Dat is niet ondenkbaar. Het was een ongelukkig huwelijk. Misschien is een lat-relatie beter, waarbij ze wel kunnen samenwerken.”

Lees ook: Jacco Vonhof (MKB-Nederland): 'Kabinet, focus op wat wél kan en biedt weer perspectief!'

'Coronacrisis zal leiden tot vernieuwing'

Meer welvaart na de crisis, gaf Eijffinger aan in een eerder interview met het ED. Letterlijk: 'Hoe draconisch de maatregelen van de regering ook zijn om uit de coronacrisis te komen, uiteindelijk zal deze crisis leiden tot vernieuwing'. Daarover in de podcast: ,,Maar ik zeg niet wanneer. Dat hangt er vanaf hoelang de coronacrisis duurt. Er is veel menselijk leed. Het is ons overkomen deze crisis. We hebben er niet om gevraagd. We kunnen hem wel gebruiken om zaken die vroeger onbespreekbaar waren nu door te voeren. Mkb-ondernemers zijn daarin zeer inventief, dat blijkt ook uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek. En dat leidt tot nieuwe verdienmodellen en dat leidt weer tot meer welvaart. Het vervelende is wel dat je zo’n crisis nodig hebt voordat mensen wakker worden.”

Het kan ook Eijffinger niet snel genoeg achter de rug zijn. ,,De ene epidemieloog of viroloog zegt drie maanden, de andere zes of negen maanden. Ik weet ook niet meer wie ik moet geloven, het lijken wel economen, zou ik zeggen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details