Nieuws Retail

Christine le Duc-ceo na beste jaar ooit: 'Vrouwen hebben 40 procent meer lingerie gekocht'

Christine le Duc, de bekendste aanbieder binnen de erotiekbranche in Nederland, zag de omzet het afgelopen jaar bijna verdrievoudigen. Het bedrijf heeft noodgedwongen vol ingezet op de webshop en boekte het beste jaar ooit. Bovendien kwamen ceo Audrey van Ham (44) en haar collega's met nieuwe initiatieven om het seksleven tijdens deze coronacrisis een 'boost' te geven, zoals een Raad en Daad Lijn en een online erotiekfestival.

Jeroen Kreule 12 mei 2021

Audrey van Ham CEO Christine le Duc 2 Dik Ni kolai

Ceo Audrey van Ham: ,,De horeca was grotendeels dicht en we gaan niet massaal op vakantie, terwijl mensen zich toch graag willen amuseren. Dit is een goede uitlaadklep.'' Foto: Dik Nicolai

Hoe bent u de werkdag begonnen?

,,Op Ibiza, met koffie in een prachtig hotel. En behoorlijk vroeg. We zijn hier voor een tweedaagse fotosessie van onze nieuwe lingeriecollectie. Het regende vanochtend, maar intussen schijnt de zon. We hebben een locatiescout gedaan, morgen gaan we beginnen. Normaal gesproken doen we dergelijke fotoshoots in Nederland, maar nu deed de mogelijkheid zich voor om het op Ibiza te doen. Meer dan de helft van onze omzet bestaat uit de verkoop van lingerie, voornamelijk eigen label. De meeste vrouwen van dertig jaar en ouder kennen Christine le Duc wel, maar we willen graag een verjongingsslag maken. Dat vraagt om aanpassing van de collectie en een andere manier van communiceren. Ik ben hier met twee collega’s. We kunnen gelukkig gebruik maken van lokale modellen en fotografen. Zo hoeven we niet iedereen in te vliegen, inclusief dat gedoe met testen. Ik ben overigens niet zo’n ochtendmens: ik word productiever naarmate de dag vordert.’’

Lees ook: Rob Idink met HP Nederland marktleider: 'We kunnen de vraag op dit moment niet geheel aan'

Christine le Duc heeft 600 mensen ondervraagd naar de impact van de lockdown op het liefdesleven. Belangrijkste conclusie: we hebben minder seks en vooral de mannen balen daarvan…

,,Blijkbaar zorgen vrouwen beter voor zichzelf. Het onderzoek wijst het uit en wij merken het aan de verkoop. Vrouwen hebben 40 procent meer lingerie gekocht, maar hebben ook massaal ‘love toys’ aangeschaft. De luchtdrukvibrator van Womanizer loopt heel erg goed. Deze vibrator is gebaseerd op een relatief nieuwe techniek. Het is minder samen en puur op de vrouw gericht. Je krijgt op een andere manier een orgasme: beter en sneller. Ook de basiscategorie vibrators loopt goed. We hadden een piek tijdens Black Friday, kerst en Valentijn. De horeca is grotendeels dicht en we gaan niet massaal op vakantie, terwijl mensen zich toch graag willen amuseren. Dit is een goede uitlaadklep. Verder zien we een stijgende populariteit van koppeltoys, dus voor hem en haar samen te gebruiken. Sommige van deze apparaten kun je activeren met een app, voor mensen die op afstand iets leuks met elkaar willen doen.’’

U moest winkels tijdelijk sluiten en zich volledig focussen op online verkoop. In hoeverre is het winkelpersoneel daar bij betrokken? Hoe heeft u collega’s gemotiveerd?

,,Tijdens de eerste week van de lockdown, in maart vorig jaar, hadden we duidelijk een terugval. Heel Nederland leek toen nerveus. We moesten de winkels inderdaad sluiten, daar werken toch veertig mensen. En de huur moest worden doorbetaald. Al vrij snel hebben we iets bedacht om het winkelpersoneel aan het werk te houden: de Raad en Daad Lijn. Onze winkels hebben altijd al een sterk adviserende rol gehad. Met de Raad en Daad Lijn blijven we dat houden, maar dan online. Klanten kunnen via WhatsApp of een telefonische afspraak in contact komen met iemand van Christine le Duc. Ze kunnen er terecht voor praktische tips om je seksleven spannend te houden, voor private shopping-sessies of een luisterend oor betreft specifiek advies. Dat kan anoniem. Er zijn genoeg vrouwen (én mannen) die als gevolg van de lockdown bepaalde issues hebben. En als wij er niet uitkomen, kunnen we hulp inroepen van seksuologen Astrid Kremers of Eveline Stalaart. Ook geven we workshops rond het thema female pleasure. Hoe zit je lichaam in elkaar? Hoe kun je jezelf het beste stimuleren? Welke toys zijn er? Bij de workshop ‘Verleiding van de zintuigen’ lichten we het voorspel uit. Dit is meer gericht op koppels.’’

