Nieuws Coronavirus
Na RIVM-maatregel: winkeliers nemen hun verantwoordelijkheid
Het gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft. Bovendien laten supermarkten maximaal één klant per tien vierkante meter winkelvloer toe, meldt branche-organisatie CBL.

Het gebruik van een winkelwagen helpt klanten ook om voldoende afstand te houden. In kleinere supermarkten zonder winkelwagens wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze winkels is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar, zodat het niet te druk wordt in de winkel.
Als bij een winkel op een bepaald moment geen winkelwagen of mandje beschikbaar is, mogen op dat moment geen nieuwe klanten naar binnen. Klanten moeten buiten wachten tot er een wagen of mandje beschikbaar is. Supermarkten nemen deze maatregel om ervoor te zorgen dat mensen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar. Deze afstand beperkt het risico voor klanten en medewerkers om elkaar te besmetten met het coronavirus.
Door deze maatregel kan bij een beperkt aantal winkels buiten een rij ontstaan. Supermarkten hebben contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in wachtrijen buiten.
Lees ook: Praxis: beste klant, zó moet je je gedragen, anders gaan we dicht
Kapster Monique Sluis: 'Dat hoesten, kuchen, pfoeh, ik vind het prima zo'
Het kwam niet helemaal onverwacht, maar ze heeft toch 21 afspraken voor alleen al deze week moeten afzeggen. Monique Sluis is kapster in Utrecht, en op tv hoorde ze het kabinet zeggen dat ook zij haar winkel moest sluiten. ,,Nee, dat was geen verrassing en ik was eigenlijk sowieso al van plan de deuren dicht te doen. Dat ongegeneerde hoesten en kuchen waar ik een groot deel van de dag middenin zat, daar was ik wel even klaar mee. Ik vind het prima, ik sta achter de beslissing van het kabinet."
Anderhalve meter afstand houden
Ook vakkenvullers helpen klanten eraan herinneren om anderhalve meter afstand te houden. Zij dragen vanaf deze week aangepaste werkkleding met de oproep om afstand te houden. Klanten komen regelmatig en vaak onbewust te dicht in de buurt van supermarktmedewerkers. Veel medewerkers maken zich daar zorgen over en dat is begrijpelijk. Supermarktketens kiezen zelf hoe ze hun kleding aanpassen. Dit kan per keten verschillen.
Bakker Patrick Maas: 'Dat contant betalen, wij zijn er wel klaar mee'
,,Mensen zullen er vast hun redenen voor hebben, maar alsjeblieft: pin nou gewoon. Ook als het 1,20 voor een brood is." Bakker Patrick Maas uit Amsterdam is er 'wel klaar mee'. ,,We gaan de discussie niet eens meer aan, deze mensen wíllen het gewoon niet begrijpen. Er komt een moment dat we ze zonder brood de winkel uit sturen. Wat en hoe Rutte en Grapperhaus het maandagavond vertelden, en ik sta volledig achter al hun maatregelen, hoe duidelijk wil je het hebben?"
Drogisterijen werken met deurbeleid
Drogisterijketens Kruidvat, Trekpleister, DA en Etos werken intussen met een deurbeleid. Dat bevestigt Ed van de Weerd, voorzitter van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD).
,,Onze winkels zijn kleiner dan supermarkten, daarom is het voor ons personeel helemaal belangrijk dat er duidelijke spelregels zijn. Het is een houvast’’, aldus Van de Weerd, ceo van A.S. Watson Benelux, moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister. ,,Wij hebben 1200 filialen. Bij onze drukste winkels zetten we een medewerker bij de deur. Maar bij de meeste winkels zetten we stapel mandjes bij de ingang. Als de mandjes allemaal in gebruik zijn, betekent dit dat het maximum aantal klanten is bereikt en moeten mensen wachten tot er iemand naar buiten komt." Van de Weerd verwacht niet dat het nieuwe beleid tot problemen gaat leiden. ,,Ik denk dat iedereen inmiddels is doordrongen van de ernst van de situatie.’’
Het kabinet waarschuwde maandag dat in veel supermarkten werknemers door drukte niet veilig hun werk kunnen doen. Het aantal klanten binnen moet zo worden beperkt, dat altijd een onderlinge afstand van ten minste anderhalve meter kan worden bewaard.