Nieuws Maatregelen

INretail over coronatoegangsbewijs niet-essentiële winkels: symboolpolitiek

'Pure symboolpolitiek'. Directeur Jan Meerman van INretail is er heel duidelijk over: een coronatoegangsbewijs moeten gaan tonen bij niet-essentiële winkels gaat wat hem betreft niet gebeuren. ,,Dit is bedacht door mensen die echt nooit, nooit gezien hebben hoe het het in een winkel werkt. Dit kún je namelijk niet bedenken.'' Het kabinet neemt 12 november de beslissing.

Van onze redactie 2 november 2021

Winkelstraat hansvantellingen

Foto: ANP.

Na de persconferentie-Rutte verschijnt deze week een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over de coronamaatregelen. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief

Lees ook: LIVEBLOG: mondkapje in winkels, thuiswerken, afstand houden, uitbreiding coronapas

,,Wat het kabinet met de mondkapjes heeft aangekondigd is prima, begrijpen we. Daar hebben we als retail in de gesprekken met Grapperhaus en Blok 'ja' tegen gezegd, het is voor ons geen discussiepunt. Daar zullen we aan meewerken, we gaan het communiceren aan onze klanten. Mijn irritatie zit in wat het kabinet mogelijk van plan is als het allemaal niet gaat werken. Ik vind het werkelijk absurd als ze straks het coronatoegangsbewijs voor de niet-essentiële detailhandel gaan invoeren".

,,Want waarom niet-essentieel wel en essentieel niet? Als er ergens veel mensen komen zijn het de supermarkten. Ik begrijp er helemaal niks van, van dat onderscheid. Dat gaat ook niet werken. En om nog een vergelijking te maken: een winkelbezoek duurt gemiddeld zo'n vijftien minuten, het is niet de horeca waar je veel langer verblijft. Dit is pure symboolpolitiek. Wat het kabinet en de Tweede Kamer niet durven te beslissen gaat nu linea recta over de schutting naar de ondernemers.''

"Dit is pure symboolpolitiek. Wat het kabinet en de Tweede Kamer niet durven te beslissen gaat nu linea recta over de schutting naar de ondernemers"

Jan Meerman, directeur INretail

Meerman verduidelijkt dat het straks om 'miljoenen transacties per dag zal gaan die allemaal via het coronatoegangsbewijs gecontroleerd moeten worden'. ,,We hebben alleen al de mensen er niet voor om het te controleren. Ik voorspel enorme discussies aan de deur, waarom iemand er niet in mag, enzovoorts. Dit gaat ten koste van de veiligheid van onze mensen. Dat is meteen het zwaarste argument.''

'Zo sturen we mensen naar online, terwijl de winkelstraat nog wat omzet goed te maken heeft'

,,Dit is bedacht door mensen die echt nooit, nooit gezien hebben hoe het het in een winkel werkt. Dit kún je namelijk niet bedenken. We hebben ondernemers die soms wel tienduizend mensen per dag in hun winkel hebben, hoe ga je dat doen? Nogmaals: pure symboolpolitiek. En bovendien, zo stuur je heel veel mensen ook nog eens naar online, terwijl we in de winkelstraat nota bene nog wat omzet goed te maken hebben.''

Lees ook: Exclusieve Sportcentra-branche over QR-code: 'Wij zijn nota bene geen besmettingshaard'

Meerman realiseerde zich de afgelopen week: dit dreigde er aan te komen. ,,Maar de wetswijziging, daar zitten ze mee. We hebben veel gesprekken gehad met het ministerie van EZ en argumenten aangedragen dit niet te doen, we hebben wel twintig argumenten dit niet te moeten doen. In Europa wordt het niet gedaan, in Duitsland is het faliekant mislukt en toch staat het nu op de lijst van mogelijke opties. En 12 november is al over anderhalve week. Het dreigt echt te gebeuren.''

Geen draagvlak

De eerste afspraken om hier met de ministeries van EZ en Justitie verder over te praten staan intussen alweer in de agenda. ,,Laat dit duidelijk zijn: er is geen draagvlak voor en het gaat niet nageleefd worden. Als INretail ondersteunen we het niet. Als het kabinet het doorzet, zeg ik: 'dan zijn de consequenties voor u'.''

Janmeerman inretail corona

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws