Terwijl de loyaliteit aan grote merken tijdens de lockdown is gebleven, waren het de lokale kleine en middelgrote bedrijven waarvan de Nederlandse respondenten zeiden het belangrijk te vinden hen ondersteuning te bieden, zo vertelt het onderzoek dat PayPal heeft uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos.
63 procent van de consumenten zei vaker dan normaal bij kleine bedrijven te hebben gewinkeld tijdens de lockdown. Nederland staat met dit percentage aan kop, in vergelijking met andere Europese landen. In Duitsland zei 57 procent bijvoorbeeld vaker lokaal te shoppen, en in België was dat 56 procent.
Lees ook: Gerard van den Broek (De Ondernemer): doe normaal, koop lokaal
Steun bedrijven na lockdown
Met het beëindigen van de lockdown lijkt deze steun voor de lokale economie en voor de lokale bedrijven niet te zijn gestopt. 51 procent van de Nederlandse respondenten heeft namelijk aangegeven ook na de lockdown vaker lokale en regionale producten te willen kopen, 16 procent geeft aan dit ook daadwerkelijk te gaan doen.
Door de lockdown geven zowel bedrijven als consumenten nu de voorkeur aan contactloze betalingen, waarmee anderhalve meter-maatregelen makkelijker kunnen worden gevolgd
Onderzoek PayPal en Ipsos
Door de lockdown geven zowel bedrijven als consumenten nu de voorkeur aan contactloze betalingen, waarmee anderhalve meter-maatregelen makkelijker kunnen worden gevolgd. De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft betalingen gedaan via mobiele of online platforms (85 procent). 28 procent koos ervoor om online betaalmethoden te gebruiken. 41 procent van de millennials geeft zelfs de voorkeur aan online betalingsdiensten, tegenover 18 procent van de 55-plussers.
Nieuwe betaalmethoden
62 procent van de ondervraagden is bereid om nieuwe betaalmethoden uit te proberen in hun favoriete winkels. 41 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan contactloze betaalmethoden om het invoeren van hun pincode te vermijden. Ook digitale betaaldiensten waren populair tijdens de lockdown: Bijna 42 procent van de Nederlandse bevolking gaf aan deze voor de pandemie te gebruiken.
Lees ook: Wonderbus start rijdend en varend theater om lokale ondernemers te ondersteunen