Nieuws Coronavirus
Protocol? Dit vinden horeca-ondernemers van de 1,5 meter maatregelen
Alle sectoren in Nederland moeten snel een plan opstellen voor de anderhalvemeter-economie. Zo'n protocol is een voorwaarde om op termijn weer in bedrijf te kunnen, stelt de overheid. Restaurants, kroegen, poppodia, bioscopen vragen zich af hoe ze met zo'n protocol straks nog winstgevend kunnen zijn.
Laatste update: 17 april 2020 22:45
Beluister hierboven De Ondernemer Update, met algemeen directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland over het effect van de anderhalve meter-protocollen op de horeca.
,,De 1,5 meter-economie kan bestaan, maar is niet voor alle sectoren even eenvoudig’’, stelt hoogleraar bedrijfseconomie Joris Knoben van de Nijmeegse Radboud Universiteit. ,,Voor productiebedrijven zal het vaak niet zo’n probleem zijn, maar in de dienstensector wordt het lastiger. Kappers, schoonheidsspecialisten, horeca: in sommige gevallen zal het bijna onmogelijk zijn om te werken met die anderhalve meter. De marges die je als bedrijf kunt maken, komen enorm onder druk te staan.’’
''Al met al betekent het dat er een behoorlijke uitdunning gaat plaatsvinden''
De oplossing? ,,Je zult iets moeten verzinnen, je businessmodel moeten aanvullen. Zoals een restaurant dat een klant niet meer aan tafel kan ontvangen omdat het vol is, maar nog wel kan laten afhalen. Al met al betekent het dat er een behoorlijke uitdunning gaat plaatsvinden. Zeker bij horecazaken die het meer van volume dan van marge moeten hebben."
Het poppodium
Minstens 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden en dan nog een moshpit doen? Joris Holter van poppodium Doornroosje in Nijmegen ziet het niet voor zich. Hij noemt het voorbeeld van een moshpit, waarbij je tijdens een concert in een groep tegen elkaar beukt, om te illustreren dat popcultuur niet alleen draait om het geluid. ,,De bas moet je niet horen, maar voelen.’’
Over een Doornroosje dat bijvoorbeeld vakken van anderhalve meter moet creëren in een zaal is nog niet nagedacht. Het poppodium blijft tot nader bericht mikken op een najaar met reguliere concerten, al lijkt dat scenario steeds minder reëel te worden. ,,Wij gaan uit van een x-aantal mensen per vierkante meter, drie bijvoorbeeld. Daar is ons businessmodel op gebaseerd. Als je dat aantal terugbrengt tot minder dan één persoon per vierkante meter, dat kan niet zomaar. Bovendien zou het inzetten van handhavers ook weer extra kosten meebrengen."
'De capaciteit zou van 260 naar 80 tot 90 eters moeten. Is dat nog rendabel?'
Het restaurant
Bij Aziatisch restaurant Golden Dynasty in Doetinchem, waar het afhaalgedeelte nog altijd open is, kunnen tafels en stoelen uit elkaar worden geschoven. Gasten houden zich wel aan de richtlijnen van gezondheidsinstituut RIVM, verwacht eigenaar Wei Chen. Maar wat moet er straks gebeuren met het traditionele wokbuffet? ,,Het is heel lastig’’, zegt hij. De capaciteit van zijn zaak zou van 260 naar 80 tot 90 eters moeten. Maar of dat nog rendabel is? Een branchegenoot van Chen noemt het kapitaalvernietiging wanneer hij zijn restaurant tijdelijk volgens het protocol zou aanpassen. Hij wacht op meer duidelijkheid van de overheid. ,,Dit vergt grote aanpassingen en bedragen.’’
Het filmhuis
Directeur Ralph Dassen was voor de opdracht van het kabinet al bezig met de vraag hoe Focus Filmtheater in Arnhem in de toekomst weer op een verantwoorde manier open zou kunnen gaan. Zowel voor bezoekers van het filmhuis en het bijbehorende restaurant als voor de vrijwilligers die daar werken. Voorbeelden van scenario’s: het vrijhouden van ruimte tussen bioscoopstoelen en het gefaseerd inplannen van films, zodat niet iedereen na afloop tegelijk op de centrale gang staat. ,,Stel dat je vanaf 28 april open zou mogen, dan moet je voor jezelf een optelsom maken: wat kunnen wij doen binnen de grenzen om onze zaak draaiende te houden?’’ De uitkomst voor Focus Filmtheater weet hij nu nog niet.
