Nieuws Maatregelen

Click & Collect: HEMA gaat taarten bakken, Blokker trekt stekker uit bezorgdienst

Niet-essentiële winkels mogen vanaf 10 februari weer open voor het afhalen van bestellingen, vertelde premier Mark Rutte tijdens de persconferentie over de coronamaatregelen. Deze zogeheten click & collect-regeling houdt in dat mensen spullen telefonisch of online kunnen bestellen en later ophalen in de winkel. Ketens als Zeeman, HEMA en Blokker zijn blij, Koninklijke Horeca Nederland is teleurgesteld.

Nu.nl/Redactie 2 februari 2021

Wel gelden strikte voorwaarden. Klanten mogen de producten alleen afhalen bij een afhaalpunt buiten de winkel. Zaken die toch klanten binnenlaten, worden gesloten. Mensen moeten in hun eentje komen en binnen een vooraf afgesproken tijdslot de spullen ophalen. Tussen het moment van bestellen en afhalen moet minimaal vier uur zitten om 'funshoppen' te voorkomen.

Zeeman kan vele bestellingen in webshop niet aan

Zeeman hoopte al op groen licht voor het afhalen van bestellingen bij niet-essentiële winkels, de webshop 'kan het huidige bestelvolume niet aan'. Met de kleine versoepeling van de coronaregels krijgt de textielsuper de mogelijkheid consumenten toch te helpen. Zeeman, dat al sinds 2012 een webwinkel heeft, geeft niet aan welke problemen zich precies voordoen bij de aflevering van onlinebestellingen. Wel zegt een woordvoerster van de keten erop te vertrouwen dat vaste klanten gebruik zullen maken van de mogelijkheid om bestellingen af te halen.

Zodra afhalen mag vanaf 10 februari, wil Zeeman per telefoon, email en via de winkelpagina's op Facebook en Instagram bestellingen aannemen. Klanten krijgen dan een tijdslot om hun bestelling op te halen. Grote omzetten verwacht het bedrijf niet, ,,maar daar gaat het ons ook niet om", aldus de zegsvrouw.

Lees ook: Drie ondernemersvragen over mogelijkheden Click & Collect

HEMA gaat weer taarten bakken, Blokker en ICI Paris stoppen bezorgdienst

HEMA had vlak voor de persconferentie tegenover Nu.nl al aangegeven de ovens vast op te warmen om weer taarten te kunnen bakken. Ook kan de keten nu weer andere versproducten gaan leveren. Het was logistiek gezien voorheen te ingewikkeld om online bestellen en bezorgen te regelen.

Ketens als Blokker en ICI Paris zeiden de stekker uit de eigen bezorgdiensten te zullen trekken. IKEA liet dinsdagmiddag al weten een drive through op te tuigen en Primera kan weer boeken verkopen.

MediaMarkt laat weten de afhaaloptie juist nodig te hebben voor de omzet en de winkels 'dringend' weer open te willen hebben. Anders zegt het bedrijf 'in grote problemen' te komen.

MediaMarkt: Afhaal is cruciaal

MediaMarkt laat weten de afhaaloptie juist nodig te hebben voor de omzet en de winkels 'dringend' weer open te willen hebben. Anders zegt het bedrijf 'in grote problemen' te komen. Volgens MediaMarkt verliest de webwinkel significant omzet door het gebrek aan een afhaalmogelijkheid.

De webshop wijst er ook op dat deze optie in andere Europese landen al wel mag. Ook is afhaal cruciaal voor het aanbieden van volgens MediaMarkt essentiële producten zoals spullen voor thuiswerken en thuis lesgeven.

INretail: Eerste stap op weg naar helemaal open

Woordvoerder Paul ten Grotenhuis van branchevereniging INretail gaf tegenover De Ondernemer voorafgaand aan de persconferentie al aan blij te zijn met deze eerste stap 'op weg naar helemaal open'. ,,Het is niet de ultieme oplossing, maar het helpt al een beetje. Laten we nu gaan kijken naar het toestaan van klanten op afspraak in de winkel. We hebben met ons protocol Veilig Winkelen vorig jaar al aangetoond dat dit veilig kan."

MKB-Nederland en VNO-NCW missen nog reëel perspectief

VNO-NCW en MKB-Nederland zijn blij dat ondernemers in de detailhandel tot op zekere hoogte hun klanten weer kunnen ontmoeten en in elk geval weer iets kunnen omzetten. Voor de meeste ondernemers in de gesloten sectoren ontbreekt nog steeds een reëel openingsperspectief. Wat de twee organisaties betreft is het géén optie om bij een verder teruglopend aantal besmettingen sectoren weer te openen op dezelfde manier en in dezelfde volgorde als waarin zij zijn gesloten. ,,Het moet nu echt beter, slimmer en creatiever. De inzet van testen hoort daar bij. Op die manier kunnen sectoren niet alleen veiliger open, maar worden ook meer mensen getest en besmettingen eerder opgespoord.”

Lees ook: Drie ondernemersvragen over mogelijkheden Click & Collect

Koninklijke Horeca Nederland: 'Geen oog voor perspectief'

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) reageert teleurgesteld op het besluit van het kabinet om de lockdown tot 2 maart te verlengen. De branchevereniging van de horeca mist opnieuw perspectief, zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen. ,,De routekaart die net verschenen is dicht ik maar dezelfde kwaliteit toe als het test- en vaccinatiebeleid. Daar kunnen we ook niet zoveel mee."

,,In deze routekaart staan nog steeds de fouten die men tijdens de eerste lockdown nam door niet na te denken", stelt Willemsen. Dan gaat het om het bekijken van de grootte van horecazaken en het veel te lang in stand houden van beperkingen, zegt de voorzitter.

De vereniging blijft perspectief missen en betreurt het dat het kabinet geen oog lijkt te hebben voor de 'slimme' oplossingen waar de branche al maanden geleden mee kwam. KHN ziet mogelijkheden op terrassen, maar ook binnen, door op de aantallen bezoekers en ventilatie in de horecazaken te letten. ,,We proberen al die tijd al om tafel te komen", zegt Willemsen. ,,Maar als deze routekaart tevoorschijn komt is het de vraag of het kabinet wil luisteren."

LIVEBLOG: avondklok eindigt 10 februari, lockdown 2 maart

Volg het laatste nieuws over verlenging van de lockdown en andere coronamaatregelen met reacties van ondernemers en brancheorganisaties via onze liveblog.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.