Nieuws Coronavirus

Mondkapjes dragen: hoe vertel ik dat mijn klanten?

In winkelgebieden in Amsterdam en Rotterdam wordt het binnenkort verplicht, de mondkapjes. Los van nut en noodzaak, hoe gaan vooral winkeliers dit op een goede, slimme manier duidelijk maken aan hun klanten? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels en marketingcommunicatie-expert Thijs van Dijk hebben daar zo hun ideeën over.

Van onze redactie 31 juli 2020

Mondkapjes coronavirus winkel

In winkelgebieden in Amsterdam en Rotterdam gaat het verplicht worden: mondkapjes dragen. Er zijn al winkeliers die dat inmiddels zelf doen (zie foto) en als het aan consumentenpsycholoog Patrick Wessels ligt, zouden alle winkeliers dat voorbeeld moeten volgen. Foto: ANP.

Mondkapjes-campagne: 'Ik winkel veilig, of ik winkel niet'

,,Benader het vooral op een positieve en humoristische manier", adviseert Thijs van Dijk. ,,Hoe lastig het ook kan zijn, zoek de humor en lol op in de communicatie om de consument toch de winkelstraat, jouw restaurant of bar in te krijgen". Van Dijk denkt bijvoorbeeld aan uitingen als ‘Ik winkel veilig, of ik winkel niet’, verwijzend naar de ‘Ik vrij veilig of ik vrij niet’-campagnes. Mét een nuance daarbij. ,,Ik zou er dan zeker nog een boodschap aan toevoegen om te voorkomen dat winkeliers inkomsten mislopen. Denk daarbij aan nieuwe promotionele acties om mensen te belonen als ze met een mondkapje de winkel inkomen en over hun ‘shopangst’ of ‘mondkapjesallergie’ heen stappen."

"Beloon mensen die een mondkapje dragen een 'shopveilig-korting'."

Thijs van Dijk, marketingcommunicatie strateeg en Raad van Advies

,,Kom je binnen met een mondkapje dan krijg je ‘shopveilig-korting' en neem je een vriend of vriendin mee en houd je ook nog anderhalve meter afstand, dan kan de korting zich opstapelen. Dit kan zeker in de eerste periode op een leuke, positieve manier bijdragen om het verkeer in de winkelstraat op gang te houden en de consument op een luchtige manier aan het shoppen te krijgen. Bovendien: goed gedrag wordt dan beloond."

Van Dijk verwijst naar de inzet van sterke lokale en regionale media als dagbladen en websites om zo'n campagne aan te kondigen.

'Ondernemers: ga ook zelf mondkapjes dragen'

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels verwacht dat 'de consument zich weer goed bewust wordt van het coronagevaar en na enige aarzeling gewoon die mondkapjes gaat opdoen, meer de handen gaat wassen en de anderhalve meter afstand gaat opvolgen'. ,,Er volgt denk ik een effect zoals in de horeca, maar dan in het klein. Eerst aarzelt de massa, zodra een klein deel de kapjes opdoet tijdens het winkelen, volgt de rest wel. In dit geval waarschijnlijk binnen een paar dagen."


"Bescherm anderen, zoals je winkelmedewerkers en ander personeel dat daar ‘moet’ zijn."

Patrick Wessels, consumentenpsychologie en Raad van Advies

Wessels licht in zijn nieuwste blog toe waarom winkeliers en ondernemers vooral zélf zichtbaar moeten maken, letterlijk in dit geval, hoe ze tegen het verplichte mondkapje aankijken. ,,Draag in ieder geval zélf een mondkapje. Als statement en om de sociale norm stukje bij beetje op te dringen. Zet in op de bescherming van anderen, zoals je winkelmedewerkers en ander personeel dat daar ‘moet’ zijn. Gezien de relatief positieve stemming onder Nederlanders over het invoeren van mondkapjes is dat een goed signaal. Ondertussen groeit meer en meer het besef dat er wat aan de hand is."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.