''Deze business was tot voor kort een echte mannenwereld, gekenmerkt door een cowboycultuur. Dat is nu echt aan het veranderen''

In december is online platform Club le Duc opgericht. Wat houdt dit platform precies in?

,,Club le Duc is bedoeld als podium voor mooie en inspirerende verhalen die we niet een, twee, drie op onze website kwijt kunnen. Het gaat om de diepgang, om de belevingswereld achter onze business. Denk aan blogs en tips van experts. We willen onderwerpen bespreekbaar maken en advies geven, op een zo breed mogelijk vlak. Als het goed is, maak je als persoon van je achttiende tot je tachtigste, en hopelijk nog langer, een seksuele ontwikkeling door. Leveranciers kunnen er hun verhaal kwijt, maar ook startups bieden we een podium. Zoals iemand die erotische luisterverhalen aanbiedt. Of een ondernemer die heeft ontdekt dat je van een bepaald plantje kruidenthee kunt maken waardoor je meer zin in seks krijgt. Deze business was tot voor kort een echte mannenwereld, gekenmerkt door een cowboycultuur. Dat is nu echt aan het veranderen: je ziet nu een hele stroming van bedrijven ontstaan die worden gerund door vrouwen. We geven ze met Club le Duc graag een podium.’’

Hoe laat u zich als ceo inspireren? In hoeverre kijkt u naar andere bedrijven?

,,Ik heb goed contact met Ann Summers, een Engels merk en ongeveer even oud is als Christine le Duc. Het is een bedrijf dat wordt gerund door vrouwen, met eveneens een vrouwelijke ceo. Daar leer ik veel van. Verder volg ik regelmatig online sessies van bijvoorbeeld RetailTrends. Ook was ik bij een online bijeenkomst van de Erasmus Universiteit, met Jan Peter Balkenende als voorzitter. Dat ging over motivatie. Studenten konden chatten met mij en andere ceo's.’’

Wat heeft u als ceo geleerd tijdens deze crisis? Heeft u tips voor andere ondernemers?

,,Een van de grote uitdagingen was om het winkelpersoneel mee te nemen in het online verhaal, maar dat is verbazingwekkend goed gelukt. Medewerkers werden creatief en bleken in staat om snel te schakelen. De een koos voor een adviserende rol voor klanten, terwijl een ander zich bezighield met het schrijven van productteksten of het verzorgen van online evenementen. De kracht en kennis van een winkel kun je ook online brengen, heb ik ontdekt. Ik denk ook dat de rol van een winkel straks verandert: het wordt niet louter een plek om producten op te halen, maar vooral ook een plek waar je terecht kunt voor advies. Een tip voor andere ondernemers zou zijn om niet bang te zijn om nieuwe dingen uit te proberen, als je maar bij de kernwaarden van je bedrijf blijft. Wees creatief, probeer het optimale uit situaties te halen. En slaat een idee niet aan, dan kun je stoppen en bedenk je iets nieuws.’’

Tekst gaat verder onder foto van Audrey van Ham

Audrey van Ham CEO Christine le Duc Dik Ni kolai

Wat doet u om het hoofd leeg te maken?

,,Autoracen. Dat is echt een verademing. Ik heb een Porsche RS uit 1970 en doe regelmatig mee aan Historic Grands Prix op verschillende circuits. Racen doe ik al 25 jaar, zowel rally’s als op het circuit. Tot voor kort reed ik vaak samen met mijn vader, maar hij is tachtig en gestopt. Ik ben intussen weer een paar keer op het circuit in Zandvoort geweest en heb al in de nieuwe BMW 240i gereden. Racen is full focus, dan ben ik met niks anders bezig. Heerlijk.’’

Al enig idee hoe u deze dag gaat eindigen?

,,Met het team gaan we lekker eten en het programma nog even goed doornemen. We moeten morgen sowieso vroeg op, want we willen iets doen met de zonsopgang. De avondklok is tot zes uur ’s ochtends, maar dan moeten we al op een bepaalde plek zijn. We krijgen een briefje mee zodat we toch over straat mogen. Het worden twee intensieve dagen.’’

Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws