CoronaCoronavirus

Diepste economische dip in honderd jaar: drie ondernemers-experts reageren

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Ons land maakt de diepste economische dip in honderd jaar door. En volgens De Nederlandsche Bank (DNB) is het risico aanwezig op een nog diepere recessie. Zowel DNB als economen van de Rabobank kwamen met allesbehalve rooskleurige voorspellingen. Wij vroegen drie experts met een uiteenlopende achtergrond om een reactie.

Lees verder onder de advertentie

Hans Biesheuvel (ONL): 'Fiscaal meer voordelige regelingen'

,,Het zijn verschrikkelijk slechte cijfers. We moeten nu vasthouden aan het goed en snel uitvoeren van het noodpakket en zorgen dat er op Prinsjesdag een begroting ligt die de verdienkracht van Nederland versterkt", stelt ONL-voorzitter Hans Biesheuvel. ,,Bedrijven die nu goed draaien moeten dit kunnen blijven doen. Zorg dus dat vooral op fiscaal gebied meer voordelige regelen voor ondernemers opgezet worden. Zo kunnen zij blijven vernieuwen en innoveren."

,,Daarnaast is het belangrijk om aanvullende maatregelen te nemen om deelgebieden te stimuleren. Wat kunnen wij doen aan de exportkant van de economie? Ondernemers stimuleren om over de grens te kijken, daar valt nog veel winst te behalen."

Lees ook: Economen Rabobank verwachten 'historisch diepe recessie'

Lees verder onder de advertentie

Jerry Helmers: 'Ondernemers, kruip niet in je schulp'

,,Vanuit macro-economisch perspectief, oproep aan Den Haag: heb focus op herstel. En vanuit het micro-perspectief voor elke ondernemer: kijk of je in je eigen keten een verandering tot stand kunt brengen", vindt Jerry Helmers, senior communicatieadviseur en ceo van Crown Media.

,,Zoek de oplossingen qua leveranciers of bijvoorbeeld partners dichter bij huis. Je hoeft het niet altijd van heel ver te halen. Dat is bovendien nog eens goed voor het milieu. Maar bovenal zeg ik tegen ondernemers: kruip niet in je schulp. Laat meer dan ooit aan de buitenwereld zien wie je bent, waar voor je staat en wat je wilt. Onbekend maakt onbemind en in tijden van een historisch diepe recessie is dát ongewenst. Bescheidenheid siert de mens, maar niet de ondernemer.”

Lees ook: Retailonderzoeker Hans van Tellingen: 'Rabobank schat groei supermarkten veel te laag in' (podcast)

Lees verder onder de advertentie

Marco Aarnink: 'Berichtgeving in media roept angst op'

,'Nederlandse economie komt in historisch diepe recessie, herstel langzaam'. Deze kop boven een artikel rondom de berichtgeving van Rabobank alleen al roept angst op, vindt topondernemer Marco Aarnink. ,,De strekking van het bericht kan ook anders neergezet worden: zes procent krimp. Want wat wil je als een groot deel van de Nederlandse bedrijven vanaf half maart tot heden een mindere omzet draaien?"

Aarnink - ceo van Print.com en investeerder in diverse bedrijven - stelt verder: ,,Laten we berichten over de toekomst van onze economie eens anders benaderen: positief. Dat geeft iedereen meer vertrouwen en zorgt voor koopkracht." Hij geeft nog een voorzet over hoe de verwachting van de Rabobank-economen ook te lezen is. ,,De zwaarste schok ligt inmiddels achter ons. In het tweede kwartaal moesten allerlei sectoren verplicht dicht. Naar verwachting leidde dit tot een krimp van acht procent tussen eind maart en begin juni. Dat klinkt al heel anders."

,,Benadruk liever het herstel ten opzichte van andere landen en dat de zwaarste schok inmiddels achter ons ligt. Dat geeft iedereen meer vertrouwen en zorgt voor koopkracht."