Nieuws Maatregelen

LinkedIn-coronabetoog topvrouw Zilveren Kruis massaal gedeeld en geliked: experts reageren

,,Zullen we afspreken dat we elkaar aanspreken als we weer met z'n allen 's ochtends en 's avonds in dezelfde file staan? Dat we kritisch blijven op wat fysiek moet en stimuleren wat digitaal?" Het is een deel van de oproep die Georgette Fijneman, directievoorzitter van Zilveren Kruis, op LinkedIn plaatste. Hoe kijken consumentenpsycholoog Patrick Wessels en vitaliteitsexpert Martin Hersman naar de woorden van Fijneman? Heeft haar boodschap kans van slagen?

Van onze redactie 22 juni 2021

Mondkapje werkvloer collega

Illustratie: Shutterstock

Het is een helder en veel gedeeld betoog van Georgette Fijneman, directievoorzitter van verzekeraar Zilveren Kruis, op haar LinkedIn-profiel. Even met beide voeten terug op de grond nu bijna alle coronamaatregelen 26 juni - hopelijk voor altijd - tot de geschiedenis behoren. Een betoog dat ons er allemaal op wijst dat we niet alle teugels zo maar kunnen laten vieren en sommige maatregelen ook na die 26ste zo gek nog niet zijn.

''Terug naar af? Wat fijn alle versoepelingen die er aan komen. Maar ik vrees wel een beetje voor het najaar''

Georgette Fijneman, directievoorzitter Zilveren Kruis

Georgette Fijneman. Foto: Zilveren Kruis

Oproep van directievoorzitter Georgette Fijneman (Zilveren Kruis) op LinkedIn

,,Terug naar af? Wat fijn alle versoepelingen die er aan komen. Maar ik vrees wel een beetje het najaar. Dat we vergeten dat we tegen elkaar zeiden dat de oude manier van werken nooit meer terug komt’’, aldus Fijneman op LinkedIn.

In haar pleidooi wijst ze tevens op de belangrijke balans tussen werk en privé en benadrukt ze dat je ook zonder covid prima een wandeling kunt maken, en dat je heus op je gympen naar kantoor kan.

Lees hieronder haar volledige post op LinkedIn:

'Niet bespreken betekent geen afspraken, leidt tot aannames'

Vitaliteitsexpert en Raad van Advies-lid Martin Hersman schreef recent voor De Ondernemer een blog over hetzelfde onderwerp. Daarom is het extra interessant om juist van hem te weten: hoe kijkt Hersman naar de oproep van de Zilveren Kruis-directievoorzitter?

,,Het is vooral goed dat iemand als Georgette Fijneman dit aankaart, dit ter discussie durft te stellen. Want dit is er inderdaad aan de hand. Het is ook het vraagstuk waar ik vrijwel dagelijks bij Lifeguard mee bezig ben. Voorbeeldgedrag is belangrijk, net als vooral samen een strategie kiezen hoe met weer een nieuwe werkelijkheid om te gaan.’’

Lees ook: 'Als je nu geen tijd neemt voor je gezondheid, kun je straks flink wat tijd vrij maken voor je ziektes'

Hersman vervolgt: ,,Zie het als nieuwe software waar we aan gewend zijn geraakt. We starten de dag anders op, hebben tijd om de kids naar school te brengen, staan niet meer in files. Ik ken genoeg mensen die hun auto hebben verkocht. Die nieuwe verworvenheden, wat wil iemand daarvan behouden en is hij of zij bereid in te leveren? Het wordt geven en nemen. Niet bespreken betekent geen afspraken, leidt tot aannames, onduidelijkheid en dus energieverlies.’’

Volgens Hersman moeten we ons realiseren dat het ook binnen één organisatie voor ieder team weer anders kan zijn. ,,Maak afspraken samen, ga de dialoog aan. Vraag commitment, spreek elkaar daar op aan en ook belangrijk: spreek een time-out af. Nieuw gedrag omarmen duurt gemiddeld een week of zes. Zo'n time-out is het moment om ook weer gezamenlijk de werkwijze te bespreken, of dit allemaal naar behoren werkt of dat er aanpassingen nodig zijn. Begrijp, we gaan een nieuwe cultuur creëren.’’

''De crisis is een flinke reset geweest, waarna nieuwe routines de kans hebben om structureel te worden''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

'Vitaliteit, gezondheid en duurzame inzetbaarheid zijn items die al langer spelen'

Ook consumentenpsycholoog en eveneens Raad van Advies-lid Patrick Wessels zegt dat Fijneman een punt heeft, wanneer we hem vragen naar zijn mening over de opvallende LinkedIn-boodschap van de directievoorzitter.

,,Dat we nu roepen dat we niet meer teruggaan naar het oude normaal geeft totaal geen garantie. Intenties en gedrag gaan maar zelden hand-in-hand. We zullen actief moeten zorgen voor routines en gewoonten die gebruikmaken van de efficiëntie en andere voordelen van het thuiswerken, videobellen en andere veranderde aanpakken’’, aldus Wessels. ,,Tegelijkertijd zijn we aan het nieuwe gewend geraakt, dus keren we niet zomaar terug naar iets wat meer moeite kost of minder prettig werkt.’’

De consumentenpsycholoog heeft er wel vertrouwen in dat we die routines op gaan pakken. ,,Vitaliteit, gezondheid en duurzame inzetbaarheid zijn items die al langer spelen. De crisis is een flinke reset geweest, waarna nieuwe routines de kans hebben om structureel te worden. Toch zullen we er wel op moeten blijven hameren om de routines definitief in te laten slijten.’’

Lees ook: Hoogleraar Cor Molenaar: 'Alles weer open, maar wat nu?'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws