Nieuws Evenementen

Corona nekslag voor evenementenbranche? Deze ondernemer heeft weer 'zat werk'

Een van de hardst door de coronacrisis getroffen sectoren is de evenementenbranche. Wil je als ondernemer overleven, dan zijn innovatie en samenwerkingsverbanden enorm belangrijk. Dat weet ook Len van Brussel, de man achter verschillende succesconcepten die er momenteel totaal anders uitzien vanwege het virus. In deze crisistijd kwam hij met wel vier alternatieve verdienmodellen.

Bart Remmers 29 oktober 2020

Team Wibar Doorgedraaid Storezender events

Het Wibar-team met op slippers Len van Brussel.

Het begon in 2009 met Doorgedraaid, al snel een begrip in thuisstad Leiden en verre omstreken. ,,In het begin organiseerden we eigen evenementen, dancefeesten in de technowereld. We deden bijna alles. Het decor, de lichtapparatuur- en shows. Daarnaast het performance-deel. Doorgedraaid ontwikkelde ook het eigen theater tussen de dance-events door.’’

De eigen evenementen waren direct een groot succes en vielen al snel op bij grotere festivalorganisaties. Van Brussel: ,,In 2013 zijn we langzaamaan onze eigen evenementen gaan afbouwen om aan de slag te kunnen voor externe partijen. Je kwam ons tegen op Lowlands, Paaspop, Mysteryland en Defqon. Het mooie was dat die grote festivals steeds meer mainstream werden en daardoor aanlokkelijker voor grote bedrijven. Zij wilden dat sfeertje overnemen voor hun eigen events. Daardoor kwamen ze terecht bij partijen zoals Doorgedraaid. Zo werden we ingeschakeld voor een enorm personeelsevenement van Bever, het veertigjarige jubileum.’’

Lees ook: Geen gas terug: lockdown leidt tot derde Bcause-label 'Getaways'

Out-of-the-box events organiseren

Resultaat: een onvergetelijk feest op het terrein van Netl de Wildste Tuin, eigendom van Marktplaats-oprichter Bob Crébas. ,,Het is een soort van bamboebos waarin je kunt verdwalen. Wat we gedaan hebben: alle Bever-werknemers kregen een brief met daarin coördinaten en aanwijzingen hoe ze bij het paradijs konden komen voor het feest. Dat ging natuurlijk niet enkel per auto of trein, maar al wandelend. Bever is niet voor niets een outdoorwinkel. Al hikend door het bos kwamen ze uiteindelijk op hun bestemming waar ze werden verrast door danseressen en enorme vuren.’’

Het Bever-event is slechts één van de vele voorbeelden van het out-of-the-box organiseren op de Doorgedraaid-wijze. Voeg daaraan toe merkactivaties op festivals en beurzen. Voor opdrachtgevers als Lipton en Volvo, om er twee te noemen. En wie denkt dat we er dan al zijn met de activiteiten van Van Brussel en kompanen, die heeft het helemaal mis. Maak kennis met Storezender. Het samen met Beeldr ontwikkelde videoplatform om als ondernemer je winkel onder de aandacht te brengen.

''Door middel van de video’s kunnen ondernemers hun producten ook in coronatijd aan de consument presenteren. Daarnaast kan hij een kookworkshop of bierproeverij aan de uitzending koppelen''

Len van Brussel, ondernemer

Storezender: online je winkel in de picture

Van Brussel: ,,Het originele idee achter Storezender was: we plaatsen licht en camera’s in een winkel plus een bandje. Resultaat: de winkel, de store, heeft zo zendtijd voor reclame. In alle eerlijkheid, die opzet bloedde een beetje dood vanwege een overvolle agenda met andere activiteiten. De coronacrisis heeft Storezender echter weer terug op de kaart gezet. Want fysieke winkels konden niet meer open of hadden nog amper klanten vanwege de lockdown. Ze waren niet meer zichtbaar. Dan is internet een mooi alternatief.’’

Storezender ging met verschillende partijen in gesprek om samen opvallende en effectieve videocontent te maken. ,,Dan moet je denken aan bedrijven als Brouwerij Pronck en patisserie Tout. Door middel van de video’s kunnen ze hun producten ook in coronatijd aan de consument presenteren. Daarnaast kan de ondernemer een kookworkshop of bierproeverij aan de uitzending koppelen. De kijkers krijgen de kook- of proefpakketten thuisgestuurd, waarmee ze online met honderd gelijkgestemden ‘live’ met de chef in de keuken aan de slag kunnen. Wij verzorgen de techniek en regelen dat alles gesmeerd verloopt. Zo helpen we de ondernemer in de breedste zin van het woord, we denken graag met ze mee.’’

Lees ook: Thijs van der Zande: Dit wordt het nieuwe normaal in de eventbranche

Digitaal festivalterrein

Dat corona niet alleen maar voor ellende zorgt, bewijst Van Brussel met zijn team met verve. Want naast een succesrijk Storezender 2.0, komt ook het idee van een digitaal festivalterrein voort uit de crisis. ,,Hierbij maken we gebruik van het platform Squares voor grote online events, voornamelijk gericht op bedrijven en organisaties’’, verduidelijkt de ondernemer uit de Sleutelstad. ,,Voor de gemeente Kaag en Braassem (bij Leiden, red.) hebben we samen met Beeldr, Project Krijger en De Vergulde Vos een online alternatief gebouwd voor de evenementen die er de afgelopen zomer fysiek plaats zouden vinden. Het ging om vijf verschillende studio’s en een platform waar meerdere streams op mogelijk zijn, zie het als een digitaal festivalterrein. Op dat terrein konden alle ondernemers en artiesten alsnog hun show of presentatie geven. Het werkte enorm goed, we hebben duizenden aanmeldingen van mensen die aanwezig wilden zijn gehad. Een even groot aantal accounts is aangemaakt, zodat iedereen kon inloggen om soms wel een weekend lang online mee te kijken naar het online event.’’

Hybride karakter Squares

Inmiddels wordt het bewezen recept van Squares breed ingezet. Niet alleen voor digitale festivalterreinen, maar bijvoorbeeld ook voor productpresentaties en zelfs reorganisaties van een onderneming. ,,Het personeel kan in verschillende break-out rooms terecht waar zij afzonderlijk van elkaar aan verschillende vraagstukken kunnen werken. Op hetzelfde platform komen ze dan weer bij elkaar om bevindingen te delen of in een volgende presentatie, werkgroep of workshop te gaan. Er zijn meerdere streams tegelijk mogelijk op het platform waardoor het een hybride karakter krijgt. Het vindt normaal in een grote hal of kantoorgebouw plaats, nu online. Je vindt er zelfs een digitale bar waar mensen één-op-één met elkaar kunnen praten. Of je het als een uitgebreide versie van een Teams- of Zoom-sessie kunt zien? Ja, maar het is door de opzet lang niet zo statisch. Elke gebruiker kan kiezen waar, wanneer en met wie hij online communiceert en dat in een aantrekkelijk vormgegeven omgeving.’’

''We zijn nooit bij de pakken neer gaan zitten en maakten ons direct druk om met alternatieve verdienmodellen op de proppen te komen. Dat is grotendeels gelukt, we hebben weer zat werk''

Len van Brussel, ondernemer

Nieuwe bedrijfjes in de Wibar

Doorgedraaid, Storezender, Squares… O ja, er was nog de eigen fysieke bar met enorme dansmogelijkheid. Wibar. Ook in Leiden. Wat gebeurt daarmee nu de horeca weer potdicht is vanwege de coronamaatregelen? Van Brussel: ,,Voor corona was het een broeinest van kunstenaars en creatieven. Dat is het nog steeds, al wordt er niet meer gedanst en gefeest. In het pand bieden we nu ruimte voor allerlei nieuwe bedrijfjes van jonge ondernemers, voornamelijk begin-twintigers. Zo zijn we zelf ook ooit ontstaan. Kom bij ons iets maken, innoveren, zodat het tot een professioneel iets uit kan groeien. Je mag best zeggen dat Wibar nu een maatschappelijke functie heeft.’’

Overigens zijn Van Brussel en zijn team niet alleen maar digitaal actief. Zo richt hij zich ook op het ontwerpen en verbouwen van bedrijfspanden. Slim, want die panden zijn toch zo goed als leeg omdat bijna al het personeel thuiswerkt. Heb je als horecaondernemer of gewoon thuis een tuinhuis of winterproof terrasoverkapping nodig? Ook daar kan je voor terecht bij het Leidse bedrijf. Tot slot zijn de creatievelingen as we speak bezig voor een nieuw televisieprogramma van Martijn Krabbé. Opdracht: verbouw een Amerikaanse camper die een hoofdrol zal hebben in het reisformat.

Lees ook: Slimme businessmove: evenementenbureau tovert loods om tot enorme kerstwinkel

Alternatieve verdienmodellen door corona

,,Of we het nu drukker hebben dan voor corona? Nou, we hadden het voor de crisis ook gigantisch druk. We hadden driehonderd festivals voor de afgelopen zomer gepland staan. Die zijn allemaal afgelast. Echter, we zijn nooit bij de pakken neer gaan zitten en maakten ons direct druk om met alternatieve verdienmodellen op de proppen te komen. Dat is grotendeels gelukt, we hebben weer zat werk’’, vertelt de ondernemer. ,,De crisis prikkelt onze creativiteit, hoe verdrietig het wegvallen van bijvoorbeeld die festivals ook is. We zijn veel andere dingen moeten gaan doen en daar is een nieuw bedrijf uit gegroeid. Dat is gaaf. En als we in de toekomst weer outdoorfestivals kunnen gaan organiseren, pakken we het graag weer op. Hoewel ik nu nog niet kan zeggen of dat in dezelfde mate zal zijn als voor corona.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.