De beleving van een film hoeft volgens Dassen niet per se te lijden onder eventuele maatregelen. ,,Als ik 1,5 meter van mijn vriendin af moet zitten, heb ik volgens mij dezelfde beleving. Natuurlijk voelt een volle zaal misschien prettiger. Maar dat wil niet zeggen dat je het gevoel van het grote doek niet hebt.’’
'Binnen lijkt het me echt onmogelijk'
De kroeg
Nico Jacobs, die in Wageningen onder meer een kroeg en een bioscooptheater runt, zegt al volop na te denken hoe zijn zaken in de nabije toekomst verder kunnen. ,,Maar voor een kroeg lijkt het me heel moeilijk om die anderhalve meter afstand handhaafbaar te maken. In de zomer kun je buiten met grote terrassen nog wel wat regelen. Binnen lijkt het me echt onmogelijk, omdat je ook een looproute moet maken voor het binnenkomen en weggaan. Dat is echt niet zo simpel.’’
Voor zijn bioscoop heeft Jacobs al berekend dat er straks nog maar 28 in plaats van 100 mensen in kunnen. ,,Maar we zijn ook aan het nadenken of we niet iets kunnen doen met een drive-in bioscoop, bijvoorbeeld op een grote parkeerplaats van een bedrijf dat op vrijdagavond en in het weekend toch leeg is.’’
Het theater
,,We zijn al een zaalplan aan het maken’’, vertelt zakelijk directeur Bart Vaessen van de Cuijkse schouwburg, ,,waarbij we de mensen op anderhalve meter van elkaar afzetten. Dat is op zich goed te doen, fysiek gezien. Ook voor de pauzedrankjes kunnen we het regelen. Maar voor de zaalcapaciteit betekent het natuurlijk wel wat.’’ Van de 650 plaatsen blijft straks nog ongeveer een derde over. ,,En dus ook een derde van de verdiencapaciteit. Hoe we dat moeten oplossen? Als u het weet, weet ik het ook. We zullen in gesprek moeten met de producenten, want we hebben de voorstellingen voor het volgende seizoen al gepland en hebben afspraken gemaakt op basis van die 650 plaatsen. Dus we moeten naar een andere financiële constructie toe. Dan heb je ook nog het probleem dat we een groot deel van het publiek moeten teleurstellen.’’
Mondkapjes voor personeel
Uit een publicatie van ABN AMRO van 17 april: Veel eet- en drinkgelegenheden kunnen in principe functioneren in de anderhalve-meter-economie, maar de uitdagingen zijn talrijk en zwaar. De uitdagingen betreffen niet alleen het verdienmodel. Ook belangrijk is de communicatie aan de medewerkers om ze te steunen en betrokken en gemotiveerd te houden. Net zo belangrijk is de communicatie aan leveranciers en gasten.
Hygiëne en sociale afstand
Twee belangrijke aandachtspunten zijn het waarborgen van hygiëne en sociale afstand. Wat betreft hygiëne valt te denken aan het dragen van mondkapjes door het personeel en zeer regelmatige schoonmaak van de wc’s. Het waarborgen van anderhalve meter afstand tussen de gasten betekent bij veel gelegenheden een beperking van de capaciteit en controle door medewerkers op handhaving daarvan.
Schermen tussen tafels
Voor met name uitgaansgelegenheden, zoals cafés, kan dit ten koste gaan van de beleving, maar voor restaurants en koffietentjes is hier mogelijk beter een mouw aan te passen. De horeca zal creatief moeten zijn om voldoende gasten te bedienen. Bijvoorbeeld door schermen tussen tafeltjes te plaatsen om gezelschappen te scheiden, of in overleg met de gemeente en buurt de omvang van het terrassen (tijdelijk) te vergroten zodat er meer ruimte ontstaat tussen tafels.