Nieuws Maatregelen
Winkeliers over click and collect: 'Alle beetjes helpen' of 'zoethoudertje'
Een tafel voor de deur en hop, klaar is het afhaalpunt. Voor sommige winkeliers is het zo simpel vanaf woensdag. Andere beginnen er niet eens aan. ,,Het heeft totaal geen zin.’’ En hoe het bij de pakketpunten moet, is nog de vraag.

Karin Altenburg van kantoorvakhandel Mettrop in Den Bosch: ,,We hanteren een kort tijdslot voor de afhaal en zorgen dat dat niet samenvalt met de tijden waarop het druk is met de pakketten Foto: Olaf Smit
Of ze niet eerst even haar jas uit moet doen, vraagt een van de mensen in een rijtje van vier die een pakket komt afgeven of ophalen. ,,O nee hoor’’, wil Karin Altenburg van kantoorvakhandel Mettrop in Den Bosch hen eerst helpen. ,,Ik ben het wel gewend.’’
De zaak in de Vughterstraat is net open op zaterdagmorgen en meteen begint het te lopen, schrijf het AD. Niet alleen met mensen die voor ‘postgerelateerde producten’ komen, maar ook voor de krant (‘die verkopen wij niet, die kunt u bij Albert Heijn halen’), ansichtkaarten (‘die mogen wij niet verkopen, sorry’) of kleurpotloden (‘die kunt u telefonisch of online bestellen en woensdag op komen halen’).
De tekst gaat verder onder de foto van Karin Altenburg en haar klant. Foto: Olaf Smit
Lees ook: Brechtje de Leij: 'Richt etalage in als click & collect conversie-kanon'
Van het kabinet mogen er vanaf woensdag spullen worden besteld en afgehaald bij niet-essentiële winkels. Maar dan wel op een afgesproken tijdstip - minimaal vier uur na het plaatsen van de bestelling - en aan de deur. Want de winkel zelf blijft gesloten.
Click and collect met tijdslot voor afhalen
Administratief gezien is dat click and collect zoals het hip heet, wel te regelen, stelt Altenburg. ,,We houden op een lijst alle bestellingen bij, hanteren een kort tijdslot voor de afhaal en zorgen dat dat niet samenvalt met de tijden waarop het druk is met de pakketten.’’
Maar hoe die twee stromen fysiek te organiseren, dat weten ze bij Mettrop nog niet. Het wachten is op nadere informatie van de gemeente. ,,We hopen dat we de pakketten en de afhaal op twee verschillende plekken in de winkel mogen afhandelen.’’
''We blijven bezorgen voor de ouderen die niet naar buiten kunnen. Als er sneeuw ligt, pak ik mijn eigen auto met winterbanden''
De pakketten aan de deur verwerken, is volgens Altenburg praktisch niet te doen met gemiddeld twaalf rolcontainers ofwel honderden pakketten per dag. Twee keer zoveel als normaal. ,,We zijn ook pakketpunt voor de Bossche middenstand. Daar verdienen we niks aan, maar we doen het voor de collega’s. Je moet het nu met elkaar doen.’’
Bij Bruna in Zaltbommel zitten ze met hetzelfde euvel. ,,Ik heb nog geen idee hoe we het gaan doen’’, zegt Marlieke van Dalen. ,,Het is super lastig.’’ Ook zij wacht op uitsluitsel van de gemeente.
Afhaalpunt voor schaatsen door winterweer
Een tafel voor de deur en als het regent het zonnescherm uit. Dat is het afhaalidee van Sport2000 in Zaltbommel. Ze zijn daar nu vooral druk met de run op schaatsen. ,,Het is echt niet normaal. Alle voorraad die we nog hadden staan, gaat er nu uit’’, zegt Paula Stehmann. ,,We zijn hier heel blij mee, en ook met de mogelijkheid van afhalen.’’
Ook Wino van Kooten van het Bommelse Blokker-filiaal gaat voor een tafel en een open deur. ,,Maar we blijven ook bezorgen.’’ Met de klassieke oranje Blokkerbus. ,,Voor de ouderen die niet naar buiten kunnen. Als er sneeuw ligt, pak ik mijn eigen auto met winterbanden.’’ Alle beetjes helpen, zegt hij over de afhaalmogelijkheid. ,,Doe je het niet, dan heb je niks. En je moet jezelf laten zien.’’
De tekst gaat verder onder de foto van dameskledingwinkel Chique & Stoer, die geen afhaalloket opent. Foto: Annemiek Steenbekkers/BD
,,Ik ga er niet aan beginnen’’, zegt Natascha Ligthart van dameskledingzaak Chique & Stoer in Zaltbommel. ,,Dat afhalen is een zoethoudertje waar ik totaal niks mee kan. Voor anderhalve man en een paardenkop de hele dag in de winkel zitten met de kachel en de lichten aan kost me meer dan hoe ik het nu doe met bestellingen bezorgen.’’
Meer klantencontact bij bezorging
En ook dat is ‘tientjeswerk’, maar op die manier laat zij zich zien. Net als in de korte filmpjes die ze op Facebook deelt en waarin ze allerlei kledingstukken showt. ,,Door te bezorgen, houd ik contact met mijn klanten en ze kunnen thuis ook meteen passen.’’